|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Att man ska betala mer i BÖTER om man tjänar mycket är väl inte så konstigt. Så är det ju redan när det gäller straff med dagsböter som t ex rattfylleri. Att jämföra det med att en höginkomsttagare skulle betala mer för en liter mjölk än en låginkomsttagare kan jag inte riktigt få ihop. Vill du få bort att höginkomsttagare köper mjölk?? Nä, kanske inte så viktigt som att höginkomsttagare sänker farten eftersom det svider mer om de åker fast för fortkörning. Sedan att höginkomsttagare redan betalar hög skatt är ju helt irrelevant, eller menar ni kanske att inkomsttagare över vissa skikt i så fall skulle få avdragsrätt för dagsböterna? |
|
|
Stene: Jag tycker det är fel att någon tjänar 50 000:- i månaden ska betala mer för att den kör för fort än någon som tjänar 25 000:- i månaden. Lika fel som att man ska betala olika stora procentsatser av sin lön i skatt. Om jag skaffar mig ett jobb som ger mig gott om pengar varför ska jag då tvingas betala en större andel i av min lön i skatt osv. när jag ändå inte får något mer för pengarna. Detta är dock min högst personliga åsikt och jag kräver inte att någon tycker som jag gör.:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Stente: Inte konstigt jag trodde vi stod lika inför lagen men man ska tydligen göra skillnad och anpassa böterna beroende på vad man tjänar, det låter dåligt i mina öron. Ser inte någon som helst mening att kommentera ditt sista inlägg och vad det gäller mjölk inlägget ser jag inte heller någon idé. Det finns ett förslag från en icke höger politker att man ska få lägre skatt om man bor på landet, känns oxså totalt idiotiskt. ursäkta kära moderatorer om det blev lite mkt politik |
|
| Starre: Av samma anledning som vi har dagsböter. | |
kilroy |
Jag har svårt att förstå invändningarna mot att dagsböter är inkomstberoende. Det systemet har vi haft under lång tid och verkar vara väl förankrat hos gemene man. Att skatt betalas efter betalningsförmåga dvs efter inkomst är väl inte heller så egendomligt...? I princip står alla lika inför lagen när det gäller straffrubriceringen. Utdöms fängelsestraff får alla dömda lika långa fängelsestraff oavsett inkomst men däremot blir dagsboten högre ju mer man tjänar vilket känns logiskt. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Helt offtopic, men någon sade att han nolltaxerade. Jävligt klantigt om du köper schyssta prylar i Sverige eller EU, fogden kollar numera upp om nolltaxerare har schyssta kåkar eller ordentliga åk. Bevisbördan ligger på dig att du inte tjänar några pengar, så om man har en fin daycruiser+en vettig bil och dessutom sitter i ett trevligt hus så får du problem den dagen SKM knackar på dörren. Bara en tanke... |
|
| Man kan ju ha noll i inkomst men ändå ha en förmögenhet. | |
| Lexcom: ...i vilket fall bötesbeloppet baseras på förmögenheten, eller? Håller helt med om att det ska vara inkomstberoende dagböter, men höjt belopp för fortkörning måste åtföljas av höjd hastighetsgräns på motorvägarna. Sveriges hastighetsgränser är en kvarleva från 50- och 60-talen 110 km/h säkert kändes som att ligga i 150-170 med en modern bil. 130 vore rimligt. | |
Helga |
"Jag kan tillägga att jag inte har något emot något höjda vägskatter eller att betala lite dyrare bensin OM pengarna går tillbaka till bilismen och då menar jag inte fartgupp och trafikkameror. Bygg ut vägarna istället! Här i Gävle där jag bor lagade man inte kälskotten förrän i Maj förra året. Det såg ut som gatorna i Tjetjenien under hela våren. Detta uppmärksammandes i lokal media och man startade en namnunderskrift på nätet om dom usla vägarna här. Då hade regeringen alldeles nyligen chockhöjt just vägskatten." Håller fullständigt med Flåkypa. Vi som bor i södra sverige har nog lite bättre skick på vägarna men även bedrövliga lappade sådana. Ibland hittar man en sträcka med "tyst asfalt". Vilken skillnad!! Det är ju sådana vägar som bilarna byggs för så inte konstigt att det blir högt db i Sverige. //Helga |
|
Jag vill bara tillägga att jag har nolltaxerad inkomst helt lagligt och behöver inte bevisa några inkomster. Det finns fler som har det så! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Folk som har gott om tid borde sitta längre i fängelse också? | |
|
starkid: Naturligtvis! haha... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
kilroy |
Jag förstår inte varför det skulle vara "jävligt klantigt" att nolltaxera. Om en persons ekonomiska ställning gör det möjligt att nolltaxera så är det knappast klantigt. Det finns ju både ärliga och oärliga nolltaxerare och den senare kategorin brukar ju förr eller senare åka dit. Själv skulle jag mycket väl kunna "nolltaxera" genom att sluta som egen företagare (alternativt jobba gratis) och istället leva på de pengar jag spelar in på V75. Dessa pengar är som bekant skattefria och i det fallet skulle jag bli en helt ärlig nolltaxerare. Visserligen med en lägre total inkomst än den jag har idag...men överleva skulle jag göra. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Orkar inte svara på allt angående nolltaxering, men har du schyssta prylar och nolltaxerar så kan jag garantera att det händer. Kan du bara bevisa vad du tjänar dina pengar på så får du ju aldrig problem. |
|
|
Jackinthebox: Om det blir att man ska betala beronde på förmögenheten blir det ännu värre.... De som bor i stan med höga taxerings värden men en mkt låg inkomst drabbas väldigt, känns inte genomtänkt som allt annat i samhället. heltsonika: Jag vet hur det ligger till med ditt inkomst:) bara att gratulera, kan inte alla detaljer men helt dum ärjag inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.