AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
540

318 ia 94 går illa innan motorn blivit varm, behöver tips!

ka
7
kalzon
BMW 318 IA-94
Jag har en nyinköpt bmw 318ia 94 med m43 motorn.
När man startar bilen med kall motor går den bra,svarar rappt osv,men efter ca 1-2 miuter blir motorn orkeslös liksom kväver sig när man gasar på, efter ytterligare några miuter när motorn blivit varmare (den når arbetstempen väldigt fort) går bilen bra igen.Jag själv spekulerar i om det kan ha med lambdasonden att göra eller någon givare som ger fel värde.
Finns det någon här på forumet som kan komma med ett seriöst förslag på problemet?

Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Koll av Lambda - Koppla ur den vilket görs genom att vrida på ringen där kabeln ansluter till "elsystemet". Görs underifrån lätt att se om du kryper under. Om bilen slutar att bete sig är det lambdan, boxen går över på medelvärden, fortsätter den att bete sig - inte fel på lambdan. Detta är en "bonnametod" men den funkar för felsök lambda.
Mvh Perra L
ka
7
kalzon
BMW 318 IA-94
Värt att prova.
Tar gärna emot fler tips innan man kryper i den sketna overallen....

ka
7
kalzon
BMW 318 IA-94
Lossade plus kabeln på batteriet igår kväll och lät bilen stå hela natten för att
låta allt "kalibrera ihop sig igen". Backade ut bilen ur garaget i morse och körde ner för gatan,bilen svarade bra och växlade som den skulle (AUT).Kom sen fram till en större väg,körde ut och motorn svara som den skulle.efter ca500m började motorn tveka, orka liksom inte dra.
Efter ytterligare 1km när motorn blivit varmare(tempmät.mitt imellan blå/norm. går den bra igen ,sen är det inga mer problem tills nästa kallstart....Kan det vara nån givare som spökar eller. Motorn är en M43 och förra ägaren har nyligen bytt gummit mellan insug o lmm
Vad göra????

ka
7
kalzon
BMW 318 IA-94
Kan det vara tempgivaren i topplockett som styr bränsleinsprutet som inte ger rätt värde när motorn är "fesljummen"?.Det bör ju vara nån felsignal i själva övergången tycker jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.