|
|
|
|---|---|
|
Har genom tiderna blivit itutad att inte köra med AC'n påkopplad då den inte behövs, då bränsleförbrukningen ökar. Har "stora" klimatanläggningen på min 120i, och blivit rekommenderad att alltid ha den på läge "auto". Går AC då alltid - även då det är kallt? (med ökad förbrukning som följd) Eller arbetar den bara då den behövs för att kyla bilen? Hur funkar det egentligen? | |
|
Du kan med gott samvete alltid ha den på. Kliman slås själv av vid kall väderlek. Den lär inte dra märkbart mer bensin om du har den aktiverad under vinterhalvåret helt enkelt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Teknikens Värld gjorde en mätning hur mycket mer bensin bilen drog med ACn påslagen. Ska se om jag hittar artikeln. Den drar rätt mycket bränsle. Keep Your Distance! |
|
|
Det är bra att ha den igång för att slippa dålig lukt från systemet. Det är vad jag har hört. Om inte skall du i varje fall dra igång den då och då. |
|
|
Har man bara AC som jag har(lång historia) så kan jag tänka mig att den dra mer soppa, men har man ACC så borde ju den se till att den aldrig är på slagen när det är -grader ute. |
|
|
Motsatsen. För att slippa dyra reparationer ska AC:n vara påslagen. Den anvisningen fick jag då jag lämnade in min tidigare volvo 855 till byns auktoriserade AC-expert. För dem som tycker illa om Volvo kan jag lägga till att hans ansikte lyste upp när han såg min bil, sedan lade han handen på min axel och sade otroligt förnöjt: "Gratulerar, du har köpt världens sämsta AC." Hans erfarenhet var att Volvo var det bland de "bättre" märkena som hade mest problem och som bidrog mest till hans försörjning. Justja samma råd fick jag av en mekaniker hos byns BMW-handlare. Slå inte av AC:n. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.