|
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Har skrivit 2 ggr ang. batteri. Har lytt råden att ta ut batteriet (BMW, Part nr 61218381730, 12V, 70 Ah) ur min Z3 M roadster. Larmet + nyckel fungerade ej och bilen har stått i 2,5 månader i garage (kallt, ej minus)...troligen jä... dumt med facit i hand. Men ni vet ju historien för 1 månad sedan med hackande bil... Nu troligen helt dött batteri. Har nu laddat med Biltema-laddaren (37-709) 12V, 10-120 Ah i typ 2 vändor a 10 timmar, 12V. Initialt går mätaren upp till nästan max, typ 6, på Amperemätaren. Tror det är som det ska vara ... den sjunker lite...men ... för att sedan 15 minuter senare vara noll och sedan typ 15 minuter senare vara 6 igen? Den slår liksom på och av? Indikatorlampan har ej ändrat sig ett dugg. Vet ej har den skall vara. Lysa klart? Ingen färg i mitten. Svart, tolkar jag det som... hur vet man när det är färdigt? grön lampa? Amperemätare i noll? Multimeter? Vad göra nu? Kan man ladda hemma i lägenheten utan uppsyn typ något dygn utan att få knallgasexplosioner m.m.? Vill i.o.f.s. ha en ny lägehet... Tack, som vanligt, för all hjälp! Mvh - FMZ3 P.s Kanske ändå blir ett nytt batteri till sist. Men tid och pengar är ju allt man har! ;) D.s | |
Helga |
I ditt ställe skulle jag lämna batteriet till en mack el dyl som kan ladda det riktigt. Skulle det inte ta emot laddning så kostar ett bra batteri inte mer än 7-800 spänn. //Helga |
|
Visst kan du ladda batteriet hemma. Men jag skulle nog investera i en multimeter och mäta den verkliga ampereströmmen som kommer från laddaren, ganska enkelt med den laddare du köpt då den är av enklaste modell, det ej är en "intelligent" laddare som laddar med s.k trickle laddning, alltså strömstötar. Hålet på batteriet skall ej LYSA utan ljuset får du fixa själv med en ficklampa eller likn. men den skall vara klargrön när ljuset reflekteras, är den svart eller mörkt grå är det urladdat alt. paj. Jag kör med 37-713, den funkar kanon, dock kan man ju glömma att den laddar med 12A. men som underhållsladdare är den guld jag är inne på tredje året med den och den står på dygnet runt hela vinterhalvåret. Ligger på ca 50-90 mA konstant laddning vid fullt batteri. Den laddaren som du köpt skulle jag testa som sagt med en multimeter innan jag kör den dygnet runt under vintern. Max 100mA vid konstant underhållsladdning är nog att rekommendera. Den du köpt är har ju ingen logik i sig så den eldar ju bara på. Knallgas i större/farlig mängd utvecklas vid kraftig laddning, vid ren underhållsladdning är det lugnt. Hoppas det hjälper. Mvh PG |
|
|
Och för dom som inte vet. 1000mA = 1A A = Ampere = Strömstyrka. Ah = Amperetimmar Logiken runt ett HELT batteri är ganska enkel. 70Ah = 70 Amperetimmar. om man drar ur 1A ur batteriet tar det 70 timmar innan batteriet är tomt. Drar du ur 10A tar det 7 timmar innan batteriet är tomt. exempel med en halogen lampa 55W/12V = 4,58A 70Ah / 4,58A = 15,28h alltå ett fullladdat batteri tar 15 timmar innan det är stendött. Samma sak gäller omvänt om du laddar med 10A tar det 7 timmar innan batteriet är fullt. Detta gäller ju dock i teorin då batteriet kommer att bli varmt under uppladdning vilket gör att det tar åt sig laddning sämre så det finns en massa externa mjukgörande faktorer på dessa hårda fakta... Men grundprincipen är denna i alla fall. Anledningen till att man underhållsladdar ett batteri konstant är att ett batteri har en slags intern "kortslutning" vilket gör att ett batteri drar ur sig med tiden, hur fort det går är ju helt individuellt mellan olika märken och till och med mellan olika batterier av samma märke och modell. Usch nu blev det för mycket teknik. Tjenix /PG |
|
|
Så bra att ni diskuterar batterier efterssom jag har en batterifråga. Min Z3a har väldigt orolig spänning, om man kör i mörker så kan man se halvljusen blinka när andra förbrukare slår till/från. Det räcker med att tuta eller köra stolsvärmen för att halvljusen ska blinka till. Har kollat alla anslutningar och dom ser ut att vara rena och fria från korrision, batteriet är troligen original från 98 och det "lyser" grönt i hålet. Ska det vara så? Kan det bero på att batteriet sitter bak? Jag har även problem med dippar i tomgången första minuterna efter att jag startat bilen om den inte är varm. Kan detta möjligen ha nåt samband? |
|
|
Har du kollat den ände på jord kabeln som sitter i plåten? Låter lite som ett jordfel. Har du möjlighet mät spänningen på batteriet både när motorn är av och på. Minst 12V motorn av och ca. 14.4V när motorn är på. /Fredrik |
|
|
Daniel Sjölund: Läs igenom Länk angående dipparna på tomgång. Jag löste mina dippar genom att uppgradera mjukvaran i motorn. Jag hade samma problem med att mina ljus lyste svagare när jag slog på andra strömförbrukare. Några dagar senare lade batteriet av helt och tog inte laddning. Ett batteri från Biltema för 498 sek löste problemet och det batterit funkar klockrent. Laddade för övrigt upp det i lägenheten efter inköpet med en gammal batterliladdare i 24h som max klarar 6Ah laddström. Lägenheten är kvar, batteriet är tipptopp och jag är nöjd. /Jonas |
|
|
6A menar jag, inte 6Ah.. Annars får man väl höra ;-) Daniel Sjölund: Batterier håller normalt inte i 8 år så det är dags att byta oavsett, annars får du nog problem snart... Batteri jag kör på: Länk /Jonas |
|
|
Tack alla för bra tips! Batteriet blev laddat och när det väl satt i startade motorn som en klocka. UNDERBART! Vad man har saknat ljudet under 3 månader. Tog en lugn tur i det strålande solskenet. Heltorrt väglag. Motorn spann som en katt. Mmm... Fågelsången överöstade nästan motorljudet. ;) Snart är det vår! Någon mån... nä ... veckor till, sen är det 15 grader + och sol! Mvh - En glad FMZ3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.