|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har en M5 99 som små hackar igaspådrag från lågt varv upp till ungefär 3000varv,sen märker man inte hackandet .Ibland är det mer ibland mindre Har varit inne på bmw och kollat vanosarna och dom säger att dom ligger inom godtjända värden,vad kan det vara som e galet?? Någon som har haft samma problem?? Börjar bli trött på den nu. | |
| LMM. (Luftmassemätarna) | |
| Dom ska vara nya enligt bmw | |
| Alltså om din BMW handlare inte klarar av att lösa problemet, föreslår jag att du byter BMW handlare/verkstad. | |
| Bensinpump,LMM eller tändstiften skulle jag tro kan vara orsaken. | |
|
jeg är enig med bmw-lelle, specielt tändstiften eller bensin pump på backsäden.. Och fråga en annan bmw verkstad |
|
|
Men tror ni att det kan vara vanosarna,trots att dom säger att dom e bra?Hackar bilen om dom klyddar?? Har även hört mycket snack om nån kamaxelgivare?? Magnetventiller?? |
|
| Om BMW säger att vanosarna är bra borde dom ha rätt, för dem byter dessa mer än gärna i vanliga fall. Eller har dom sålt bilen till dig? ;) | |
| Hehe ,nej bilen är inte köpt av bmw | |
| dasses: Hackar bilen jämt eller är det bara när den är kall? | |
| hela tiden,mer eller mindre | |
|
Mitt råd är att prova nya LMM innan andra åtgärder, självklart kan det vara annat fel. Har haft liknande problem. BMW kan inte mycket om LMM, de sa att det ej var LMM när jag frågade om de var säkra på det. Jag hade fel på LMM = lita inte på BMW, de kan ej kolla felet på dem. |
|
| Kan man kolla det utan att behöva köpa nya och prova,typ dra ut kontakten eller dylikt??? | |
|
prova med nån annans lmm jag skulle gissa på stift eller pump men lmm e enklast att börja kolla |
|
|
Prova med det här först så ser du om det blir någon förbättring: Länk Vet inte om denna finns på marknaden i Sverige ännu men isf så ska du använda CRC:s Massairflow sensor cleaner som finns avbildad i denna tråd: Länk Själv använde jag brakeclean och elektronikrengöring som LMM:en fick stå i 20 minuter. Sen tog jag tops och gjorde rent där pilarna visar i bilden på första länken här ovanför. När jag rengjorde så funkade det kanon.....i 2 dagar sen började problemen igen. Hörde då med Perre på Bil & motorteknik, han sa att det mest är konstgjord andning. Köpte sen 2 nya LMM, funkar perfekt sen dess. Men prova att rengöra för får du en förbättring så vet du ju att felet sannolikt sitter i LMM:n. Lycka till! |
|
| Edit: Eftersom jag inte vill framstå som ett dumhuvud så korrigerar jag namnet till "Brakleen" och ingenting annat! =) | |
| Skall du sedan köpa nya LMM så finns det tydligen VW-LMM som passar till mycket bättre pris än "original". Men det tar vi då va? | |
|
Har haft samma problem som dasses på m5 (men tyvärr sålde den i höstas) Var in på bmw verkstad dom sa att vanonsen måste bytas... rep på 30.000:-.. men rengjorde LMM bilen gick bra igen.. fick samma problem efter 1 månad och sen dog bilen helt... bmw verkstad igen.. nu hittade dom problemet inge bränsletryck bensin pumpen "skurit" rep 4500:- lite billigare än vanosen...bmw verkar alltid ha samma prognos på M5 e39 "vanos" men det är troligen LMM el bränslepump. Väldens bästa bil M5 e39... nu kör jag Z3m Roaster.. MVH P A Y |
|
Lasse Karlsson |
Pajala Race! Fler skulle dela med sig av erfarenheter, liknande dina! detta skulle höja intresset för M5 E39 som beg-köp! Man har läst allt för många ggr på detta forum, om hur folk fått byta Vanos för att BMW slutförklarat densamma då bilen börjat hacka och gått dåligt. Däremot har rena Vanosras konstaterats endast ett fåtal ggr!! Många har klankat ner på M5:an för just detta, och konstaterat att de aldrig skulle köpa en M5 pga alla svindyra reparationer som med största sannolikhet måste göras inom snar framtid om de inte redan är gjorda! Att byta båda Vanos är väl för många lika vanligt på en M5, som det är att byta bromsklossar på vilken bil som helst! och så är det ju inte! Om inte annat sover man själv lite bättre, då man vet att det troligtvis inte är Vanos om bilen någon dag skulle börja bete sig konstigt! Så fler sådana här inlägg! det skulle få folk att inse att Vanosproblemet är betydligt mindre än många vill göra gällande! HA DET!! |
|
Lasse Karlsson! Håller med dig... sköter man servicen på M5 e39 så är jag övertygad att bilen håller hur länge som helst..det finns ett knackande ljud som ska vara på M5 tom 01 det är det ofta folk är rädda för,, men det är helt naturligt... min hade gått 17000 mil när jag sålde den...den var som ny. Jag tror att jag ska skaffa mig en M5 e39 igen spelar ingen roll om den är en långmilare..BMW bygger bara kvalitet... MVH P A Y |
|
| Dasses: Har det hänt något? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.