|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För ett tag sedan så köpte jag en begagnad bil av en privatperson. Säljaren har, trots upprepade påtryckningar från min sida, ännu inte genomfört ägarbytet. Säljaren har heller inte betalt fordonsskatt för det kommande året (slutsiffra 8) vilket denne enligt gällande regelmente är skyldig till. Detta har medfört att bilen pga obetald skatt är försedd med brukandeförbud from 1:e februari. Min fundering är vad jag tar för risker om jag trots allt kör med bilen. Enligt vägverkets hemsida så har polisen rätt att beslagta registreringsskyltarna men jag har inte kunnat få fram om jag personligen riskerar att få böter eller ännu värre, indraget körkort. Om det är någon som vet någonting om vad som gäller så vore jag tacksam. | |
|
Jobbigt läge. Att köra med en oskattad bil är olagligt som du skriver så du månste nog tyvärr ställa bilen tills det har rätt ut sig. Ett bra knep är då oxå att säga upp försäkringen på bilen. För varje dag som bilen står oförsäkrad så måste den registrerade ägaren betala 70 kr. När skulden börjar växa genomför han säkert ägarbytet :) |
|
| har du kvitto på att du köpt bilen? ett kvitto som båda undertecknat,gärna med vittnen som också undertecknat,annars är inte bilen din heller rent juridiskt! på kvittot skriver men också vem som skall betala skatten. | |
|
Vad anger säljaren som anledning till att han inte genomfört ägarbytet? Håller du på att bli blåst? Om det inte reder upp sig kan du göra en polisanmälan gällande bedrägeri. Se till att du har med dig kvitto på att du slutbetalt bilen osv, att bifoga anmälan. Att bilen inte är skattad innebär ju, som du skrev: körförbud. Han har alltså sålt en bil till dig, han låter bli att skriva över den på dig, och struntar i skatten - således blåsning till 1000! Trafikjuristen har en tabell på sidan: Länk . Där står det att det är 600kr i böter på att köra fordon där skatt ej är betald. Koden i ordningsbotkatalogen är 900A (kuriosa). A:et betyder att det är ägaransvar på de bötrarna, men om föraren vet om att fordonet är oskattat (vilket du i detta fall vet) så är det föraransvar. Lycka till |
|
|
dd: Den som är registrerad ägare (i Bilregistret) vid ingången av huvuduppbördsmånaden (i detta fall januari), är skattskyldig enligt lag. Har han inte lämnat in papper om ägarbyrte innan januari, är det säljaren som är skattskyldig. Detta står tydligt på skatteinbetalningskortet man får från Vägverket. Naturligtvis kan vem som helst betala in skatten, men i fråga om vem som är juridiskt skattskyldig gäller ovanstående. |
|
|
Jag tror inte att jag håller på att bli blåst på själva bilen, möjligen på skatten. Säljaren har inte gått under jorden utan går – än så länge – att nå via telefon. Beträffande ägarbytet har vi en överenskommelse som om den sköts kommer att leda till ägarbyte under nästa vecka. Vad gäller skatten är dock säljarens inställning att han INTE kommer att betala, TROTS att denne stod som registrerad ägare den 1:e januari och TROTS att jag har upplyst honom om gällande regler. Enligt vägverket så kommer det att utgå påminnelser om obetald skatt och om så krävs så kommer ärendet att överlämnas till kronofogdemyndigheten. Frågan är då hur lång tid ett sådant förfarande kommer att ta om nu säljaren strävar emot i det längsta? Tack för länken till trafikjuristen. Då vet jag åtminstone på vilket sätt jag kan komma att bli bestraffad pga motpartens agerande som jag vill mena är en skattetvist mellan vägverket och säljaren. |
|
|
Låtsas att det regnar! Be han bara skriva över bilen på dig genast. Skit i att nämna skatten! När bilen står på dig så kommer tidigare ägare ändå att krävas på fordonsskatt.... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Har varit i din sits två gånger! Jag vägrade betala in skatten, när ärendet hamnade hos kronofogden efter ca tre månader så betalde de idioterna in pengarna, då fick de betala avgifter på ca en tusen lapp utöver skatten! Jag körde med bägge bilarna ändå! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Om du inte "behöver" bilen direkt så kan du låta ärendet bero efter att ägarskapet skrivits över. Dock kommer körförbudet att kvarstå så länge skatten är obetald. Du kan naturligtvis betala in skatten för att "få bilen grön", men det kommer förmodligen att bli svårt för dig att kräva de pengarna av säljaren i efterhand. Om du har is i magen kan du efter att du blivit registrerad ägare bara vänta ut situationen. När han inte betalar går skatten vidare till Kronofogden (staten går alltid till fogden, och skulder till staten är prioriterade före privata skulder hos dem). Betalar han inte då (och ej heller bestrider) så går det hela till utmätning. |
|
|
LexCom skrev : Ett bra knep är då oxå att säga upp försäkringen på bilen. För varje dag som bilen står oförsäkrad så måste den registrerade ägaren betala 70 kr. När skulden börjar växa genomför han säkert ägarbytet :) Men det funkar väl inte? Så länge bilen fortfarande står registrerad med "säljaren" som ägare som måste ju "säljaren" ha kvar sin försäkring och då spelar det ju ingen roll om "köparen" inte har bilen försäkrad för det är ju den registrerade ägaren som måste stå för försäkringen. En kompis till mig var ute för något liknande för några år sedan, det tog ca en månad innan bilen blev överskriven på honom när han köpte en bil och då blev det ett väldigt liv när hans försäkringsbolag kom på att han hade tecknat en försäkring på en bil som han inte ägde. |
|
|
Man kan väl inte säga upp en försäkring hur som helst heller? För det första så måste det väl vara vid huvudförfallodag, och sen är jag inte heller säker på om man kan säga upp trafikförsäkring om bilen fortfarande är påställd. Att många hamnar och får krav hos TFF är väl för att de registrerar ägarbyte, men tror att de inte behöver ha egen trafikförsäkring från dag ett utan att man har någon viss tid på sig att utnyttja säljarens försäkring. Enligt TFFs hemsida är detta en vanlig missuppfattning som ofta renderar i krav från TFFs sida. |
|
|
om ägarbytet sköts kommer det att ske nästa vecka??? om det sköts bra skulle det bli klart ikväll.'brukar inte ägarbytet göras samtidigt som affären slutförs ??? Jag skulle vara livrädd har du ingen som styrker ditt kvitto kan han när som helst proklamera att det är hans bil,han står ju som ägare. för mig framstår skatten som det minsta problemet. Du äger ju inte varan du har betalt för och de är oroväckande. |
|
|
GE, traum: Man kan säga upp sin försäkring när man vill, men man kan inte byta till annat bolag mer än på förfallodagen. Normalt sett brukar man ju som säljare säga upp sin försäkring när man säljer bilen. Det brukar vara en kostnad som man snabbt vill bli av med. Och även om ägarbytet tar några dagar så brukar man ju räkna med att köparen täcknar en egen försäkring. Har säljaren sagt upp försäkringen på bilen bör det således gå alldeles utmärkt att jävlas med honom genom att säga upp försäkringen. Eller tänker jag helt galet?? |
|
|
Ett litet tips är ju att registrerad ägare är skyldig att betala parkeringsböter som bilen får... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| traum-det vet jag mycket väl,det var inte det det handlade om,bara det att har man allt svart på vitt behöver det inte bli nåt snack om saken,varken från köparens sida eller säljaren!man skall alltid skriva så mycket som möjligt på kvittot,gäller speciellt om man säljer en avställd bil med körförbud,då måste man skriva ett kvitto med klockslag med köparens underskrift,annars är risken att säljaren får skulden om nåt skulle hända innan ägarbytet gått igenom! | |
|
LexCom : Jag vill nog påstå att du inte kan försäkra bilen så länge den inte är skriven på dig och säljaren som tydligen inte hade tänkt sig skriva över bilen på köparen lär ju inte säga upp sin försäkring förrän ägarbytet har skett... |
|
|
När man köper en bil är man skyldig att ha minst trafikförsäkring på den från samma dag man köper den. Man ringer till det försäkringsbolag man vill försäkra hos och säger "jag har precis köpt bilen XXX111 och mitt personnummer är xxxx. Jag vill halvförsäkra den bilen fr.o.m. nu." Om du inte gör detta så kan du i efterhand få krav från TFF för att du ägt ett oförsäkrat fordon. Ovanstående tillvägagångssätt fungerar. Jag har själv gjort så vid köp av begagnade bilar 4 ggr sedan 2002. Då man säljer en bil behöver man inte kontakta sitt f-bolag alls. Du får tillbaka innestående premie så fort som ägarbytet registrerats hos Bilregistret och f-bolaget hunnit behandla det hela. Senast jag sålde en begagnad bil försökte jag få avsluta försäkringen direkt. Svaret jag fick från f-bolaget var att allt skedde med automatik. Då du köper en begagnad bil, låt oss säga att det är den 1 februari. Du skriver då datum för ägarbyte 1 feb och skickar in till bilregistret. Säg att posten tömmer brevlådan den 2 feb och det ankommer bilregistret den 3 feb. De har lite att göra så det blir liggande någon dag, kanske en helg kommer emellan. Vi är nu framme på 6-7 feb innan det blir registrerat hos Bilregistret. Datum för ägarbyte är ändå 1 feb, och säljarens försäkring annuleras från det datumet, och köparens försäkringsplikt tar vid vid samma datum. Detta jag skrivit nu är uppgifter jag fått dels från TFF (Trafikförsäkringsföreningen www.tff.se), från mitt f-bolag samt polisen. Alla dessa tre har förklarat tillvägagångssättet på detta sätt. |
|
| Jag menar naturligtvis inte att man måste halvförsäkra. Det var ett exempel. Trafikförsäkring är det enda man är skyldig att ha. | |
|
Jag har fått precis samma uppfattning om hur det fungerar som traum berättade om. När man sålt sin bil så behöver man inte meddela försäkringsbolaget utan det sköts på automatisk. Och precis som traum skriver så gäller ägarbytet från den dagen som man skriver i pappren. Hoppas det löser sig för dig Fredrik, sånt här är aldrig kul :-( |
|
|
Tack för responsen – jag läser med stort intresse. Säljaren har nyligen skickat in registreringsbeviset som vi båda undertecknade vid köpet. Detta tog ett bra tag och under tiden hade vägverket hunnit med att skicka ut ett nytt reg.bevis. Då kunde inte ägarbytet godkännas eftersom en sådan anmälan måste göras på det senast utfärdade reg.beviset. Säljaren har nu lovat att underteckna detta och skicka det till mig Därefter skickar jag det vidare till vägverket med min påskrift. Därför tror jag – om det sköts rätt - att ägarbytet blir officiellt nästa vecka. Vid köpet upprättades köpekontrakt i två exemplar, undertecknade av oss båda. Säljaren motsätter sig heller inte att jag är den rättmätige ägaren, men däremot agerar han synnerligen långsamt och slarvigt. Det som traum skriver och exemplifierar med datum för ägarbyte är korrekt. Det ska dock tilläggas att handlingar måste då ha inkommit till vägverket inom tio dagar räknat från dagen då köpet gjordes upp. I annat fall blir det datum då anmälan kommer vägverket tillhanda också datum för ägarbyte. Det senare är alltså det som gäller i mitt fall. Visst skulle jag kunna dra på mig parkeringsböter och liknande som är fordonsägarens ansvar, men jag tycker att nivån på sådana handlingar är väl låg. |
|
|
Skönt att höra att det verkar lösa sig Fredriks. Det stämmer det som du säger, att om ägarbytet ej inkommit inom 10 dagar så är det när det ankommer till VV som gäller. Således är det det datumet som kommer att räknas för dig som registreringsskyldig. Hur tänker du hantera skatteärendet? Bara betala och glömma, eller "ha is i magen" och vänta ut att KFM attackerar säljaren? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.