|
|
|
|---|---|
|
hej funderar på att imortera en bil från tys. jag undrar om man kan tex åka ner till frankrike om den inte är svensk registrerad? (tänkte ta semester i samma veva) tack sam för svar.. //stoffe | |
|
Ett av problemen är ju att du har svårt att försäkra din nyinköpta bil. De röda exportskyltarna ger dig 15 dagars trafikförsäkring men ingen vagnskada eller stöld. Det är mycket svårt att få någon form av fösäkring från de svenska bolagen innan bilen har fått ett svenskt regnr, dvs i samband med regbesiktning. Finns ett tyskt bolag som det ska gå att teckna vagnskadeförsäkring hos men vet ej hur det funkar med stöldförsäkring. Bättre att du i så fall tar dig ner, hyr en bil och kör en runda och ta sedan med dig den nyinköpta bilen på vägen hem. ___ //Ulf |
|
|
Jag skulle inte resa till tredje land med en exportskyltad bil. Vad händer om du tex. krockar i Frankrike eller bilen stjäls? Som Programmer säger är det bättre att hyra en bil särskilt för semesterresan. Däremot kan jag bara rekommendera bilköp i Tyskland. Har gjort det relativt nyligen med mycket goda erfarenheter. Don't dream it, drive it |
|
|
Stämmer som Programmer och Tretretti säger, dock går det o köpa exportförsäkring i 30 dagar (eller ännu mer oxå för den delen) om du nu mot all förmodan ändå ger dig på detta med semestern. Vill minnas att "Tallviking" här på forumet gjorde något sådant när han köpte sin 735il -01:a för ett tag sen. Du kan ju höra med honom om han lyckades lösa någon typ av stöldförsäkring eller vagnskadefskr. /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Rolex: Om jag inte minns fel så hade Tallviking någon kompis i Belgien (?) som kunde stå som ägare under deras semester och i och med det så kunde han ha den försäkrad. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.