AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.151

Transponder, var kan den sitta?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ni med transpondrar, dvs Ni som följer lagen osv. Var har Ni satt era transpondrar? Måste den sitta som de beskriver? Har ingen lust att ha den sittandes ful och jävlig vid backspegeln...

Vad händer om man har den i tex ett fack och bara tar fram den vid passage pch då lägger den framme vid rutan eller håller den upp mot rutan tex? Fungerar det?

tack på förhand och trevlig helg

*BAWORAK*
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
SvanteE:
I alla våra bilar har vi placerat dem bakom bakspegeln. (se min bilblogg för bilder) utom i M roadstern där den får ligga löst.

Jag har dock hört att det går bra att hålla upp den när man passerar eller tom ha den i handsfaket. Du kan alltid testa att åka igenom den den liggandes löst i bilen och sen hålla koll på om pengarna dras eller inte.

Avslutningsvis kan jag säga att det är ganska bra att ha den bakom bakspegeln eftersom man där slipper se den när man kör, och det är ju där man avnjuter den mesta tiden i bilen, bakom ratten.

Z3an är dock helig mark och ska inte behöva utsättas för våld som detta.:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du kan ha den i prydnadshyllan hemma i vardagsrummet om du vill. Transpondern är kopplad till din nummerplåt och det spelar ingen roll om den är i bilen eller inte, pengarna dras från ditt konto i alla fall.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Heltsonika> Det är väl något de skulle ändra nu eller?

Andersson> Jo du har rätt i mångt o mycket. Men jag kommer inte köra så ofta, kanske ett par ggr i månaden max, där det behövs betalas. Så därför har jag inte lust att placera den någonstans fast så att säga. Men tack.

*BAWORAK*
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
SvanteE:
Då kan du göra som jag skrev att vi ska göra med Z:an. Ha den löst i bilen:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
SvanteE: Nej det blir nog ingen ändring på det! Däremot kommer dom börja att skicka ut brev för att informera att transpondern inte fungerar....

Dom har verkligen tänkt till när dom skapade det här systemet! ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Oki, Mea culpa.

Trevlig helg

*BAWORAK*
Det är helt rätt som "heltsonika" skriver, har du registrerat en transponder på ditt reg.nr. så dras avgiften helt automatiskt ovasett om du har transpondern med dig eller inte.
Så du kan ha den löst i bilen eller strunta i att ta med den om du vill, avgiften dras iallafall via autogiro.
Men prova med att sätta transpondern i en annan bil, alt. ta med dig den i handen och gå igenom tullarna, så kommer du att bli debiterad iallafall (+ den andra bilen).
Så fort transpondern registreras så kommer avgiften att dras, det är upp till dig att bevisa att din bil inte var där.
Så alla som skaffar en transponder har "skitigt i det blåa skåpet" som det så vackert heter, dom kommer inte undan även om dom lämnar transpondern hemma, eller flyttar över den till en annan bil (då debiteras lånebilen + transponderägaren).

mvh
Micke
efter varningsbrevet för saknad transponder skickats ut har du 11dgr på dig att införskaffa en ny, efter detta sker en kontrollperiod på 8dgr där genomfart måste ske med transpondern.
om denna saknas vid något tillfälle kommer ditt autogiro automatiskt avslutas.
så gör man för att täppa till brister som upptäcks i ett icke genomtänkt betalsystem.
varje dag är en ny dag för våra kära folkvalda politiker...
Allt enligt vv idag...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
M.J.: Vad menar du med "Så alla som skaffar en transponder har "skitigt i det blåa skåpet" som det så vackert heter" ?
Du kommr inte undan betalning vare sig du har skaffat transponder eller inte. Om du är så korkad så du lägger transpondern i en annan bil än din egen så är det upp till dig!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Hej steaman
Jag uttryckte mig väl lite väl otydligt och klumpigt, men vad jag menar är att även om du lämnar transpondern hemma så dras avgiften, eftersom reg.nr. är kopplat mot denna, många har ju trott att om man skaffar transponder så registreras bara den (det tas alltså inga kort), men även om man har transponder så fotas man + att transpondern registreras (om den är med), så har man en transponder så är den kopplad / automatik mot reg.nr. och beloppet dras utan manuellhandläggning.
Dessutom så har några trott att genom att flytta transpondern till en annan bil, så kan man lura systemet, men så är inte fallet, då transpondern alltid registreras + att foton tas.
Så att "skita i det blå skåpet" innebär att man har gjort politikerna till viljes, man kommer inte undan (om man inte lämnar transpondern hemma och döjler reg.nr.) även om man "glömmer" transpondern.
Så det bästa är att inte beställa en transponder och låta alla passager granskas manuellt istället, det skapar ju lite x-tra arbete och kanske får politikerna att fundera lite.

mvh
Micke

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag intresserar mig mer för mitt arbete! Med transponder, i bilen eller hemma i lådan, så slipper jag meningslöst arbete och risken att missa en betalning och eventuellt få straffavgifter!
Se det från den positiva sidan, tullarna gör belastningen på vägarna mindre vilket i sin tur gör tillvaron i BMW:n angenämare!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Lite myt att transpondrar måste sitta synligt. De bygger på radiosignaler, funkar lika bra om de ligger i väskan eller handskfacket. Möjligen skall man inte förvara den i hermetiskt sluten metallåda...) De transpondrar som vi har här på kontinenten t.ex för Öresundsbron kvitterar även kontakten med debiteringssystemet med ett tonpip, kan ju vara bra att ha den så man hör detta, men annars är det fritt fram.

FP
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Transpondern gör sig bäst under höger bakhjul, där syns den inte så mycket och den skärmas inte heller av karossen.

mvh/F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.