|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Benny 540 Protective Glazing låter mer skyddsglas av något slag. Du har inget nummer på den utrustningen? TCG Rutorna kommer att passa, men de kan ha olika Toning, vilket inte ser så snyggt ut kanske. På bilskrotar kan man få tag i öppningsbara rutor i dörrarna. Den lilla rutan i bakdörren, kräver lite mer arbete och en del förstörande arbete för att få loss och därför tar de flesta i bilskrotar inte loss den, utan säljer den tillsammans med hela bakdörren. Men det finns undantag, Den 98:a som jag undersökt också har rutorna av märket "Siglaplus" av Pilkington för dubbelrutorna, så om du skall hålla dig till "rätt" märke, så är det där du skall titta. Koden för den ruta som jag tittade på lyder: Siglaplus 43r-01267, Siglaplus(modell) 43r(gjord för BMW) 01267(Batchnummer) AS2M440DOT25, AS2(sidorruta) M440(Tillverkarens modellnummer) DOT25(Rating nummer) AS = American Standard of Classification DOT = Department of Transportation Det är tillberkarens modellnummer man skall se till att ha samma, alltså i det är fallet M440. Har du redan en tonad Vindruta kommer du alltså inte behöva byta denna, annars verkar det mer vara en smaksak. Vindrutor finns oftast inte att få tag i begagnade, utan det blir att köpa nytt. Vindruta är komplicerat att byta, så det bör man överväga först nogaDår det är en av de fasta rutorna. Fast rutor limmas fast under tryck och man skall använda speciellt härdande lim. Och då det är viktigt att det blir tätt, är det nog inget man skall ta lätt på. Se gärna BMW TIS för egen referens. Samköp ja. Köper man vid sidan av BMW, då kan rutorna sakna BMW-logon, vilket dock är en estisk skillnad. OEM-rutor som de kallas är annars fullgodo rutor. (Original Equipment Manufacturer) Man skulle väl kunna ringa runt och kolla, men ett riktigt tryck får man kanske först större volymer, som t.ex. 5-10 uppsättningar. Då har man lite mer tryck i förhandlingarna. Vindruta och bakdörrens smårutor måste limmas under tryck som sagt tidigare, så det lutar åt verkstad mer. Jag har inte kollat originalpriser, vilket hade kunnat vara intressant. CS-rabatten gör väl lite här kan man tänka. Jag har dock en annat tillvägagångs sätt i åtanke. Hur är din tyska? Verbalt, då vill säga. Jag kan inget direkt, för jag läste franska i gymnasiet. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Info är aldrig fel:) Intressant vore att veta vad BMW tar för en komplett uppsättning dubbel-glas inkl. komfortruta fram. Då har man ngt att jämföra med. Kollade på Steaman:s länk men förstod inte riktigt vad mer man behövde byta förutom själva glaset. Ngn som kan förklara? Vh/Kermit. |
|
|
Om jag bortser ifrån den fasta rutorna, d.v.s Vindrutan och de små bakrutorna, som skall limmas fast och är lite krångligare. De kräver nya tätningslister, lim och en del specialverktyg. Till de övriga fyra rutorna, så är till varje dörr en list som tätar emot dörr på insidan, längst ner om man ser till den synliga delen av rutan. Sedan är det de styrlister som ligger i själva fönsterbågen som behövs bytas p.g.a. den ökade tjockleken. Inte så mycket alltså. Jag har två frågor rörande komfortrutan; 1.då denna är elansluten rimligtvis, behövs det någon styrelektronik eller är den "på" hela tiden? 2. Är den deltonad, heltonad eller finns det olika utförande? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
(Keyman) Det står 357 PROTECTIVE GLAZING i papprena som jag fick av bmw. Glas mästaren sa när han bytte min fram ruta att det var den dyraste ruta han någonsin har bytt på en bil. 1. Komfortrutan är inte ansluten till el det är bara en film i ruttan som stöter bort solens värme strålar och på det viset holler bilen kallare. Har för mig att bmw sa att det var ett tunt lager av kåppar som var i ruttan. 2.Den värme av stötande fillmen ligger över hela rutan och dom finns med tonad bård uppe och utan och med eller utan sänsor. |
|
|
Jag ringde min toppentrevliga och alltid lika hjälpsamma kontakt på BMW nu. Priser är som följer: Dubbelglas(komfort): Framdörrar 2525.- Bakdörrar 2650.- Bakdörrar smårutor 1505.- Totalt pris 13360.- för sidorutor. Touring har inte annorluda rutor bak, som någon nämnt. PROTECTIVE GLAZING framruta(gröntonad) kostar 5050.- Alla priser är inkl. moms. BMW CS rabatt är ej medräknad så man kan dra av 10% på priset om man är medlem(medlemskapet tjänar in sig sig vid endast detta inköpet). MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Tack för priserna! Inte billigt, men jag trodde faktiskt det skulle vara värre. 357 Protective Glazing är ett skyddsglas och ett s.k. Anti-Theft. Sidorutorna tvålagriga med ett lager med polykarbonat emellan. Sedan är det hela inslaget i en "wrapping" för att förhindra splitter. Det skall tåla yxa och slägga! Vindrutan med protective glazing Är laminerad som en vanlig vindruta, fast med fler lager och erbjuder samma skydd som sidorutorna. Titta gärna på länken från -99 Länk Trafiksäkerhetsmässigt vet jag inte om detta glas är det bästa, då man kan bli instängd i en brinnande bil utan möjlighet att ta sig med t.ex. glashammare eller någonting annat för den delen. Protective glazing är alltså inte samma som dubbelglas, men det är lika tjockt och ser likadant ut. Jag har för mig, men jag kan ha fel, att dubbelglas skulle ha ett lager med ädelglas mellan glasskivorna för isoleringshänseende. Det där med koppar kan jag inte hitta någonstans, finns det någonstans där man hitta definitiv information rörande komfort vindrutans teknologi? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Jag tänkte inte på att fråga vad Protective Glazing kostade, har det samma ljudisolerande förmåga som dubbelglas? Någon som jämfört bilar med de tre olika glastyperna och kan vittna om någon skillnad värd SEK 13'000? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Jag kollade på Pilkington's hemsida och där får man intryck av att laminerade glas klarar det mesta. Läs själva: --- 12. What are the benefits of laminated side glazing? Laminated sideglazing has significantly increased intruder resistance compared to conventional toughened glass sideglazing. It is strong enough to withstand vigorous attack from a heavy or sharp weapon, acting as an effective deterrent against attack or the opportunist thief and is expected to significantly reduce car crime in Britain and Europe. Laminated side glazing also reduces NVH (noise, vibration and harshness) by at least 3 decibels inside a vehicle and also blocks over 95% of UV rays, bringing added comfort to vehicle occupants and protecting the interior of the vehicle. ---- Kolla gärna Pilkingtons olika produktområden: Länk Samma ruta kan inte ha ALLA dessa egenskaper, men med laminering kan man åstadkomma minst vart och ett av dem. Laminerade glas (=glas i flera lager) är något som kommer och enkla härdade glas på väg ut. Enl. Pilkingtons defintion på deras hemsida, så är laminerade glas två glasskivor pressade samman under värme och tryck för att få rätt form. Vad man lägger emellan de två rutorna avgör den slutliga produktens egenskaper. Med toning av rutor åstadkommer UV-ljus absorbering och insynsskydd till en viss nivå och det gäller samma för alla. Vill man ha ytterligare värmeavledande effekt, läggs ett lager med något transparent som har hög värmekonduktivitet. Som en CPU-kylare alltså. Så jag skulle gissa att protective glazing är bäst en sak, men inte bäst på alla områden och vice versa. Allt handlar ytterst om en prioritering och vilka egenskaper man värdesätter högst och kanske vad man tänkas att betala för uppnå detta. Jag håller med, det hade varit intressant att se prisskillnaderna emellan de olika alternativen. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Jag ringer gärna och kollar med BMW och/eller glasmästare om ni vill. Vad är det ni(vi) vill veta? Hur många olika glastyper det finns? På BMW har de väl endast Protective Glazing samt Dubbelglas om jag förstått det rätt(har dock inte frågat efter fler alternativ). Ska jag höra med mina glasmästarvänner också om det finns fler alternativ eller är det något speciellt alternativ ni är intresserade av priser på? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
TCG: Om jag skall tala för mig personligen, så är jag intresserad av priserna för originalrutor med Protective Glazing och likaledes priserna för Double glazing. För alla sju rutorna. Du har redan tagit reda på priserna för dubbla rutor för sidorutor och för Vindruta med protective glazing, så det skulle återstå priserna för protective glazing sidorutor och vindruta dubbel glas (=komfort?). Tackar för redan nedlagt arbete och hoppas du orkar fortsätta i samma goda anda. Men det är ju klart, vi är ju båda Göteborgare! Jag som ändå gjort en rätt så stor djupdykning i ämnet nu, är fortfarande inte helt klar på skillnaden, om ens någon, mellan komfortruta och dubbelruta. Jag har inte hittat något från BMW som beskriver deras rut-teknologi. Finns det någon som har något reklammaterial från BMW där de beskriver sina olika bilglas? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Min tidigare kontakt var med Rutgersson i Uddevalla(Anders på reservdelar är mycket trevlig och hjälpsam) När jag nu ringde till BMW Group Mölndal så fick jag dock dessa priser: Klima komfort framruta 4900.- Skyddsglas (hon påstod att det skulle vara skottsäkert samt så tjockt att det inte går att montera i vanliga dörrar). Framdörrar 11450.- Bakdörrar 9985.- Bakdörrar smårutor... jag la ner diskussionen här med tanke på priserna samt hennes påstående att de var betydligt tjockare samt tyngre än dubbelglas. Hon erkännde efter en stund att hon inte hade så bra koll på de olika glastyperna och hänvisade mig till Thorens glas. Det ska tydligen vara dem som har hand om glasreparationer för BMW Group Göteborg. Hon hade inte telefonnummer till dem men trodde att de låg i Backa. Mystiken tätnar, jag är mer konfunderad och förvirrad nu. Innan denna tråd startades levde jag lyckligt vetande att det fanns en tystare typ av rutor till min bil.... nu vet jag inte hur många olika rutor det finns. Jag ska försöka fortsätta efterforskningarna. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Då stämmer det som min glasmästare sa att min fram ruta var svin dyr. Har altid trot att det var dubbelglas som jag hadde men det var roligt att veta att PROTECTIVE GLAZING inte bara är dubbelglas. Det förklarar varför min touring är så mycket tyngre än min sedan. (TCG) Holler med dig att Anders på Olerutgerson är mycket trevlig och hjelpsam. |
|
|
Ja, något skottsäkert glas behöver man inte, eller? Är det någon som extraknäcker som indrivare av "skulder" ? Fast med de prsier som hon på Mölndal radade upp, så kanske man måste skaffa sig ett extraknäck för att kunna betala för dem.. Av länken från 1999, så vet vi att det finns ett mellanting mellan skyddsglas och dubbelglas. Namnet som jag hittade i BMW TIS var "Anti-theft" och det skall vara lika tjockt som "vanligt" dubbelglas. TIS som jag använder är ifrån 2003. Om jag tittar i mina kod-listor hittar jag: S350A THERM. INSULAT. GLASS GREEN S352A INSULATING DOUBLE-GLAZING S354A FRONT WINDSHIELD GREEN WEDGE LAMIN.GREEN S355A WINDSHIELD, CLEAR WITH ANTI-GLARE STRIP S355A LAMINATED GLASS, ALL AROUND S356A KLIMAKOMFORT-VERGLASUNG S357A PROTECTIVE GLAZING S358A CLIMATE COMFORT, WINDSHIELD S359A VISIBILITY PACKAGE S359A THERM. INSULAT. GLASS GREEN/CLEAR WINDSH Alltså ingen referens till termen anti-theft, men jag tror 357 är det som åsyftas. BMW har en hel produktlinje med tyngre säkerhetsdetaljer och de finns inte ens med i det vanliga sortimentet. De människor som behöver de nivån av skydd, vet det oftast på andra vägar. Kolla på denna ovanliga "540i Protection" Länk Benny 540 Du verkar ha en rätt intressant bil. Hur mycket väger den egentligen? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
(Keyman) På mitt in vägnings kort står det 2080 kilo det är från den vägningen som man måste göra för reg besiktning. Bilen har gått på ett konsulat i tyskland innan jag köppte den. Jag trode att den höga vikten berode på att bilen var max uttrustad. Men är det sånna rutor så vet man ej om det är nogon mer utrusning på bilen som bmw ej kan se på deras dator på bilen. Det får bli att plocka ner en dörsida och se om det döljer sig något roligt bakom den. |
|
|
Alla vindrutor är dubbla i orginal utförande (standard rutor), sedan finns det olika färger på toningen + att klima rutan innehåller en slags metalisk film som stänger ute sol / behåller värme. Allt enligt min glasmästare , vad gäller special rutor ville han inte förkovra sig i just nu . Hm dubbel ruta ?! 69ers |
|
|
69ers Alla rutor är dubbla i originalutförande? Det är bara så fel och det inlägget lämnar jag helt utan vidseende. Benny 540 Din bil är defintivt tyngre än originalutförande, min Touring ligger på strax över 1800 med manuell låda. Det rikigt skottsäkra glasen (som tål AK47 på två meters håll typ) i dörrarna går dock inte att flytta med elhissar, utan de är fasta, men någon form av utökat skydd verkar du ha. Hur ser denna däck från originalägaren, är det run-flats? Har du någon form av märkning på glasen är den typ som jag redogjort för tidigare? DOT... o.s.v Om det är en -99, kanske du t.o.m. har en sådan där "540i Protection". Den väger ju 120kg mer än den vanliga 540i TCG Hur känner dig inför en rutuppgradering? Tappat lusten och du börjar titta på 20" fälgar inför våren istället? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Keyman: Du har tydligen blivt glasexpert på snabbkurs. 69ers har helt rätt! Alla vindrutor (framrutor) är självklart laminerade. Skulle du vilja sitta bakom en olaminerad glasruta i en bil? Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
Keyman: du skrev "Vill man ha ytterligare värmeavledande effekt, läggs ett lager med något transparent som har hög värmekonduktivitet. Som en CPU-kylare alltså." Enda orsaken någon skulle vilja lägga in ett skikt med hög värmekonduktivitet (värmeledningsförmåga) i rutan skulle vara om bilen skulle byggas om till en rullande bastu med solen som värmekälla! För att förbättra komforten i bilen så läggs ett tunnt skick med annat brytningsindex in i rutan som reflekterar värmastrålningen i båda riktningarna. Dvs. håller solstrålningen ute och kupévärmen kvar inne i kupén. Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
Steaman: Jag vet att vindrutor har varit laminerade sedan 60-talet minst. Härdade rutor är inte så roliga att ha som vindrutor. Det var för mig så självklart att när jag såg ordet dubbelrutor, så antog jag att 69ers menade sidorutor. Jag kan ha varit lite hastig i mitt tidigare svar, då jag uppfattade som att det sades att alla rutor var dubbelglas i originalutförande, men det stod visst vindrutor. Koppar i komfortrutan tog jag ifrån ett tidigare inlägg, då en glasmästare skall ha sagt till vederbörande att det var ett lager koppar i komfortrutan och det tog jag till mig. Synd att du inte bidragit med ditt kunnande tidigare, så hade vi sluppit ifrån den villfarelsen. Men jag måste bemöta dina två påståenden: Vad som kommer in: Toningen i rutorna är väl för absobera UV-strålning, så den inte kommer in i kupén och värmer upp det som är innanför? Toningen reflekterar inte UV-strålningen. Skulle detta inte då leda till din Bastu-bil igen? Du har dock rätt till viss del, det finns glas med ett IR-reflekterade material mellan rutorna, typ Pilkingtons Siglasol, men det uppfattade jag som en ny produkt, då dessa inte finns till BMW heller. Om du har konkret information att delge oss andra om tekniken i BMW:s Komfortvindruta, är du välkommen. Jag har efterlyst detta i tidigare inlägg. Hoppas du kan rätta till detta nu. Allt typ av strålning av elektromagnetiska vågrörelser, IR och UV ligger på var sin sida av synligt ljus. Att det skulle finnas ett material som kan reflektera båda typerna av strålning utan att påverka det synliga ljuset, det skulle gärna vilja se något konkret på om du har. Vad som kommer ut: Du skrev att det optiska brytningsindexet skulle hålla kvar kupévärmen? Hur är det möjligt? Det är väl bara ljus som påverkas av optik? Värmekällor som motorer, öppen eld, solen m.m strålar ut värme bl.a i form av IR-strålning, men varm luft är i huvudsak ingen IR-källa, som påverkas av några optiska skikt? För att hålla kvar den typen av värme som varm luft har man oftast någon form av isolerande material. Brukar man inte ha en isolator för att hålla kvar värme? Typ luft, Argon eller något liknande eller en tjockt isolerande material. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Varför skulle inte värmen i bilen kunna reflekteras tillbaka i kupén? Infraröd strålning (värmestrålning) är elektromagnetisk strålning inom våglängdsområdet 700 nm till 1 mm, d.v.s. våglängder strax över de för synligt ljus. Infraröd strålning kallas även värmestrålning eftersom den inte kan ses, men känns som värme. Värmestrålning avges av alla föremål med en temperatur över absoluta nollpunkten. Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.