AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.091

Kamkedjebyte m3 -94

När sker ett kamkedjebyte rimligtvis på en m3. Har förstått att bilen själv räknar ut när inspektion m.m. ska göras. BIlen har gått ca 10500 endast sommarkörd, ca 2500mil senaste 5 åren. 3 ägare.

Vill ha en måttstock för framtida m3 köp. Några erfarenheter?

/Filip
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
det finns ingen måttstock att följa, men t.ex. köpte jag en 750-92 som jag var tvungen att riva topparna på samtidigt så tyckte jag att när ändå allt e borta så byter jag också kedjan. det visade sig att det inte var nödvändigt men men. bil hade gått 29000 mil då och så e det bara singelkedja.
vill du vara på den säkra sidan, så kan du lossa kedjespännaren och mäta hur långt in spännskenan ligger
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Vad för M3a? E30? E36? E46?
En kamkedja på en M3a borde aldrig vara ett problem inför ett köp, visst är det mycket jobb att byta men den borde räcka bilens livslängd om allt står rätt till.
På E36 93-95 kan det dock vara problem med spännaren som gör att styrskenorna slits hårt och slits skenorna ner tillräckligt mycket kan en kedja gå åt väldigt fort.

/// Fredrik
Är ute efter en e36a 96-98. Vad kostar ett byte om det skulle vara nödvändigt?

En annan sak: är RR vanosen utbytt på garanti, återkallelse, eller får ägaren stå för byte vid fel?

/Filip
Finns inget utbyte av Vanos vad jag vet på garanti.....
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Enligt BMW verkstaden så kostar ett kamkedjebyte i runda slängar 18-20 tusen kronor. I runda slängar alltså.
Vad som ingick i detta vet jag ej, vet ej om de ex. räknade med oljebyte också i samma veva. Men något sådant i alla fall.

Delarna kostar inte alls mycket utan det är arbetet som är dyrt, så man kan ju byta på någon annan verkstad och får det billigare.

Om kedjan verkar OK när bilen gått ca. 10000 mil så tycker jag INTE att du ska behöva kalkylera med ett kedjebyte, se bara till att byta sträckaren någon gång, kanske vid 15 000 mil eller så.

Kedjan är det ju nästan aldrig något problem med vad jag vet.

mvh/F

Instämmer med föregående inlägg, en kedja håller om man sköter servicen och kör normalt mer eller mindre bilenslivslängd ut, dock så ska man byta spännarna och hålla ögonen på kedjan när bilen gått en del.
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
ang. kedjesträckaren, så tror jag att den hydralisk
ok då har jag lite koll på läget. Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.