AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.582

Dubbel glas E39

Sida 1 av 3
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Är det någon som bytt till dubbla rutor? Erfarenheter?

Det är några frågor som reser sig i samband med detta:
1. Är det samma rutor till sedan och touring?
2. Vilka av rutorna är det som är dubbla?
3. Vilka tilläggsdelar behöver man köpa till för att få dubbla rutor att fungera i en ursprunglig enkel glas bil? Lister, fästen, starkare elhissar eller liknande.

Tacksam för initierade svar.

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Ojoj, jag tror inte att det går att byta till dubbla rutor så tjockleksskillnaden är stor. Elhissar, fästen och glidskenor kan jag inte tänka mig att de passar.
Om någon kan bevisa motsatsen så är jag dock glad! :)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
1, nej. fram rutta och sido rutorna fram är samma.
2, Det är en sjockare fram rutta och sen är alla ruttor i dörrarna dubbel glas.
3, Det är bara glid listen till rutan och listen åvanför dörr panelenplasten som man behöwer bytta.
Jag byggde om en back dörr från enkel glas till dubbel glas och det var dyrt tror att jag la ca 8000 i bara glas på den dören.
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Tja, det är inte så säkert att det INTE går. Såg en gammal tråd, där någon hade hjälpt en annan att göra just detta.

Länk

Dock saknades mera detaljer, så därför startade jag just denna tråd, för att utröna just detta.

Jag kan tänka att monteringen inte helt ofarlig med tanke på alla krutladdade airbags det sitter i alla dörrar.

---
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Airbagarna behöver du innte vara rädd för bra du ej sätter på täningen när dom är lösa.
Men tag ur batteriet så är du säker.
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Oj, det kom visst en svar medan jag skrev mitt förra inlägg. Är det bara manuella 540 som skriver i denna tråden? Vilket sammanträffande!

Åter till ämnet:
Så det är alltså framrutan och de fyra dörrrutorna som är eljusterade som är dubbla. Är även den lilla fasta rutan i bakdörren också av dubbelglas?

Om så är fallet, blir det 7st dubbla rutor samt lister. Sedan är det väl inte helt oproblemtiskt att byta en framruta vad jag har förstått. Med ominitiering av regnsensorn bl.a.

Hade varit intressant att höra av någon gjort hela paketet.

---
Vad är poängen med dubbla rutor?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Lägre ljudnivå i bilen skulle jag tippa på :)

Skyddar kanske lite bättre vid skottlosning :P
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Länk

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)
Det var jag som startade den förra tråden (som Keyman länkade till). Jag har dock ej dubbla rutor men är också nyfiken på vad som behöver byttas samt vad dessa rutor kostar (7 st) samt tillbehör.

Kanske ngn som gjort ingreppet eller som vet:)

Vh/Kermit.
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Dom små i back dörrarna är ochså dubbel glas.
Det är inte bara ljudnivån som blir lägre det blir mycket svårare för tjuven att ta sig in.
En fråga vart får ni tag i ruttorna för det är omöjligt att få tag på skroten.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Kan inte BMW ordna fram rutor?
Ja i inbrottsynpungt är det mycket bra.
Skottlossning är man ju inte utsatt för så vidare ofta iaf jag men hoppas minna dubbelglas hjälper vid en sådan situation;)
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Dubbelglas är inte samma som Skyddsglas. Dubbelglas ger heller ingen större ökning av inbrottskyddet. Det är bara att slå sönder två rutor istället för en, så det är inte av de skälen som man bör monterna något liknande.
Tror just detta berörts i en gammal tråd.

Skälen för dubbelglas är Ljudisolering och termoisolering (Bra emot imma bl.a)

---
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
keyman.
Jag trodde inte det med inbrotsskydd var så hundra seriöst men lite sanning finns det i det. får du chansen så prova att slå en hammare i ett dubbelglas och en vanlig får du se skillnaden
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Jag tänkte tillägga lite mer information för eftervärlden och framtida trådar.

Det finns en glastyp som enligt BMW TIS kallas Anti-theft, vilket skulle indikera att det finns glas som är extra svår att slå sönder. Det är dock inte samma sak som dubbelglas. Anti-Theft skulle jag snarare klassa som skyddsglas-klassen.

Då detta håller på att bli en glas-tråd, så ställer jag en liten relaterad fråga:

Vad är en komfort-vindruta?

---
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
(Keyman)
Det är en värme av stötande fram ruta.
Rutan ser utt att var tonad med kråm film från vissa vinklar.
(m-b)
Det är klart att BMW kan ordna rutor.
Men det är det att dom är mycket dura.
Visa användare
747
TCG
Jag är väldigt sugen på dubbelglas så om någon hittar en leverantör utomlands(eller från annat billigt håll) så är jag väldigt sugen på att hänga på i beställningen!
Någon som har koll på vad rutorna kostar på BMW?
Eller är det någon som kan ta fram BMW. art.nr så ringer jag och kollar!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
69
43
69ers
530 XDAT -08
523ia Touring-98 Ind
Har dubbel glas på min , vet ej om det är fram. är det så ? ska byta bara gruset är borta från vägarna så man bör veta vad man ska byta till .Någon som har bytt och vet pris ungerfär (självrisk) ?

69ers
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
Jag har lite ytterligare information om ämnet. Jag har bl.a. undersökt en dubbeglas utrustad bil 540 Touring 2002.

Dubbelglasen är gröntonade och de enda rutor som är dubbelglas är samtliga rutor i dörrarna, alltså sex stycken rutor. Vindrutan på en dubbelglas bil är inte dubbelglas, utan bara gröntonad för att stämma med resten.

Vidare kan jag tillägga att BMW har haft olika leverantörer av bilrutor under modellåren, en dubbelruta från en -98 är inte samma som en från -02.

Det finns flera olika tillverkare av Bilglas som bl.a. BMW köper sitt glas ifrån, t.ex. AGC, Saint Corbin och Pilkington. Alla har produkgrupper som börjar på S. Varför vet jag inte, men Splintex, Sicursiv, Sigla o.s.v.

Sedan har dessa produktgrupper olika modeller inom sig, beroende på vilken bilmodell, typ av toning, tjocklek. Så om man skall leta upp begagnade rutor från t.ex. bilskrotar, gäller det att samla på sig alla rutorna och hoppas man hitta fina exemplar och dessa skall dessutom passa med varandra. Tror man får ha väldigt mycket tur OCH tålamod för detta. Sedan ligger bilskrotarna över hela landet, så man bör ha fri bensin för att kunna åka runt för att kolla på rutor.

Åkte till Falkenberg i fredags för att titta på rutor, bara för sedan få veta att deras lagersaldo stämde visst inte och de hade bara en dubbelruta kvar, typ vä bak. Det var från en bakdörr från en -98 och var inte av rätt typ för att stämma årsmodellmässigt med min -01:a. Sedan var den lite skabbig och hade lite repor, så jag har gett bilskrot-idén. Alldeles för många osäkerhets faktorer.

Kvar finns samköp av nya rutor. Har sett att vissa märkesklubbar för ovanligare bilar gör detta. Jag har lite att säga om det också, men nu börjar mitt inlägg bli lite långt.

Repons?

---
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Här har ni en lista på ruttor som skall vara till min 540 touring.Länk
När jag kolla på listan över min bil står det PROTECTIVE GLAZING vet ej om det är mer än dubbel glas.
Visa användare
747
TCG
Benny 540
som du själv skrev tidigare så är väl framrutan inte "PROTECTIVE GLAZING" utan "CLIMATE COMFORT, WINDSHIELD".

Keyman
Oroa dig inte för inläggslängden, vi läser så gärna när det finns info! :)
Det du skriver om att det är olika rutor till olika modeller skrämmer mig lite, menar du att rutor från en -02 inte passar på min -97? Det är ju samma kaross?

Du får gärna säga vad du ville säga om samköp inom klubben! :)

Och, tack för din tid med att ta reda på saker och sedan dela med dig av dem!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.