AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.402

Ej betald fordonsskatt?

Sida 2 av 2
Angående skatten så har jag tagit mig lite betänketid. Jag bestämmer hur jag ska agera efter det att ägarbytet har gått igenom, innan dess så ligger jag lågt.

Min förhoppning om att ägarbytet skulle lösa sig den här veckan har gott om intet. Säljaren lovade för en vecka sedan att underteckna reg.beviset och skicka detta vidare till mig. Så har inte skett. Jag ringer honom sisådär 10-20 ggr per dag, ibland resulterar detta i att noll samtal besvaras, ibland ett. I måndags fick jag tag i honom och han vidhöll då att han postat reg.beviset i onsdags (8/2). Jag har inte fått något med posten…

Vägverkets råd är att skicka in handlingar som beskriver ärendet varefter de påbörjar en äganderättsutredning. Jag anser mig ha torrt på fötterna vad gäller köpekontrakt och kvitto. Vägverket visste dock inte om det skulle ge något att göra en polisanmälan men jag tror jag ska höra mig för.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade samma problem som du en gång! det gällde iochförsig en skrotbil, men till slut så hotade jag honom med att köra ut och ställa bilen mitt på vägen.då blev där fart på honom!!
Hur går det Fredriks?
Säljaren tyckte till slut att det blev för jobbigt att prata med mig och att hela tiden försöka hitta på nya bortförklaringar. Under en hel vecka så svarade han inte överhuvudtaget på mina telefonsamtal – som var många. Jag skrev då ett två sidor långt brev till säljarens far(!) där jag sakligt beskrev den uppkomna situationen och se på – efter bara någon dag så dök det faktisk upp ett reg.bevis i min brevlåda. Detta har jag precis undertecknat och skickat vidare till vägverket. Förhoppningsvis så ska nu ägarbytet vara en formalitet.

Jag har inte kollat upp skatten på några dagar men antar att den inte har blivit betald och inte heller kommer att bli betald förrän fogden involveras alternativt att jag själv betalar in den.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Sens moral: Lita inte på nån! Jag har svårt att förstå vad säljaren vinner på att inte skicka in? Han är ju skyldig att betala skatt, pböter mm. Det är väl därför VV tycker att säljaren är mest motiverad att skicka in. För köparen kan ju vinna på att inte skicka in, tex att dra över ett månadsskifte och slippa betala skatten. Eller köra genom biltullarna i STH.

Men det säkraste är att säljare och köpare tillsammans och samtidigt skriver under ägarbytesblanketten och postar tillsammans (ha med frimärke vid affären, så det inte faller på det).

I ditt fall skulle jag nog avvakta med att betala nån skatt. Låt säljaren få svettas när KFM knackar på. Hoppas det ordnar sig för dig!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Det är helt riktigt att säljaren BORDE vara intresserad av få till stånd ägarbytet, inte minst av ekonomisk anledning. I mitt fall har säljaren inte haft en gällande trafikförsäkring på bilen from den 10:e december. Om ägarbytet går igenom i morgon den 24:e februari, så har fordonet saknat, från registrerad ägare giltig försäkring, i 76 dagar. Trafikförsäkringsföreningen går då in och försäkrar bilen för en kostnad om 77.19 kronor per dag.
Totalt 5866.44 kr.

Om jag inte kan vara glad i den här affären så kan jag åtminstone vara skadeglad.
Nu håller vi tummarna att allt fungerar som det ska, dvs att de inte anser att du varit ägare under tiden han inte skickat in papprena. Men det ska de inte anse, sen vad svenska myndigheter och försäkringsbolag får för sig är inte alltid förutsägbart.

Lycka till med allt, och håll oss gärna uppdaterade!
Då ver det klart med ägarbytet. Jag är nu officiell ägare till bilen from den 3:e februari. Anledningen till det tillbakaflyttade datumet är det var då vägverket fick in det första, felaktiga, registreringsbeviset ang ägarbyte.
För min del spelar det ingen roll, men för säljaren är det gynnsamt då Trafikförsäkringsföreningsens krav endast blir på 54 dagar = 4168 kr.

Skatten är ännu obetald.

Har du haft bilen försäkrad sen den 3 feb då? Så att du slipper TFF menar jag...
Jadå, jag har haft försäkring på bilen sedan november.
Åker han på TFF om du haft den försäkrad? Jag menar - då har ju bilen inte varit oförsäkrad.
Ja, enligt en tjänsteman på vägverket jag pratade med så var det så. Den som är registrerad ägare till fordenot måste ha en trafikförsäkring.
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Hur gick det då med skatten? Undrar för jag sitter i samma sits just nu med en bil jag köpt, det verkar inte som att säljaren tänker betala skatten som han är skyldig att göra :S
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
kostar det 600-1000kr iböter för oskattat fordon lönar det ju sig att skita i skatten :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.