|
|
|
|---|---|
salle |
Är det nån vänlig & kunnig person som vet hur man släcker denna lampa då dom ej gillar denna på besiktningen? Ett sätt är på bmw. Går det att fixa själv? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En verkstad med diagnossystem Carsoft tex, så du behöver inte åka till BMW. Men att släcka en lampa kostar inte så mycket på BMW heller tror jag. MVH Hasso |
|
hej. har fel på en abs sensor själv. ska dock snart byta denna - menar ni att jag efter det ska behöva åka till bmw för att släcka lampan. den ska väl slockna när den får korrekt signal från bromsen |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo normalt ska det väl göra så,men det är kanske nåt annat som orsakat indikeringen?? MVH Hasso |
salle |
Tack för era svar. får ta en tripp till nån bilelektrisk firma i stan... |
| Lampan slocknar när felet är åtgärdat. Så länge lampan lyser fungerar inte abs-systemet. Testa själv på en grusväg tex. Hur kan du veta att felet är åtgärdat? | |
|
Jag är inte säker men vid ett fel på t.ex abs systemet så skapas det en felkod som måste raderas med hjälp av lämpligt diagnossystem och så länge felkoden finns där så kommer nog lampan att lysa. Nu vet jag inte exakt hur det är på bmw men så fungerar det på volvo bilar i alla fall. Rätta mig om jag har fel... who dares wins... |
|
| Jag hade glapp i en sensor på min 318, När lampan lyste var systemet utslaget när den inte lyste fungerade det felfritt. Nu är sensorn rengjord och lampan tänds aldrig längre. Med andra ord behövdes ingen nollställning av systemet efter åtgärd. | |
|
Då hade jag delvis fel för det kan oxå bero på vilken årsmodell det rör sig om för dem installerar ju ständigt nya system... who dares wins... |
|
salle |
Jag har samma bil & årsmodell som dig Uhlmann. Vet du hur det är på våra? Lampan fungerade som vanligt innan jag skruvade bort hydraulaggregatet. Hittade felet & åtgärdade det. Det var ABS-motorn som var trasig så jag böt ut den men råkade ha av en utav kablarn till magnetventilerna. Märkte inte detta vred glad ihågen om nyckel i tron om allt var fixat. Då började lampan att lysa. Lödde tillbaka kabeln & då började ABSen fungera. MEN LAMPAN LYSER FORTFARANDE. Nån som vet nå om detta fenomen tacksamm för ideer.. n nån som vet nå om detta fenomen... |
|
Nej jag vet inte säkert hur det är men det verkar som om du skulle behöva nollställa felkoderna. Lös lampan innan du bytte ABS-motorn? Jag har tyvär inte så mycket erfarenhet av BMW, har jobbat som mek på Bilia. who dares wins... |
|
salle |
hej Uhlmann. ABS-lampan lös inte innan jag böt ut motorn. Får nog höra mig för med någon som ev. kan nollställa felkoderna som du skrev. Jag trodde det bara var att lyfta av + polen ett tag för att nollställa den... Nån som vet? MVH Salle |
|
Det skulle ju kunna vara som så att du har ytterligare ett fel och det är därför lampan inte släcks... who dares wins... |
|
salle |
Har nu nollat styrenheten. Inget fel. Lampan lyser fortfarande. Kan nu endast tänka mig att jag har luft i systemet eftersom bromspedalen tar långt ner trotts att jag luftat den vid varje ok. Är det nån som vet hur jag kan få ut denna luft & om det kan ha nåt sammband med att ABS-lampan lyser? Det finns 2 munstycken som jag kan ha växlat platts på med bokstäverna S & E ,tror jag det var om det skulle kunna ha nån inverkan. Tacksamm för förslag.. MVH Salle |
|
Det där med att lufta bromssystem med abs funktion kan vara lite lurigt. Bästa sättet är att antingen trycksätta systemet ifrån behållaren och sen öppna varje nippel en efter en och låta vätskan spruta ut i lämplig behållare eller så ansluter man en vakumsug och suger ut vätskan vid varje nippel... who dares wins... |
|
Nu vet inte jag hur BMW Ts bromssystem är konstruerat, men på vissa bilmärken finns en lastkännade ventil vid bakaxeln som ju mer du lastar/öppnar och ökar bromsverkan på bakbromsen.I dessa fall om man hissar upp bakänden på bilen och har hjulen hängande fritt så kan denna ventil i stort sett stängas vilket gör att det inte går att lufta. Har varit med om detta ngr.ggr under årens lopp dock ej BMW. MVH Hasso |
salle |
Har nu lyckas lufta systemet med hjälp av en tryckslang från däcket till behållaren. Jag tog lös rör efter rör på ABSen uppifrån & ner med trycket på så att jag kunde se att vätskan kom ut. Kunde därmot inte se att det ran ut någon vätska från det hål som sitter längst ner mot kupen(den det varken står H eller V på). Är det nån som vet om det ska vara så, kanse är detta ett retur rör eller plugg i något av munstyckerna??? Jag kanske skulle tillägga att jag oxå luftat vid varje ok & att bromsen käns normal igen men denna besvärliga lampa lyser fortfarande.... MVH Salle |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.