AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.323

Prishöjning på fortkörningsböter...

Sida 2 av 3
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Konstigt att hårdare straff inte anses hjälpa när det gäller brott, BARA när det är fortkörning!!!!! Våldta en 2 åring 89736598734698736 ggr= straff 10000:- i skadestånd, kör 25 km/h för fort på en tom motorväg en ljus kväll mitt på sommaren= 4000:- i böter.....
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
starre: Jag föredrar att inte finnas i några register... ;)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Flayer håller med om tillägget. Dimma, regn snö, tät trafik och is kräver andra hastigheter än en tom bred väg med god sikt en sommarkväll då många vägar borde erbjuda fri fart. På landsvägen där jag bor skiftar min hastigheten mellan 1xx km och 30 beroende på sikt och väglag (i stort sett alltid bilfri o dålig landsväg)
Låt polisen jaga brottslingar istället för fortkörare.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man kan se det så här också; Om Sossarna styr får polisen mindre pengar vilket gör att det finns färre poliser på gatorna = ingen som delar ut böter. Men färre poliser kommer straffa Svensson hårdare OM de åker fast....

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
starre mfl...

Enda anledningen till att ha inkomst baserade straff är självklart att straffet skall vara likvärdigt för alla individer. För en person fattig person kan det vara katastrof att få en böteslapp på 2000 kr och med det leda till andra tråkigheter som kronofogde osv.

För en rik person har det inte lika stor betydelse om han får böter på 2000 kr. Det märks troligen inte ens. Och på det viset får ju den fattige ett mycket "hårdare" straff än den rike. Det räcker som argument anser jag.

Vi har ju redan dagsböterna idag som är inkomstbaserade.

LexCom:

Ser inte hur straffet ska vara lika om man går på taxerad inkomst?

Nu är jag inte 100% men om man ena året säljer ett hus och gör en vinst ska man då drabbas av ett oerhört högt fortkörnings belopp bara för att man inte köpte ett nytt hus samma år detta för att kunna skjuta skatten vidare?

Om man ex:säljer sina optioner med jätte vinst och råkar åka fast samma år så blir det orimliga belopp som ska betalas pga av en enkel fortkörning?

Det finns ett eller två ex där föraren tog ut sina optioner/sålde bolaget ena året och åkte fast andra året. Sen blev han tvungen att ta ett lån för att kunna betala in böterna beroende på att det han gjorde i vinst satta han in i det nya bolaget som samma år gick i konkurs.......

Vi kanske ska börja med differentierat bensin pris ute i landsbygden för att de inte har SL, eller ska vi som bor i stan(stockholm)ha lägre bo skatt bara för att vi har högre bostadspris generelt sätt?

Jag som trodde att vi skulle behandlas lika oavsett vilken inkomst man har tänk så fel jag hade.

Född fri skattad till döds
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
starre:

Ett sådant system beräknas på årsinkomst. Det vill säga lön. Vinster av olika slag, som efter ett husköp eller aktieförsäljning räknas inte som lön och är betydelselöst i sammanhanget. Samma sak gäller om du har ett dåligt betalt jobb men ett fett arv som ligger på banken. Det är ändå årsinkomsten som utgär grunden för en dagsbot.

Det skall svida lika mycket att dömas för samma brott oavsätt vilken samhällsklass man representerar. Det tycker jag är fullt rimligt.

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Men det är väl bara ett förslag än så länge eller??

If it aint broken - dont fix it
LexCom:

Systemet i Finland bygger på förmögenhet så skulle vi använda samma system i Sverige. Kommer en som inte har någon förmögenhet slippa betala böter med en som har lite pengar behöva betala hmmm låter inte rimligt i mina öron.

Då svider det inget om man har taxerad inkomst noll förmögenhet noll men svider för de andra.

Är det rimligt?

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
starre:

Men nu bor vi inte i Finland. Vi bor i Sverige och har redan ett väl fungerade system som vi kallar för dagsböter.

I ditt resonemang så skulle en fattig slippa betala böter medans en rik skulle få betala massor. Det säger ju sig självt att det inte är rimligt. Det skall ju enligt mig svida lika mycket oavsätt om man är arbetslös invandrare eller toppdirektör. Först då blir det rättvist.

Men sedan måste man väga in att man själv har en valmöjlighet. Nämligen att slippa böter genom att hålla hastighetsbegränsningarna.

LexCom:

Jag vet att vi inte har samma system som i Finland, men då det var det systemet som Patrik Nilsson skrev och som jag satte mig emot om du läser sid 1.

Men du verkar vara för ett system som ska vara inkomst baserad vilket i slutändan gör det möjligt för en nolltaxaerare att betala noll i böter?

Och eftersom han/hon inte har någon inkomst ska han då slippa eller ska vi klassas in i olika grupper beronde på vilket inkomst man har från 0 och uppåt?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
starre:

Du verkar inte ta in vad jag skriver... Nämligen att det ska svida lika mycket för alla och det gör det ju inte om det går att slippa undan böter. Nolltaxerar man i sverige får man i regel 30 kr i dagsböter vilket är den nedre gränsen.

Jag gav min syn på hur ett inkomstbaserat system skulle kunna fungera. Det är fortfarande det mest rättvisa anser jag.

En fast bötesbelopp gör att alla står lika inför lagen. MEN, det betyder oxå att när straffet utdelas blir straffet "hårdare" för låginkomsttagaren än för höginkomsttagaren.

Vad tycker du e själv e rättvist?

Visa användare
198
manowar
523i -97
/LexCom/........menar du att de bara då ska gälla vid bötesbeloppet eller?

Ta er en titt: Länk
Öööhh, på tal om systemet i Finland är minigränsen 120€.

Du blir inte utan böter bara för du inte har några inkomster. 1-20km/h överhastighet får ALLA 120€ böter. Det kallas en ordningsbot. Efter 21km/h är det dagsböter som gäller. Låt säga du är låg inkomstagare med en dasgsbot på 10€/dagsbot. du får 5 sådana, för 21km/h över men dina böter blir ändå inte 50€ utan 120€, eftersom detta är minimi.

Rekordet i Finland är forfarande på fel sida 1miljon kronor för överhastighet, dvs ÖVER 1mille:)
Och ett litet tillägg, det är inte förmögenhetsbaserat, det är ju naturligtvis inkomstbaserat i Finland. Förmögenhet och inkomst är ju två skillda saker. Kan väl äga ett hus värt 20miljoner euro, men ändå bara ha en inkomst på 2000€ i månaden, då räknas detta inte på din förmögenhet på över 2mille, utan på din 2000€ månadslön. Den räknas på nettolönen dessutom.
LexCom:

Tycker nog att det systemet som vi har i Sverige och i andra delar i Europa är bättre, än ett system som tar beloppet beronde på vad inkomsten är.

Jag förstår fortfarnade inte vara en hög inkomstagare ska betala mera än en som har en lägre lön. Alltså jag förstår vad du menar men tycker på inte sätt att det skulle vara ett bra system. De som tjänar mera betalar redan mera pengar i skatt etc ska man straffas ytterliggare för att man har en högre inkomst. En högre inkomst betyder oftast högre utgifter så nett nett kanske man inte har en så mkt mera efter alla räkningar är betalda vs en som har lägre inkomst.

bayerischemotor:

Fråga går polisen på årets taxering eller föregående års? Dvs om du åker fast i år tittar man på vad du tjänar nu eller tittar på man förra årets deklaration?

Om man då tittar på föregående år så kan det vara så att man ena året har en betydligt högre inkomst netto av olika anledningar medan det året man åker ditt har ingen inkomst alls.

Vem är det som betalar ägaren till bilen eller den som körde bilen?

Den som kör bilen får naturligtvis böterna.

De går efter året innan, men om det skiljer avsevärt får man det ändrat, genom att uppvisa bevis för detta. När jag senast fick böter hade jag tur att det gick enligt året innan eftersom min inkomst hade nästan fördubblats. Poliserna frågar också om den inkomsten stämmer. Säger man ja som i mitt fall stannar det där. Ingen kollar nogrannare. Men det är klart har man 2005 inkomst på 100.000€ och 2006 20.000€ kommer boten att beskattas efter det år den begicks, men detta är nog en liten process...
bayerischemotor:

Jag var säker på det men ville inte göra bort mig:)

Fråga:Du skriver att det tas på netto inkomsten men hur kan Polisen kolla ens netto inkomst?

Och hur många har koll på hur mycket man har netto brutto kanske de flesta vet men netto....
kilroy
Polisen har möjlighet att kolla inkomstuppgifter direkt på plats om det skulle vara nödvändigt.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Polisen kollar alltid nettoinkomsterna. De skickar ett SMS via sin telefon till nån automatisk central baserat på ditt personnummer. Dessa uppgifter finns ju tillgängliga via skatteverket.

Före detta system var det många som tog risken att säga: arbetslös, men efter detta "automatiska" system införts så kan man inte det. De frågar inte ens om dina inkomster, utan ställer frågan om de är korrekta eller om ändring begärs. (Ändringen är inte så lätt utan kräver naturligtvis bevisning och händer inte på plats)

Utlänningar kan inte kollas, därmed lönar det sig att ljuga för polisen som utlänning, eftersom det med 99.999% säkerhet inte ändå kollas upp efteråt. (Klart att jag inte förespråkar att man ska ljuga för farbror blå:)

Netto inkomsterna är ju de sanna inkomsterna, därför används de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.