|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska knappen med snöflingan var intryckt alltid så kompressorn går hela tiden? eller ska man några gånger i veckan trycka in den bara? | |
|
Skadar inte att alltid ha den intryckt. Det har jag // M.v.h. Spajjjs |
|
| Jag har den alltid intryckt. Varför skulle man inte ha det? | |
|
Gissar att en del stänger av den för att spara bensin för det gör väl ändå 0,5-1 dl/mil ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Är det dom siffrorna? |
|
|
Programmer? så mycket kan det väl inte göra? // M.v.h. Spajjjs |
|
|
Har för mig att det ligger däromkring. Man kan ju själv testa genom att köra på jämn väg med farthållaren inkopplad. Nolla färddatorn och kör en stund. Slå sedan på AC'n och nolla färddatorn igen och kör en stund till. Kommer ihåg att jag för ett antal år sedan såg en sammanställning på vad olika saker i bilen drog i bensin, t ex stereo, bakrutedefroster, halvljus, AC, etc... ___ //Ulf |
|
| Man kan alltid ha den intryckt för under +5 grader så startar inte kompressorn. Däremot så rekommenderar alla biltillverkare att köra komrpressorn då och då även på vintern för att pumpa runt lite kylmedia + smörjmedel så att inte packningarna torkar ut så systemet blir otätt. | |
|
Programmer: Intressant om någon orkar göra en sådan förbrukningstest eller har länk till det. Kan ju tänkas att den drar olika beroende på hur hårt den får arbeta också. |
|
| Ett förtydligande:-) Om man har knappen intryckt så startar kompressorn ibland bara för att pumpa runt kylmediet. Och den går så lite så att ökningen på bensinförbrukningen är mikroskopisk | |
|
Grandy: Teknikens V. gjorde en sådan test och fick fram dom siffrorna. Ska leta och se om jag hittar artikeln ikväll. Keep Your Distance! |
|
| Jag har den på hela tiden | |
| Jag tycker bilen blir slöare med AC på. | |
|
AC'n tar effekt sen hur mycket det känns vet jag inte. Kommer ihåg på 80-talet i USA. En kompis pappa hade en stooor Chevrolet kombi med underdimensionserad motor och var vi ett par stycken i bilen så fick han stänga av AC'n i vissa backar... ___ //Ulf |
|
|
Stämmer det att kompressorn inte startar under +5? Hur har ni andra det när ni sätter på acn under vintern kommer det nån kyla? Min bil: |
|
| Ac kompresson funkar i alla fall inte då det är minus grader vet jag sen borde den starta då det är runt 5 grader :) | |
| Det vore jäkligt bra om man kunde tvinga ingång kompressorn även under +3gr som är siffran jag hört. Kupén torkar ju upp fasen så mkt snabbare. | |
|
En annan aspekt är att ac kompressorn stänger av vid fullgas på de flesta bilmärken. Jag kan dock inte komma ihåg att jag märkte av detta på 330n. På en bil med ca 200 hk så brukar acn sluka 5-10 hk. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| ac i bilen påverkar både kraft och förbrukning. min bil blir både snålare och kvickare när jag stänger av ac'n. ska höra med BMW om det här, om det räcker att ha ac'n på 10 min /vecka, eller måste den vara på hela tiden. | |
|
Jag blir både snålare och kvickare med AC'n på, iaf på sommaren... ;) Ärligt talat tror jag inte AC'n tar så mkt som 10hk! De äldre apparanterna tog ett ex antal häst men vad jag hört så är det annorlunda nu. Däremot låter ju AC'n för mycket! Någon mer som blir störd av ljudet? Det låter inte kraftigt men man hör ju den... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
heltsonika: har du hört talas om öron proppar? :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.