AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.274

Problem med AC?

ska det lukta "unket" när jag använder AC:n?? Om inte vad kan man göra åt saken, tacksam för svar.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Har själv samma problem att det luktar ibland när man använder ac:n även i min kompis volvo så luktar det ingen aning vad man kan göra åt det.
Ma
27
Mattias
328 coupe -96
Har ni AC så använd alltid denna annars är det lätt att detta fenomen uppstår!
Ru
4
Run2fast
325iC 93
Min AC verkar ha "dött" under vintern. Har varit slarvig och inte haft den på. Nu finns ingen kyla alls. Trist. Vad kan ha hänt ???
Ma
27
Mattias
328 coupe -96
330 xiA: Skaffa dig en egen uppfattning istället för att bara lyssna på din kompis!
Ma
27
Mattias
328 coupe -96
330xiA: Vad du än säger, och jag är inte ute efter att mästra dig eller någon annan så har det funkat väldigt bra för mig att alltid använda AC:n. Jag vet inte om du bryr dig eller om du bara är ute efter att vara en störig jävel.

Ha det bra!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Svar till: Run2fast

Du kan gå till en BMW firma eller nån ventilationsfirma och "fylla" på din AC.

Ofta tappar AC:n trycket om den läcker lite eller som i ditt fall inte används under längre tid.

BMW tar ca 1300 kr för att fylla på din AC. Hittar du en ventilationsfirma, så kanske du kan få det för 500 kr.

/Edvard
AC-Danne
Jag kan fylla ac-n för 500;-

danne.west@home.se
lizard
(min kompis har en m5 så han borde veta)bara för att han har en m5 så vet han allt eller fy fan va skrattretande HA HA Ha
AC-Danne
Som alla vet så drar fukt till sig allehanda bakterier
vad jag menar är att när förångaren blir kall och du sen stänger av ac så blir den fuktig eller våt
så drar den till sig allt möjligt skit och luktar lite skumt. För att bli av med lukten borde ju bli att tvätta förångaren vilket blir jävligt mycke jobb eftersom den sitter innanför intrumentpanelen men det finns säkert annat nåt bra sätt.
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Anledningen till att mina inlägg försvann var på grund av en strulande mail adress.
Jag förstår inte hur nån som du 330xiA kan sitta och döma ut andras inlägg när du verkar ha nollkoll, sitta och läsa ur instruktions och tro att ALLT står där. Sen förlita dig på en polare bara för han har schysst bil.
Ja ja nog med tjafs detta forum är till för hjälpa varann, och ibland kanske folk råkar skriva fel i sin iver att hjälpa andra. Som i mitt fall då jag råkade förväxla några detaljer. Åter till saken så här ligger det till AC-Danne har helt rätt fukt och bakterier som ligger kvar i evapuratorn (förångaren) skapar odör och kan skada evpuratorn, Och det är just detta som händer när du stänger av AC:n det bildas kondens i evapuratorn detta kan erja sönder den. Därför är det bra att använda AC:n även vinter tid kanske inte alltid men ett par gånger i veckan. Så länge man bara har odör i AC:n kan evapuratorn gå att rädda genom att man fyller i en sanerings vätska då kommer det att lukta hora i bilen.

Mvh "Starre"

"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Ja ja nu är vi där igen det beror alltså på hur ny bil man har. Destå nyare bil destå mer vet man om AC. Så att om en auktoriserad AC mekaniker på BMW har en volvo 240 så kan ju han inte laga en E46:a. Ja trodde det var kunskaperna och utbildning som avgjorde det men jag har väl fel eller? Bort se från mina tidigare inlägg det blev lite fel men det som står nu STÄMMER informationen är hämtad från en auktoriserad AC mekaniker. Du skulle bara vet hur mycket skit dom måste lära sig för att få sin licens, massa lagar o.s.v. plus att dom måste för nya licens inom ett visst antal år för att få fortsätta meka AC. Och det har ingenting att göra med vad dom själva kör för bil.
Till dina frågor:
Kompressorn går så länge du har AC:n på även vid varmluft (den torkar då luften) vissa bilmärken har automatik så kompressorn kan slå till och från automatiskt.
Om du använt AC:n blir det ju ganska kallt tittar du i motor rummet när du har motorn och AC:n igång kan du se att det är kondens på AC rören från kondensorn. Eftersom det är varmt i motor rummet men rören är kalla så bildas det kondens. Samma sak händer i evapuratorn (förångaren) dom flest AC bilar har ju en avtappning från evapuratorn så kondens vattnet rinner ut. Men det blir ju alltid rester fukt o.s.v som ligger kvar. Visst kan du slå av AC:n ibland när du kanske vill ha dom extra hästarn men använd den regel bundet (även vinter tid) för att slippa få den odören och riskera att paja evapuratorn.

"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Schysst att va av med doften, min AC har inte funkat sen jag köpte bilen ska ge mig i kast med laga den i sommar. Jag skrev aldrig att du skulle ha AC:n på jämnt utan nån gång i veckan även vinter tid.

Mvh "Starre"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.