|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. | |
|
Latentvärmeaccumulator som fanns som tillbehör till E39 mellan åren 96 och 00. I kylsystemet sitter en "termos" monterad som med ett medium(osäker om det var något saltliknande) lagrar värme upp till 72 timmar. Direkt när man vrider igång motorn har man tillgång till~ varm kupeluft även om det är rejält med minus utomhus. Denna finns ej som eftermonteringstillbehör till E36, kostnaden till E39 från fabrik var kring 10000kr. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Hör det ihop med restvärmen som också finns som tillval? /NP |
|
|
Nej, separat tillbehör som inte har med klimatautomatiken att göra alls. Restvärmen är en del av "stora" kliman. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är restvärmen tillval? där ser man. Funkar väl så länge det finns varmt kylarvatten, kan jag tänka mig ,bara använt det ngr ggr kortare stunder. MVH Hasso |
|
tack för svaren, men hör akumulatorn till AC:n eller på något sätt kopplat till AC-panelens baksida? Jag har kollat på ett par olika AC-paneler och sett att det på vissa fins 5 kontaktstycken och på andra 4 (som på min) En 3-polig ström 2 st kontakter med låsbygel och en liten 3-polig stickkontakt men den 4-kantiga socklen, nr. 5??? Tyvärr lite svårförklarat. Borde det inte gå att använda den i min fast det fattas den sista kontakten? Annars så är de identiska. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
| Ta artnumret på resp acpanel och kolla med bmwbutiken vilken som passar din bil. Jag vet att när Klimatorn packade ihop på g:a 740:an så blev det en utbytesklima som såg och fungerade annorlunda ut. Latentvärmeackumulatorn har ingen styrning från ACC panelen mig veterligt då den inte styrs av någon el, det är en del i det slutna kylsystemet. | |
| På 740:an(-95) bytte de till -98:ans klimapanel och det krävde en del modifiering. Har du fått något pris från BMW på att lämna din gamla defektiva enhet i utbyte mot en ny? Jag har tredjehandsuppgifter att bilar med bensinvärmare har styrning ner till kliman. | |
|
Asken> Ja om jag byter in min AC-panel så kostar det mig 4500:- att få en ny +400 för inkodning. Ja så kan det va, bensinvärmare. Jag ska kolla lite närmare på det. Tack Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.