AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.170

ska installera larm - elschema?

se
661
seb_540
328i M F30
Hej, jag ska installera ett icke-original larm på min e39 -99, undrar om någon vet om det flyter runt nån .pdf eller något med elschema? Vet att jag hade en sån till E36, flera hundra sidor lång... den var bra för man kunde även se var olika lämpliga anslutningsplintar fanns för tex blinkers och c-lås, förutom vad kablarna hade för färger etc.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag gjorde en installation med hjälp av både Defa och Carguards schema till ett Swedeguardlarm inkopplingspunkterna är ju de samma, men ingen av anslutningspunkterna stämde riktigt med deras anvisningar utan man fick ändå mäta ut blinkers och dörrkontakter anslutningar i kontakterna för att hitta rätt. Bäst stämde nog egentligen Bentleys elshema när man var klar.
Obs du får aldrig använda bakluckans brytare, utan dra nytt bak och sätta tex en magnetkontakt i luckan bak.(sleepmodefunctionen upphör i annat fall att fungara och batteriet töms)
Defas inkoppling kan nog finna på nätet. Nån variant av Carguard tror jag att jag har.
Har inte larmet spärrdioder på ingångarna från bilen så måste du sätta spärrdioder för att förhindra att bilen känner av larmet.
Det tar några timmar i anspråk, jag valde att inte koppla larmet till fjärrlåsningen för att kunna larma bilen olåst i garaget tex. och har en separat dosa. Du bör inte heller använda larmets startspärr, då du redan har det på bilen , krånglar bara till felsökningen om det nått skulle strula.

///MVH Hasso
Länk
se
661
seb_540
328i M F30
OK, tack så mycket det var mycket matnyttiga tips! Spärrdioder tänkte jag köra med, då jag lätt blir litet paranoid när det ska installeras larm - ska hänga på flera extra sensorer på larmets enda ingång (ultraljud och nivåsensor, förutom vanliga shock och dörr). Underligt det där med bakluckan, har aldrig varit med om det förut, men det blir väl till att dra en extra kontakt då.
se
661
seb_540
328i M F30
Tänkte nämna att jag byter bakluckebrytare mot ultraljudsensorn; den kan ställas så att larmet går när det blir rörelse i bakluckan, detta trots att den sitter under baksätet.

Fråga: sitter det 1 eller 2 bränslepumpar i tanken? Har planer på att bryta pumpens ström på larmets imobb, detta då "duktiga" tjuvar brukar ha med sig egna DME (och kan därmed banga org startspärren).

Fråga 2 (hoppas knappt på svar...) mitt larm har en aux utgång, nån (hasso?) som har en susning om det är möjligt att pulsa standheizung webaston att cycla 30 minuter? Vore ganska coolt att SMSa larmet att värma bilen (larmet har GSM inbyggt)... även om det bara används då och då.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Både tändning och bränsle bryts från ordinarie DME. En elpump.
Och det går inte att byta DME och få bilen att starta så du kan glömma den finessen. Varje gång bilens stängs av skapas en ny kod mellan EWS och DME och denna kod måste stämma innan Nyckeltranspondern godkänns av EWS och bilen kan starta. Byter man DME som inte har samma lagrade kod som EWS så får du ingen kommunikation mellan nyckeln och EWS och bilen startar inte.
Du bygger in en "felkälla" till och gör felsökning via diagnosuttaget i EWS systemet otillförlitligt vilket nog inte är att rekomendera, när bilen av någon anledning vägrar starta.
Däremot är nog ultraljudsensor en bra lösning istället för en extra brytare, jag hade inte det alternativet till mitt larm.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.