AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.409

Funderingar på en E46 325 Ti Compact..erfarenheter?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Har fått upp ögonen för den trevliga 325Ti compakt.

En mycket trevlig liten bil med allt jag behöver, gillar dessutom det originella utseendet!

Skulle gärna vilja ha lite tips, tankar & erfarenheter i denna tråd!

Tack!
/Mosse, med sexa abstinens...
Jag har åkt och kört 325Ti en del och det är på det stora hela en riktigt underhållande körmaskin. Tyvärr är en hel del lösningar i compakten lite snik i jämförelse med exempelvis E46 Ci.

Känlan jag fått är dock att de är ganska svårsålda då marknaden är smal för en bil i golfklassen med 2,5 liters sexa. Annars har modellen i princip samma svagheter som övriga E46. Som jag förstått det så är inte länkarmsproblemen lika digra på compakt modellen.

Den gick för övrigt 100% jämnt med min E46 328i 0-200. Men på kurviga vägar så kunde 328an hänga på.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Funderar på en Dakargul 323ti -00 med sportpaket ("M3-optik").
Är det vettigt köp eller är det vettigare att köpa en E46 323Ci?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Mats

Det är en riktigt skojig bil E36 compakt med 170 hästarn!
(finns MYCKET bra köp att göra i Tyskland...en fin bil från 65.000:-) ;)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Mats:
är det denna du tänker på?, Länk

Om dom inte är villiga att göra något åt det priset skulle jag nog titta på en e46a istället. Snyggare och trevligare.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Länk

Denna verkar fin och kan nog bli en bra affär om man får ner priset lite till.
Ytterst svårsålt med sexcylindrig automatväxlad compact skulle jag säga.

Compact handlar man med fördel i Tyskland då dom är relativt vanliga där, och ofta utrustade med roliga paket. Man kan hitta bilar med navi, läder skinn kombinationer, lustiga ovanliga färger, taklucka, xenon, med mera. Prisbilden är dock nästan lite högre i tyskland än här. Det finns även ett M-paket som är ovanligt men mycket snyggt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fredrik, Det är inte den du länkade till, dock en identsik bil.

Det är en arbetskollega till min fru som har erbjudit oss sin bil med känd historik sedan ny och c:a 8.000 Mil. Har inte kommit till prisdiskussion än.
Helfräsh bil som måste vara rolig att köra (Har dock ej provkört, varken denna eller någon annan 323ti).

Är dock tveksam eftersom det känns som man köper en bil som verkar äldre än den är med tanke på att det är E36 och årsmodell -00. För samma pengar köper jag hellre en E46, men blir priset rätt så är det säkert en rolig bil med mycket skojig utrustning. Dakargul är OK på en compakt också, trots att det skriker nittiotal.

Powermac:

Väldigt lättsålt med automatväxlad 6-cylindrig compact :-)

Hade till och med bilhandlare som var intresserade.

Men det var en kille från malmö som han först.

viobebe
Ang 323Ti, 323Ti har jag haft ögonen på sedan introduktionen hösten 1997, nu när det var dags för bilköp igen, var det 4 bilar som jag var intresserad av 1:M3 E30, men den gick bort pga bilen måste vara året runtbil, 2: 323Ti compact, 3: 325Ti compact 4: 330i sedan (frugans val) men den föll bort :-)

Det blev en 323Ti-00 Sport Edition= M3 utr, avusblå, 17" radial mm, som rullat 7800 mil, ang E46 så går det inte att jämföra dessa bilar (enligt mig)
E36 Compact är mycket sportigare än E46, E30 bakaxeln gör en stor del av känslan.Som gammal M3 E30 ägare kan jag påstå att denna bil kommer som en solklar 2:a efter den gamla racern, sexan passar som gjuten i den lilla bilen.

Mosse: du kommer inte ångra dig, vet att du är gillar E36 med M optik skarpt, den här bilen är garanterat ngt för dig

//Eddy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.