|
|
|
|---|---|
|
Håller på att demontera en S50b32, M3 3,2 motorn. Blocket ska in för lagerbyte och balansering... 1. Ventilkåpa, Vanos,kedjespännare och bultarna till övre delen av toppen är borttagna men hur går jag vidare? Hur lyfter jag bort övre delen av toppen från den undre? Den verkar vara limmad och jag måste väl dela toppen för att komma åt bultarna till nedre delen? 2. Kamkedjan. Hur plockar jag enklast bort den? Kan man plocka bort kåpan på sidan av motorn och lossa den där nere för att sedan låta den följa med toppen upp? Tacksam för tips!!! By the way, vilken motor =) Har mest skruvat M50 innan... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Detta är en S50B30, men skillanden kanske inte är så stor. Mvh Henrik Länk |
|
| Såg just att det fattas en del.. Sen när kammarna är ur, lyft ut alla lyftare, sen kan du plocka av övre delen av toppen. Efter det, kommer du åt topplocks-bultarna. | |
|
Är det nödvändigt att plocka bort kammarna? Kan inte de sitta kvar i toppen? Och lyfta hela paketet, en halva i taget? Tror inte jag kan plocka bort "övre delen av sidan" så som det visades på b30:n där... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Fel av mig, det ser lika ut... Fast frågan kvarstår... Mvh .B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Topparna ser väldigt lika ut den enda skillnaden är att 3,2:an har vanos på avgasen också istället för ett fast drev. Om du inte lossar kammarna kan du inte lyfta kambryggan, för kammarna sitter på pinnbultar som sitter i själva toppen. Sedan kommer du åt topplocksbultarna av torxmodell. Efter du har lossat kammarna så är det bara att låta kamkedjan ramla ner och sedan lyfter du toppen. Man kan även lossa bröstkåpan men det är lättare att ta bort kåpan när toppen är lös. _______ //Niklas |
|
|
Ok, nice... Tack! Brukar ni använda ng form av verktyg att pressa ner "överfallen" på kammarna med när ni lossar dem... Det stod så i Haynes boken men det kanske funkar ändå om man lossar lite försiktigt stegvis??? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Jag brukar bara lossa dom lite grann i taget och det går rätt så bra men tar ju lite tid. _______ //Niklas |
|
|
Ok bra... Gör inget om det tar lite tid, huvudsaken är ju att det blir rätt gkort bara. Skönt att slippa låna/tillverka verktyg för att pressa ner dem... Tack för hjälpen! Fn tror du att det är nödvändigt att balansera bottendelen på en S50? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
BlueBeemerBoy: Troligtvis så har du väl redan denna?: Länk Z MMM Coupe |
|
|
De sitter på garageväggen i A3 format =) Det är klart, borde kanske hajat om man studerat dem lite noggrannare men det är alltid enkelt när man vet... TAck ändå... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Jag kör med lättad och balanserad vevaxel, balanserat special svänghjul och vibrationsdämpare samt viktade stakar och kolvar. Originalveven är en rätt så fin pjäs så har det inte varit något haveri så skulle inte jag balansera om den. Byt bara lagren och kör om du nu inte ska överladda den rejält. _______ //Niklas |
|
|
Jo den är ju det... Har läst att både kolvar och stakar är viktade original samt att det sällan är ngn större obalans i veven. Anledningen till renoveringen är ett trasigt vevlager. Motorn är en 97:a med 12000 mil... Nej det blir kanske en överladdning i framtiden på typ 03-04 eller så men det är inte säkert... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Jag tycker inte du ska ladda den. Du får nästan lika bra med effekt om du ladda en M50.. Så förstör inte din fina S50. Jag ångrar att jag satte turbo på min. Skulle tagit en vanlig M50 och laddat istället. Dom går så bra original. | |
|
Tanken har slagit mig B1... M50:n ligger där ju bara ändå.. =) En fråga. Man måste ta bort bröstkåpa och nedre drevet för att få så mkt slack på kedjan att man kan ta bort kammarna va? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Svar nej fn =) Lyckades innan... Mvh. B. "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.