AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.580

Dubbel glas E39

Sida 3 av 3
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Det finns fler än ett sätt för värme att försvinna, värmestrålning är ett, ett annat är om det kommer i kontakt med något annat som är kallare, då kommer deras värmeenergi att utjämnas. Som t.ex. en tunn kallare eller varmare ruta kontra den luft som kommer kontakt med.

Isolering handlar inte om att reflektera IR-strålning, utan det hade om att ha en isolator med en hög termisk tröghet. Därför har man t.ex. i hus både tre och fyrglas fönster med gasfyllda mellanrum. Om det enligt ditt resonemang hade räckt med att reflektera IR-strålning, varför frågar jag mig finns det ens fyrglas fönster? Då hade det väl räckt med att limma på någon IR-reflekterande film på de vanliga rutorna, så alla villaägare sparat miljader runt om i världen.

Nåväl, hur än tillfredsställande en fysikalisk diskussion kan vara med en väl initierad medmänniska kan vara, så hur undrar jag blott:

Har om du hade något att tillföra om vilket glas som finns i BMW:s komfortvindruta och du har någon källa att hänvisa till för vår framtida referens?

Förövrigt verkar du ha en intressant bilsamling, av vad jag kan se har du en för varje årstid utan Hösten. 316=vårbil, MB:n för sommaren och LR:n för vinter p.g.a. Fyrhjulsdriften. Kanske dags för en BMW 7-serie för blåsiga Höstar?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
E65 är en stark kandidat då jag tröttnat på C32:an!
Jag tycker f.ö. att
- dubbelglas för att höja värmekomforten i bilen på vintern har prioritet 1 på min 10-gradiga skala.
- dubbelglas för att minska solstrålning är verkningslös och att reflekterande filn är effektivare
-dubbelglas för att minska buller i kupén har begränsad verkan om man inte samtidigt har tysta och smala däck med hög profil
-dubbelglas som inbrottsskydd är ett dyrt och tveksamt alternativ.

Jag har haft dubbelglas i min 540 och skulle inte betala extra för den funktionen!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.