AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.146

535-lmm och spridare i E30, erfarenheter.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Förra sommaren monterade jag luftmassemätare (eller är det mängdmätare?) och spridare från E34 535i i min E30 med M20B25.
Efter att ha läst ett bromstest från någon amerikansk hemsida där bara dessa prylar skulle ge 5hk på drivhjulen tänkte jag att detta måste jag ha, det är ju relativt enkelt att byta. Samma test angav f.ö. 7hk ökning om man samtidigt ställde upp bränsletrycket, vilket jag inte gjort. Inte än i alla fall.
Visst blev bilen lite piggare, i synnerhet på med lågt till medium gaspådrag, men det är svårt att säga om det ger så mycket på toppen. Även om det enligt ovan nämnda test ger 5hk på hjulen är det inte så lätt att märka i praktiken. Dock har jag ökat slutfarten på kvartsmilen med nästan 8km/h efter detta, men jag måste tillägga att i den ökningen har en lättning av bilen på ca 60-70kg också säkert en stor del. Förmodligen större.
Jag har inte noterat någon ökad bränsleförbrukning. Och varför skulle förbrukningen öka? Man gasar ju lite mindre för att hålla samma fart.
Det enda som stör mig efter ingreppet är att bilen blivit svårare att starta ibland. Har den stått länge går den igång omedelbums. Men har den stått över natten eller mindre får man dra på startmotorn i 10-15s och pumpa lite för att väcka motorn. Jag misstänker att den surar igen lite av de större spridarna eller att någon av dem inte är helt hundra. Jag läste att NGK-stift är bra på att få igång sura motorer och bytte till sådana V-line mot Bosch Super-4 som jag hade tidigare, och det blev aningen bättre. Mirakelkurer som STP Akut o.dyl har varken gjort från eller till.
Det är inte så att jag är i akut behov av hjälp med något, men jag är intresserad av er andras erfarenheter av byte till 535-lmm och spridare på M20B25.

/David

------
BMW CS #04839

Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Vettefan om det är att rekomendera om du inte gjort något åt avgassidan. Finns nog mer hästar att plocka där, som t.ex extraktorgrenrör, fullflödes system.

Är nog näst intill omöjligt att märka 5hk på hjulen. Krävs tillexempel minst 50 hästkrafter mer änn en annan bil om du ska kunna köra ifrån han. Allt under det så handlar det mest om utgångsläget, vem som hade bättre varv vid början av race, utväxling osv... E rätt säker på att lättningen har spelat stor roll i ökningen av slutfarten då den hjälper acc. rätt mkt.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det sitter ett Simonz sportsystem efter katen. Det ligger dock en rensad kat och väntar i garaget, hoppas få på den i helgen.

------
BMW CS #04839

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du kan ha någon otät spridare som står och läcker lite. Trycket försvinner inte direkt man stänger av bilen.

///BMW - Was sonst!
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
catback på en sugmotor gör inte mkt skillnad. Man lurar sig sjukt mycket på när det låter lite mer, man får känslan av att den går bättre.
Desto närmare motorn du bygger större desto större skillnad, därför bör du inskaffa extraktorgrenrör om du vill "trimma" utan att öppna motorn.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
JohanE. Tanken om en eller flera otäta spridare har slagit mig, men då borde ju inte bilen heller gå igång direkt när den stått längre?

Amplify. Jag har inga höga förväntningar av våldsamma effektökningar genom att ta bort katen, men jag vill testa för att bilda mig en egen uppfattning om något som det diskuterats flitigt om. Sedan har jag ett mer personligt skäl också. Om nu de styrande Miljöpartiet (ja, de bestämmer över sossarna som bara daltar med...) har fått igenom en höjning av fordonsskatten på bilar äldre än -89 med 30% för att de inte är kat-renade så ska jag f-n köra utan kat också för mina 390kr extra i årlig fordonsskatt. Barnsligt javisst, men sådan är jag...
Ljudet kommer i alla fall inte bli sämre! ;)

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.