AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.297

Bromsvätskan borde bytas innan resan

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
För några veckor sedan tändes "klockan" för byte av bromsvätska. Jag tänkte inte så mycket på det då men nu ska jag köra 200mil(ToR) till fjällen på lördag. Bmw hade naturligtvis inte tid för byte innan helgen men de sa att jag bara kunde fylla på lite bromsvätska och sedan komma in efter jag kommit hem. Frågan är om det är någon fara att köra såhär långt innan byte och vad ska jag ha för bromsvätska om den nu ska fyllas på? Bmw:s eller kan man köpa den någon annanstans?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Fylla på?
Fylla på bromsvätska behöver man "normalt" sett endast göra om bromsystemet läcker.

På BMW verkstad (de flesta verkstäderna överlag tyvärr) görs med all säkerhet ett fuskbyte, d.v.s de suger bara ur den gamla vätskan ur behållaren och häller på ny. Detta får tillföljd att gammal, vattenhaltig, bromsvätska är kvar i systemet och får bromsledningarna att rosta innifrån samt kan ge upphov till ånglås vid hårdbelastning av bromsarna.

Nej, det är ingen fara att köra 200 mil med för gammal bromsvätska, men byt så fort du kan och gör ett riktigt byte, d.v.s en genomluftning av hela systemet (du tappar ur den gamla vätskan genom varje bromsok).

Bromsvätskan kan vara vilken DOT 4 klassad vätska som helst.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tror det är ganska meningslöst att byta vartannat år också... Det är överdrivet som en verkstadschef en gång sa till mig.

Man brukar kunna se på bromsvätskan när det är dags för byte...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tackar!
Jag tänkte väl att bromsvätska inte ska försvinna. Jag får kolla bara så att nivån ligger rätt och sedan lämnar in den när jag kommer hem.

Tryggve: Görs det fuskbyte även på Bmw verkstäder och vad ska jag i så fall göra åt det? Be att få vara med eller räcker det med att man poängterar att man vill ha en riktig genomluftning?
Tryggve.

Med största sannolikhet så trycksätter verkstäderna bromsvätskebehållaren och öppnar sen luftnippeln på varje ok, en i taget alltså. Att dom skulle suga ur den i behållaren låter som en skröna. Det kanske din verkstad, "bosse på hörnet" gör, men knappast något som auktoriserade åf sysslar med.
Anledning till att bromsvätskebyte har blivit på tapeten på nyare bilare, är väl pga av ABS och att det är sätt att dra in lite extrastålar.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
John Walker > Varför förutsätter du att jag skulle använda mig av "bosse på hörnet"? Jag använder inte någon verkstad alls då jag gör allt jobb själv på mina bilar, dock har jag alltid bett om att vara med när jag lämnat in bekantas och släktningars nyare bilar. Exempelvis tog en oljeservice + årskontroll på min farfars e46 320i 20min, knappast att den aukt. BMW verkstaden hann skruva av och på samtliga hjul, byta olja och filter, byta bromsvätskan genom avluftning, kontrollera bromsbeläggens tjocklek samt fylla på spolvätska. Den enda som gjordes var ett oljebyte.

Jag har tom varit med om att verkstäder stämplat i boken utan ens att bilen varit inne i lokalen, och det är inte den lokala Mekonomen verkstaden vi pratar om utan stora auktoriserade verkstäder.

Vad menar du att bromsvätskebyte är på tapeten? ABS har funnits sedan tidigt 80-tal...

Mitt tips är att alltid be om att vara med och se själv vad som görs med din bil.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
John Walker
Jag får säga att jag med flera jag känner har samma tråkiga erfarenheter av stora auktoriserade bilfirmor.
Byte av oljor som inte görs, fel olja, kryss i servicepapper som uppenbarligen inte är utfört. Byte av vitala saker som inte är bytt trots att de är defekta "för det ska inte göras förrän nästa service". Listan kan göras hur lång som helst och det gäller flera bilmärken.

Mindre verkstäder utför ofta ett bättre jobb då de är mer beroende av sina kunder och oftast anställer mekaniker och inte montörer.
Med mekaniker menar jag en person som löser ett problem och ser över bilen.
Med montör menar jag en person som tittar på ett papper vad som ska göras och i bästa fall byter ut mot nya delar men som inte bryr sig tillräckligt för att se brister på bilen som är uppenbara men inte står i hans servicepapper.

Jag lämnar endast in min bil i nödfall, all service och reparationer utför jag helst själv - då vet jag att det blir gjort.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.