AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.798

Farthållaren funkar EJ... VARFÖR?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har bytt styrbox till farthållaren på min kärra, men den fungerar ej ändå. Vad mer kan vara knas om inte boxen? Går det att kolla/utesluta fel på något sätt?

DANNE
Min bil:
Länk
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Danne: Bäst att skrota bilen och ge mig ferrita-systemet.....

//Roger
BmwCS #5251
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Det kan glappa i växelväljaren. Lyser D konstant i huvudinstrumentet? Om inte fungerar inte farthållaren... Prova att köra på läge 4 och testa farthållaren, eller hålla den lite bakåt i läge D samtidigt som du provar...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Iwarsson-
Har inga problem med displayen i min bil. Ska testa med 4:an... Vad tror du om sensorerna vid pedalerna? Kan de ge signaler till boxen om de kanske är kass? Finns det några mer sensorer som styr farthållaren?

DANNE
Min bil:
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Rogge-
OK då! Du kan väl få mitt system då... NOT!
Sluta dregla

DANNE
Min bil:
Länk
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Dandelue-
Är inte säskilt insatt i sensorerna, men det är klart om den till bromspedalen strular...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fungerar bromsljuset som det ska?

Jag vet inte om det går att utläsa något via diagnossystemet, men det kan vara värt ett försök.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Erik W:
Bromsystemet funkar prima. Inge fel där inte... Har precis kollat diagnosen och det fanns ingen info där.

Iwarsson:
Hur ser dessa sensorer ut? Vet du?

DANNE
Min bil:
Länk
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Dandelue:

Tyvärr har ingen aning, de ideer till hjälp som jag skriver här på forumet kommer av egenupplevda fel och hur det rättades till i mitt fall. Har aldrig haft problem med sensorer till pedalerna så jag vet varken hur de ser ut eller fungerar...

Hmm, sen 540. Du kanske har elratt? Kan ju även vara så att kontaktstycket under ratten glidit isär, det är lätt att kolla upp.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är säkert samma som på min 535, "sensorerna" är s.k. knappar som trycks in/släpps ut beroende på hur pedalerna står, du ska ha 2st i din pga. automat lådan, en till gasen och en till bromsen. Det brukar finnas en tredje kontakt, men den är bygglad pga. att du saknar kopplingspedal (kolla byglingen). Knapparna är lätta att ta lös, lossa kontakten och mät upp om de sluter/öppnar med en multimeter. En knapp kan ju också ha lossnat? Men funkar bromsljuset så kan du skippa knappen till bromspedalen, för de går via samma knapp.

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ps. knapparna sitter på ovansidan av pedalstället
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ok grabbar!
Ska kolla upp hur det ser ut. Tack. Kommer tillbaks med uppdatering.

DANNE
Min bil:
Länk
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hur har det gått Dandelue, har du fått ordning på farthållaren?
Isf, vad var det som var fel?

// Johan
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Inget än... Ska gräva lite idag tänkte jag. Skriver hur det går.

DANNE
Min bil:
Länk
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Farthållaren i min 540:a pajade för drygt ett år sedan, och åtgärdades hos BMW verkstaden i somras. På min så hade själva motorn till farthållaren gått sönder, och därför funkade den inte. Dom misstänkte att det var farthållar-krachen som gav följdfel till att kretskortet i instrumenteringen pajade utav överbelastning. Kretskortet med styrkoden, skickar vidare 'fartsignalen' från bakaxelgivaren och grundmodulen. Men när detta kretskort är defekt så skickas inte styrsignalen vidare till farthållare, vindrutetorkare och färddator etc. som är beroende av denna signalen för att ta emot information om att bilen är i rörelse. Alltså när farthållarmotorn pajade så rykte kretskortet hos instrumenteringen, så att dom resterande komponenterna som är beroende av 'fartsignalen' inte heller fungerade (vidrutetorkarens normalläge och färddatorfunktionerna). Detta är en felmöjlighet som inte har nämnts tidigare på denna tråd, så jag tog upp det. Detta fel är nog också den dyraste, den gick på 11.000 spänn med felsökning och delar. Hoppas att det är en annan felorsak.

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hallåj

Har du hittat vad som var felet??

Det där om signal om att bilen rör sig, kan vara en möjlighet i mitt fall (735an). Har grova glapp i instrumentpanelen, kanske bäst att fixa det innan man fipplar för mkt med farthållaren (som inte fungerar alltså)
FredricF
När farthållare ändå är på tapeten kan jag kanske passa på och höra om nån har några tips på vad som kan vara fel på min farthållare (540 E34).
Den fungerar bara när det är kallt. Om yttertemperaturen är under ca 10grader och bilen stått ett tag så att det inte blivit varmt under huven så funkar den hyfsat bra. Annars så verkar det som om den inte "orkar" gasa eller minska på gasen så antingen gasar den för lite eller så drar den iväg så mycket att den till slut slår av av sig självt.
Personligen tycker jag detta är ett himla mystiskt beteende. Min teori är att det är själva servomotorn eller vajrar som kärvar vid högre temperaturer men jag har inte hunnit kolla eftersom hela paketet stitter lite svårtillgängligt (man skulle tame-f-n kunna tro att BMW byggt bilen runt fathållarservoboxen om man inte visste att den var byggd runt kupeluftfiltret ;-).
Har nån sett nåt liknande beteende?

/Fredric

- Är den ni som är världens modigaste man?
- Ja, jag är rädd för det.
Vad kan felet vara när farthållaren rycker när den är på??Märks tydligast på farter över 80km/h

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
M528> Skulle tro att din farthållare är på väg att ge upp. hade samma fenomen förut och i förra veckan la den av totalt.Dock fixat ganska lätt.

*BAWORAK*
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Svante E-
"Skulle tro att din farthållare är på väg att ge upp. hade samma fenomen förut och i förra veckan la den av totalt.Dock fixat ganska lätt."
Ok. Det tackar vi för, men ... hur?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja jo min gick som sagt sönder förra veckan.
Inne i "motorn" finns det en "snurra" med kugghjul på, den snurran drivs av ett annat kugghjul som sätts till eller av beroende på hur man använder farthållaren eller bromsar samt en fjäder som fjädrar tillbaka viren när man inte använder farthållaren. Det är ju en vire som går till gasreglaget, strax innan "motorn" blir viren till ett plast/gummiband som sitter fast längst inne på snurran. Där sitter bandet fastklämt av en lite pinne längst in så att säga på snurran. Vartefter åren går tror jag att "bandet" hamnar längre och längre ut från sitt fasta läge (resulterar i ryckighet) och till slut lossnar helt så som i mitt fall.

Har nu farthållaren tillbaka och den fungerar utan dessa ryckigheter.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.