AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
15.862

Ska köpa min första bil => Z4! Behöver tips & råd...

Sida 1 av 7
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hallå!

Först vill jag hälsa på alla i forumet då jag är en ny medlem!

Jag har precis börjat jobba efter många års studier och känner mig väldigt sugen på att köpa en Z4 om ett par månader. Problemet är att jag kan inget om bilar (förutom hur man kör dem) och speciellt när det gäller dyra BMW-cabbar. Än så länge har jag tagit följande beslut:

Den ska inte vara en direktimporterad bil (pga "riskerna" samt att jag vill ha vagnskadegarantin kvar) och jag vill ha en av de större motorerna (2,5 el. 3,0)

Vad ska jag tänka på?
Vilken utrustning klarar jag mig inte utan?
Vilken prisnivå ska jag förvänta mig?
Hur mycket kan man pruta på BMW-återförsäljarnas priser?
Vilka vanliga fel ska jag titta efter?

och så vidare... :-)

Skulle även vara uppskattat om ni kan tipsa om någon form av begagnatguide på nätet eller i någon tidning.

Här har ni även ett exempel på en bil jag är intresserad av: Länk
Dock INTE direktimporterad...

Ha det gött (som vi säger i Göteborg)!
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
3.0 standard utrustning är det lite mer på än 2.5:an, vad kan jag inte säga nu dirket på rak arm.. Men 3.0:ans standard utrustning med extra utrustningen M stolar,Hifi Professional, xenon, lättmetall fälgar 18", multifunktions ratt, stöldlarm med fjärrkontroll, farthållare (regn sensor?), ... Det skulle jag välja om jag skulle köpa en nu.. Nästan som den jag har förutom M stolar :(... Väldigt viktiga tycker jag. Aerodynamik paketet är inte världens viktigaste precis när du köpt bilen, men du kommer säkert vilja ha det senare

3.0 ska det vara annars kommer du ångra dig.

Förvänta dig allt mellan 300- 390 000 för en 04/05 3.0:a

Jag fick ner priset från 475 till 390 000 pga att det var en 04 och inte en 05, men den var fort sprillans ny.

Ett vanligt fel som jag har sett är att taket inte går ner helt när man cabbar ner, Jag tittade härom dan om det var så på min och gissa, ja det var det :(... Men det fixar Bmw. Finns nog andra "vanliga" fel men så är det ju på alla bilar.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Välkommen till forumet!

Är inte någon Z åkare men det finns en fin funktion på forumet Länk där du kan hita mycket läsbart om saker och ting. Skriv t.ex "Z4" och du har att läsa en bit in på natten.

mvh
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hej igen,

Fantastiska Z4:an: Tack för dina tips. Blev lite chockad när du sa att jag borde förvänta mig att lägga 300-390 tkr för en 04:a. Hade hoppats på att klara mig under 300 000-strecket. Jag kanske borde titta på mindre utrustade Z4:or från -03!?

Dutta: Jag har faktiskt redan läst det mesta på forumet som handlat om Z4:an, tyvärr har jag ännu inte hittat en renodlad tråd om köptips etc.

Fortsätt komma med tips och råd! Jag behöver all hjälp jag kan få! ;-)
köp en från 03 med mycket utrustning istället för en 04 som e snålt utrustad
Visa användare
639
Nej du kommer nog inte under 300tkr strecket för 04/05 modeller.. Det bästa är nog att åka till en bmw försäljare och diskutera. Hör gärna på flera ställen. Personalen kan variera ganska stort finns gammla gubbar som tycker att 2.0 är den ända modell som behövs, unga som gärna säljer bilar och ger rabbater osv.. Jag kolla hos tre bmw återförsäljare innan jag gjorde mitt val. Och priset/ räntan varierade stort!

Ja som bmw jerry säger skulle jag nog ta en 03:a med mer utrustning.. Ja menar ett par 1000 mil mer är väl inge. Men väljer du en 03:a se till att byta ut oranga blinkersen till vita! =)

Angående problem så kan du läsa mer här (eng dock): Länk

Finns nog det mesta om z4 på det forumet, (väldigt bra forum).
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack ännu en gång "Fantastiska Z4:an". Nu har jag lite nattläsning också!

Men vad tycker ni om dessa två bilar:
Länk
Länk

Speciellt -05:an är väldigt billig och båda är faktiskt svensksålda! Kan det låga priset möjligen bero på för lite utrustning?

Hur som helst skall jag gå och titta på dessa imorgon...
Co
48
Coupé wannabe
Mini Cooper -17
Båda bilarna du länkar till har tygklädsel, inget bra val till en cab där inredningen utsätts för damm, pollen och annan smuts på ett helt annat sätt än i en täckt bil. Leta upp en bil med lättorkad skinnklädsel.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Att den sista är en 2,2a är inget som ger pluspoäng det heller.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
satsa på en 3.0...en sportbil ska ju ha lite krut dessutom har 3.0 anndra lampor fram och kromad grill vilket gör bilen mkt snyggare
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hallå igen!

Var på BMW Mölndal idag och kollade på deras Z4:or. Dock såg jag något som gjort mig ännu mera kluven:

En BMW 320Ci (dvs coupé ;-), SPLITTERNY grafit(grå-)metallic med comfort-, advantage- samt Msport-paket och 18 tumsfälgar för 305 tkr (61000 kr under listpris)!
Klädseln var dock någon tyg/sensatec, men självklart med sportstolar. Jag blev väldigt intresserad då det inte går att neka de logiska argumenten för en sådan bil kontra Z4:an (5 platser, året-runtbil etc.)

Vad tycker ni? Hjääälp!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Inget fel 2.5 men köp en 3.0 om du vill köra aktivt.

3.0án har förutom en ruggit fin pjäs under huven en storlek större bromsar.
Övrigt så har 3.0 Skinklädsel, möjlighet till ommappning av gasrespons och styrservo, större fälgar.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag hade en 320 ci innan jag bytte till min Z4á 3.0.
320 ci är en helt annan typ av bil, varvillig 2.2 sexa med ganska klent vrid.
Komfortabel men saknar sportbils karaktären
Z4án 3.0 = ruggit bra vägenskaper , fin fin prestanda, = SPORTBIL.
Sen möjligheten att åka öppet i en bil med denna karaktär är helt
underbart.
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Jag håller helt med dig Kenta. Jag är bara så kluven!

Z4:an är bilen man drömmer om, där väljer jag helt och hållet en bil med hjärtat!

En coupé har dock några viktiga fördelar såsom att det är en mer förnuftig bil, samt att, det i detta fallet, är det en splitterny bil som ingen annan har fått röra! ;-)

Samtidigt är detta min första bil och jag är väldigt nervös för att göra ett misstag (dvs en stor ekonomisk förlust).

I slutändan är helt enkelt en kamp mellan hjärnan (320Ci) och hjärtat (Z4)!

En annan fråga: Är det stor skillnad i "rörliga kostnader" mellan Z4 och 320Ci? Eller rättare sagt, finns det några "dolda" kostnader man får räkna med när man köper en cab? (ett exempel är ju hart-top)...
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Det är ingen skildnad under de tre första åren.
Dock så får du räckna med att betala sisådär 400:- /månaden mer i försäkring när kärran fyllt tre.
Självklart har du en högre kapitalkostnad på en Zá 3.0 jämfört imot en
320 ci.
Det positiva med att köpa ex.. en 2 år gammal Z4 3.0 är det att den första ägaren tagit den stora värdeminskningen.
Ca 150000:- har nog bilen tappat
på två år , räknar då på en 3.0 med utr för ca 80000:- ( de flesta lägger nog på den summan i extra utr i slutändan) och att man sedan prutat ungefär en 40000:- detta minus nybilspriset som med extra utr ligger ofta på en 500000:- = 310000:- och självklart lägre om man byter in hos BMW !!
Hmm skrämmande !
Du kommer få en mer moderat värdeminskning, svårt att säga men kanske 35000:- / år om du äger en 3.0 årsmodell i tre år.

PS: Jag är helnöjd med min Zá, bra prestanda och väghålning med en bra kvalitet!

ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hmm. intressant. En sak är säker, att köpa en NY Z4 kan vara en stor förlustaffär när man väl ska sälja den, men det är ju bara positivt för mig!

Just nu känner jag att 320Ci är ett mycket enklare köp då jag vet vad jag får, dvs en helt ny bil med alla garantier. Hade jag bara haft kunskapen och erfarenheterna så hade jag inte tvekat att köpa en Z4 från 2003... Men risken att bli lurad alternativt köpa "fel" Z4:a känns så stor!

Jag vill även tillägga att jag endast är 23 år. Så vilken bil jag än köper så kommer försäkringen att kosta mer än värdeminskningen på bilen! :-(

Jag var även och tittade på denna idag:
Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Nimaka 320 ci är en även detta en kalas kärra som även gräver ett
något mindre hål i plånboken.
Kollade din länk. Vekar vara dåligt med utr på denna Z4á.
Du kan nog hitta en med 18" och med hardtopp (ett måste enligt mig om du vill köra året runt och vara med på ev bankörning)

ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Tack Kenta!

Ska åka till BMW imorgon igen och se hur mycket jag kan pressa ner priset på Z4:an Länk och 320:an. Om jag får någon av dessa för 270 tkr så skulle jag nog inte ha mycket att tveka om längre, eller? Jag tycker om fälgarna på Z4:an och Hardtop-köpet kan jag ju skjuta upp till efter sommarn...

Har du/någon några bra argument som är till min fördel vid en eventuell prisförhandling? Verkar t.ex. som att Z4:an saknar den riktiga klimatanläggningen samt sportstolar... (säljaren hittade inte nycklarna till Z4:an när jag var där så jag fick aldrig chansen att se insidan)
Hmm.. skall väl egentligen inte lägga mig i det här... men...
;-)

Om nu grabben vill köpa en opraktisk entusiastbil, så låt honom göra det!

Varför ens komma på tanken att handla familjebil?

Sådan bil blir det nog tids nog.

Men som förstabil kan man endast ha EN.

Och det ÄR hjärtat man skall lyssna på...

Särskilt när man är ung.

Så klart han skall ha en Z4:a!

Alla bilar är dyra, och därför MÅSTE man ju köpa en man verkligen gillar och tycker om, så att man i alla fall lägger pengarna på något man gillar.

För hur kul är EGENTLIGEN en 320 jämfört med en taklös Z:a?

Gammal och förståndig blir man nog med åren, men man behöver ju inte skynda sig dit!
;-)
Visa användare
639
Givetvis sjunker värdet på bilen världigt mycket för första ägaren. Men vaddå han får en srpillans ny bil istället. Och att tänka på vad man förlorar ska man nog inte investera i en bil överhuvudtaget. Jag köpte min ny och är jäkligt glad över det. Men visst förlorar jag pengar, hey det kunde varit värre...

Men som sagt är man rädd för att förlora pengar ska man inte köpa en bil, om det inte är en super duper raritet det vill säga.

Hydrolift: Exakt! Good point there!
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hehe, tack för all uppmuntran!

Jag får faktiskt så mycket glädje av att ratta en BMW, oavsett modell, att jag inte har några som helst problem med att förlora en 50-100 papp på kuppen. Grejen är bara att jag inte vill göra en dålig affär! Därför behöver jag alla råd jag kan få...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.