|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skall Turbo konvertera en BMW 328. M52 motorn sitter i min bimmer. Jag har fundera på hur jag skall lösa Olje kylningen till Turbon och vill helst inte bora i motorblocket för att leda oljan ditt. Jag har istället tänkt att sätta en olje kylare i fronten. Oljan från Tubon kommer alltså att ha ett eget slutet system. Skall eventuellt sätta en liten pump i kretsen som kommer igång efter att man stängt av motorn. Detta för att öka Tubrons livslängd. Är det någon som tycker att denna idé är helt fel? Jag kommer endast att ladda 0,7 - 0,8 och köra med originalkompretion. Har ytterligare en fråga: Är det någon som vet ifall kolvarna är i linje med blocket eller ifall de går något över? Har ej rikligt bestämt mig om jag kanske skall ladda 1,4-1.5 istället och då behöver jag sänka kompretionen. Smidigaste skulle nog vara att fräsa av kolvarna lite, men har nog inte någon större lust ifall man måste plocka ur kolvarna från blocket. Tacksam för svar. | |
|
Hur har du tänkt lösa oljecirkulationen? Mek eller elpump? Tänker du dessutom ha ännu en pump som går när du stannat motorn? Vad skall du ha för filter? En oljetank, placerad lägre än turbon, måste du också ha, plus kylaren som du redan nämnde. Skulle det inte vara mycket enklare, billigare, säkrare med ett ordinärt system som tar olja från motorn - trots att du ev. måste borra i blocket (vet inte om det är möjligt att lägga returen genom oljetråget på denna motor?). Är du bekymrad för turbons livslängd kan du ju ta för vana att alltid låta bilen gå på tomgång ngn minut förrän du stannar efter hård körning, eller så monterar du en s.k. turboräddare. Bra helsyntet olja är givetvis ett måste. |
|
|
Hej, Hade tänkt att sätta tanken någon högre än turbon så att oljan får liten fallhöjd, på returen. Tänkte använda en elektrisk pump. Som oljefilter tänkte jag använda en universalhållare och ett oljefilter på det. Minsta storlek. |
|
|
Eh, har du tanken högre än turbon får du väl ingen fallhöjd på returen? Ska du förresten ha nån termostat, och hur skall du reglera oljetrycket? |
|
|
Ett T-kors vid oljetrycksgivaren kan vara ett bra tips. Då behöver du bara lösa returen till oljetroget. Ev. skaffa oljekylare till motorn... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.