AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.321

Prishöjning på fortkörningsböter...

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

___
Vagnparken: Länk
Vore helt OK om de kombinerade det med att införa rimliga hastighetsbegränsningar på exempelvis motorvägar och motortrafikleder.

Jag har egentligen inga direkta invändningar mot denna nyhet i övrigt. Kör man för fort så får man vara beredd på att ta sitt straff!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tycker dom ska dubbla hastigheten på vägarna då också... ;)

Varför inte dubbla straffet för alla som gör brott och inte bara för Svenssons?

Rån tillhör väl nu mer den stora volymen brott...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
tycker hellre böterna borde inkomstberäknas som t.ex. i finland, men dock med en minimigräns på allt

___
Mvh
Patrik N.
Citat från artikeln:

"Kritik från vänstern
Mycket pengar för den som har det dåligt ställt-något som enligt Svenska Dagbladet fått vänsterpartiet att kritisera förslaget."

Jahapp? Skaffa ett bättre jobb då eller kör lugnare.

Sossarna kan inte få sitta kvar efter chockhöjd vägskatt, chockhöjda bensinpriser och nu chockhöjda böter.
Lägger man dessutom till hanteringen av tsunamikatastrofen, arbetssituationen och all klantighet som för länge sedan har förbrukat förtroendekapitalet så måste det till en förändring!

Flåklypa
Det tragikomiska är att det enligt den senaste opinionsundersökningen så står det jämnt mellan blocken.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Precis som heltsonika säger så vore det på sin plats att höja straffen för andra brott också. Värdetransportrån är snart lika vanligt som fortkörningar.

Jag är säker på att den dagen vi går till val så kryper många tillbaka och röstar rött. Historien visar att ju närmare ett val vi kommer desto fler väljare tappar det borgerliga blocket, tyvärr.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Am
569
Ambush
540i/6-94
Känslan är ju att det bara handlar om att få in pengar till statskassan. Erfarenheterna för t.ex. rattfyllebrott visar ju att skärpta straff inte avsrkäcker i den omfattning som dom beskriver.
Patrik Nilsson:

Varför ska vi ha skilda böter beroende på hur mycket man har tjänar, ge mig en anledning why?

Flertalet av rattfylleristerna är alkoholister och de bryr sig knappast om böter. De tänker istället på hur man ska fixa ihop stålar till nästa fylla.

Har du kört bil i Norge någon gång? Tycker det är mycket mycket få som kör för fort. Däremot så sträcker ju norrmännen ut i Sverige istället :-)

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Ambusch:
Word!

Starre:
Jag håller med dig. Låter lika befängt som att en höginkomsttagare ska betala 15:- för ett paket mjölk medans en låginkomsttagare endast behöver betala 6:- bara för att höginkomsttagaren tjänar mer pengar.

Höginkomsttagare i Sverige blir redan tillräckligt rånade på skattesedeln varje månad...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Flåklypa:

Jag håller med dig! Sossarna har verkligen gjort bort sig och deras förtroende hos mig är lika med noll. De räcker med att nämna några namn så får man ju kalla kårar!

Tanken bakom differentierade böter kopplade till inkomst är väl att det ska vara lika dyrbart att få dem för alla oavsett inkomst. Jag erkänner villigt att om det skulle kosta 50000 att köra för fort skulle jag nog aldrig ta risken, men någon tusenlapp någon gång i livet klarar alla av. (har aldrig bötfällts för fortkörning). Sedan är det väl trevligt att få figurera i väldspressen enligt mottot "kolla vad tokiga utlänningar är", en ära som vederfors Finland häromåret då vd:n för Nokia fick x antal miljoner i trafikböter eftersom han hade en gigantisk inkomst pga sina optioner.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
mikaelodoris: Det vore nåt! Jag har ju ingen deklarerad inkomst... hehe...

Visa användare
198
manowar
523i -97
Vi får hjälpas åt nu för att byta regering, är ju val snart så.
De inkompetenta gänget som sitter där nu, har förstört så mkt för sverige under en mkt lång tid.

Att böterna höjs är helt ok, för lite avskräckande är det trots allt men att sträcka sig till inkomstberäknade böter är att gå för långt. Tanken är väl att vi ska dömas lika som person inför samma brott.

Ta er en titt: Länk
helstonika: Därmed har du bevisat den stora bristen i tanken bakom ett sådant system. Det slår fortfarande orättvist. :)
Så höj hastigheten på våra utmärkta motorvägar och sluta straffa folk för att de kör lite fort. Ingen kan få mig att hålla med om att motorvägen öster om Vättern (E4?) (eller för all del E18 mellan Enköping och S-holm) inte tål mycket högre hastigheter. Jag har nog inte kört på någon lika fin motorväg i Tyskland som dessutom har den en mycket lägre trafikintensitet än som står att finna på autobanorna i BMW:s Vaterland.
heltsonika:

Sant, men det finns kanske andra saker som gör att du har en förmögenhet som du får skatta för/deklarera för(aktier,hus,obligationer etc)

För jag antar att du INTE har någon förmögenhet alls?
Jag kan tillägga att jag inte har något emot något höjda vägskatter eller att betala lite dyrare bensin OM pengarna går tillbaka till bilismen och då menar jag inte fartgupp och trafikkameror. Bygg ut vägarna istället!
Här i Gävle där jag bor lagade man inte kälskotten förrän i Maj förra året. Det såg ut som gatorna i Tjetjenien under hela våren. Detta uppmärksammandes i lokal media och man startade en namnunderskrift på nätet om dom usla vägarna här.
Då hade regeringen alldeles nyligen chockhöjt just vägskatten.

Flåklypa
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
tycker oxå det är fel om det är inkomstbaserat.

Man utbildar sig för x antal tusen för att får ett bra jobb och då ska man betala mer av allt lika bra skita i det då.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Tillägg

Höj hastigheten på motorvägarna och inför att man ska vara mer flexibel itrafiken

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.