AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.106

Råd om slutsteg

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Hej jag ska driva en JBL GTI 12:a i sluten låda samt ett 3-vägs DLS framsystem, skulle vilja ha några ex på 4 kanal slutsteg som kan driva detta -obs- hellre modellvärre med nått år på nacken än nytt och halvbra om ni förstår, vill ha ett steg man GARANTERAT blir nöjd med särskilt effektmässigt.

Mvh Danne
Mi
189
MiliaN
325i -90
Maila nårdik!
info@nardik.se

Dom har säkerligen flera alternativ för dig. Bra priser och grym support.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Skulle gärna se några specifika steg typ Hifonics, DLS, Alpine v12, m.m som uppfyller mina krav.

Mvh Danne
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
kolla med robsarve han kan sin sak
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
DLS A4 , Phoenix Gold X200.4 t.ex
Robsarve
En GTi vill ha rejält med pulver. Det finns inte många gamla 4-kanalare som kan dra en sån ordentligt... Du vill ha nått som ger en 400 W RMS eller mer...

Ett PG MS1000 hade ju funkat, men de har ju samlarvärde...
Har glömt exakt modellbeteckning, men HiFonics hade en rejäl fyrakanalare på 4x110 W RMS, den vore ju passande.
DLS A4 är för klen. Vet inget Alpine som är tllräckligt stort.
PG X200.4 hade funkat, men vi har sålt slut... :-/
Ground Zero har några rejäla pjäser, www.carsound.nu.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det bästa vore nog ett mono steg på basen och ett 2-kanals på framsystemet om du vill att det skall blir riktigt bra.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Alpine har V12 stegen MRV 345 och 545

345 ger 4x75wrms, eller 2x75wrms +1x 300wrms enligt speccen och
545 ger 4x125wrms, eller 2x125wrms +1x500wrms enligt spec.

Dessa steg kan endast brygga ena kanalparet, har inbyggd temperaturkontroll osv, det bästa är ändå displayen som visar exakt vilken delning man ställer in (om man nu ställer på steget alltså), visar även spänning och temp.

Och de ger mer än speccen anger, mitt 345 är uppmätt enligt testpappret till 101wrms per kanal, alla kanaler drivna

//Simon
Gu
15
Guran67
523 Touring -98
Tjenare Daniel!

om du inte låser fast dig vid att du måste ha ett 4-kanalsteg, så skulle jag varmt rekomendera ett lite äldre steg från ORION som heter hcca 225.
Litet och lättplacerat men har en RUGGIG kraft. jag har spelat ett helt ljudsystem , dvs 2x12" + 2x6,5" + 1x8" samt 2x4" på ett och samma steg, det är stömstabilt ner till 0,1 ohm.

så mitt tips är : leta upp ett sådant steg, ta hjälp av någon för att fixa delningsfilter och du kommer att rocka brallorna av dom flesta i din närhet...

mvh Guran
Jag driver min JBL GTi 1200 med ett Rockford Fosgate Punch 360.2 (2x90W).
Det lämnar bryggkopplat hela 538W RMS vid 2 ohm enligt test-certifikat!
Funkar kanon!
Ulke
Min rekommendation när det gäller nya steg skulle nog hamna på något av DLS Monoblock till basen och sedan ett 2-kanals till framsystemet........

Strömkapaciteten är i regel alldeles för klen i ett 4-kanalssteg (undantag finns) för att driva ett framsystem och en så pass kraftig bas......

Om man får tag på ett begagnat SIgnat RAM3, så kan man vara nöjd, där finns både kraft o kontroll. I och för sig ett 2-kanals, men det spelar ingen toll i det fallet, driver ner till 1Ohm....och varför inte 2 stycken, ett till fram med?

ORION HCCA225 förstår jag inte riktigt hur man kan rekommendera i detta århundrade.....fungerade möjligen då det var poppis att bugga ett helt system med bara ett steg och en massa kondingar och spolar.
För att få någon effekt ur detta steg, så krävs en hel massa högtalare sammankopplade........ger bara 2x25W i normal drivning och sedemera bara 100W till en enkelspolig bas, måhända riktiga watt, men det räcker liksom inte ändå...

mvh Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.