|
|
|
|---|---|
|
Hej! Blev blåst på en bil för ca 1,5 år sen (har skrivit om det tidigare) och det är en 528ia touring -99 med 11600 mil på mätaren (en av de få saker som faktiskt verkar stämma..) den är utrustad med i princip allt såsom mpaket skinn ortopediska elstolar med minne, tv navi, facelift med xenon/angeleyes, steptronic dragkrok m-multiratt,dragkrok mm. Problemet med bilen är att den varit rejält smälld på autobahn år 2000 tror jag det var (har haft kontakt med företaget som ägde bilen i tyskland) och då lagade dom inte bilen i Tyskland utan försbolaget löste in den. Sen vet jag inte exakt hur det gått till men den kom till sverige för ca 5 år sen tror jag och nån ful typ fusklagade den. Problemen som finns idag är: * Vänster tröskel kraftigt uppspacklad rost börjar komma * Höger bakskärm spackel som spruckit samt rost vid baklampan * Underredet ser inte fint ut..en hel del bucklor och sånt * Bakvagnen sitter snett på nåt sett och bör förmodligen bytas ut * Div små elfel inga stora saker..tex vindrutespolaren måste bytas (den går igenom besiktningen eftersom intensivrengöraren fungerar) dessutom e det problem med intervallen för vindrutetorkaren. Regnsensorn funkar inte Motor och låda går bra, har kört bilen ca 1000 mil och besiktigat den utan anmärkningar. Har fått ett pris på 7000 för att byta tröskel samt fixa rost/spackel på höger bakskärm (då måste jag köpa tröskeln själv) Jag står nu i valet och kvalet hur jag ska göra med bilen, antingen så fixar jag till rost/spackelgrejerna och kör med den ett par år till eller så säljer jag den. Har en polare som känner till alla bilens skavanker och jobbar som lackerare, vad tycker ni är ett rimligt pris tro? Jag blev nämligen bestulen på min m-front där så den är inne hos honom just nu så han ringde precis o sa att han kan köpa den till rätt pris. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
oj, den är inte lätt att värdera. till att börja med så fanns inte M-paketet som standardutrustning, och jag måste också ifrågasätta det låga miltalet. om du har dokumentation som bevisar det så kan det kanske stämma, men det låter väldigt lite på en så välutrustad bil. dock så kan krocken ha gjort att den stod still ett längre tag. Jag skulle absolut reparera upp det som jag kunde på bilen. 7000 kr låter i mina ögon ytterst prisvärt. Men det låter som att bilen antingen behöver upp i riktbänk eller en komplett bakvagn, alternativt båda två. det blir dyrt! en sådan reparation kostar säkert 20-25000 kr, men då gissar jag egentligen bara. säg så här; en likvärdig bil i bra skick och med dokumenterade 11600 mil kanske är värd 100-110' kr. dra sedan av kostnaderna för reparationen. För att gissa på något, kanske 70' kr? säkert inte det du ville höra, men det känns rimligt. själv så skulle jag inte ens titta åt en sådan bil, så köpekretsen är oerhört begränsad. om du nu inte fixar iordning bilen själv? det kanske är det bästa alternativet? mvh Johan |
|
Hej igen, jo milen verkar stämma, pratade som sagt med företaget i tyskland och nu kommer jag inte ihåg exakt men den hade bara gått typ 2000 mil eller nåt sånt...kan ju tillägga att han blev rätt förvånad att bilen fortfarande existerade... Bilen är kryssmätt på m-testcenterj och den stämde iaf alltid nåt :) Känns ju som att det vore skönt o bara bli av med den...samtidigt så känns det som att lägger jag ner dom där 7000 och fixar till den kan jag nog åka ett par år utan att den sjunker så mkt från 70' också...förutsatt att nåt annat oförutsett inte inträffar och det vet man ju aldrig med en sån bil. Tycker iofs inte att 70 lät så dåligt, han som ville köpa den (min polare) sa just att han kunde köpa den för 58' |
|
|
OT:Bilen är inte möjligtvis grön el liknande? "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
| Nej, den är stålgråmetallick :) | |
|
Jag tror nog att 70' är i mesta laget för den bilen, förutsatt att du säljer den som den är. Å andra sidan finns det alltid skojare som är intresserade av bilar som din, som säljs billigt av ärliga personer som dig och sedan säljs bilen vidare under förespegling att det är en helt ok bil. Trist om bilen hamnar i såna händer, tyvärr lär den väl göra det förr eller senare hur som helst. Men om du är nöjd med bilen och den funkar bra tror jag att det bästa är att fixa det nödvändigaste och behålla den. Tror inte den kommer sjunka så jättemycket mer de närmaste åren. |
|
|
Om jag säljer den till min polare på lacken så kommer han byta tröskel o fixa till andra sidan samt byta bakvagn och då är väl bilen hyffsat sjysst iaf... Fast det känns ändå lite "knäckande" att sälja den så billigt på nåt sätt (58000:-) fast o andra sidan så har man ett problem mindre...tänker att nu när man har chansen o sälja den kanske man borde göra det. Vet iofs inte vad som skulle hända om man tex satte ut den på blocket o beskrev alla felen och satte ett pris på tex 79 (så dom kan pruta lite oxo)? |
|
| Ibland undrar man hur många bilar som är som min fast stackarn som äger den vet inte ens om det...har en känsla av att det säkert finns ett gäng. | |
|
Jag skulle nog sålt bilen. Visst kan det anses som ett "skambud" men du vet ju inte vilka fler fel som kan döljas under ytan på denna bil. Det kan nog bli rejält dyrt att repa upp den. Så ta chansen nu när den finns.. Polarbear |
|
| Den bilen är svårsåld, ta chansen! Ev förlust får dras från blåskontot... | |
|
Det enda jag tänker på är att om jag har kvar den i tex 2 år till och jag tom skulle få skrota den då så har den kostat 30' per år men jag tror inte det är så illa att den kommer behöva skrotas då utan man kan säkert sälja den för 40 eller nåt förutsatt att jag fixar rost/spackel grejerna. Ähh...jag är en velig rackare alltså...ena dan känns det som att det skulle va skönt o bara bli av med den...andra dan känns det som att jag i princip kan åka gratis ett par år med den. Trivs ju egentligen rätt bra med bilen förutom vetskapen vad den varit med om och rost/spackel o sånt. |
|
|
Inte så lät beslut. För min egen del så hade bilens bakgrund stört mig så pass att jag aldrig hade kunnat trivas med bilen och därmed sålt när tillfället ges, även om priset inte är det bästa. Om du inte besväras av bilens tidigare öden och är nöjd med den för övrigt - kör vidare. |
|
|
Måste hålla med Fredriks.. Polarbear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.