|
|
|
|---|---|
|
Vart hittar jag en "Fjäderbyte for dummies" ? :) Har verkligen inte råd att inte byta själv just nu, så jag tänkte ge mig på att göra det (med lite hjälp), en sättet att lära sig ju. Finns det någon bra GDS med utförliga punkter och mycket bilder som något vet om ? Kanske tillochmed finns någon med för mycke fritid som vänligen skulle kunna skriva ner utförligt hur ingreppet går till ? Även vilka verktyg och övriga delar som behövs innan man sätter igång med operationen. /Mvh G | |
|
Jag har bara bytt baktill på en E36:a och jag gjorde så här. 1. Skruva av hjulet. 2. Hissa upp bilen typ med en domkraft så att du kommer åt att lossa nedre stötdämparfästet. Det är en stor bult som man tar loss med nyckel 17 eller 19 om jag inte minns fel. 3. Nu har själva paketet åkt ner en bit och du kan pressa lite neråt och plocka loss den gammla fjädern. Kolla NOGA hur den gamla fjädern sitter, så du kan skruva den nya fjädern i rätt läge sedan. Skruvas den inte så kan sprialerna i fjädern gå emot gods och då uppstår knarrljud osv. 4. Låt nån polare pressa ner paketet så du kan trycka in fjädern, kolla så att den inte sitter upp och ner. 5. Skruva i bulten till nedre stötdämparfästet, du kan komma att behöva en extra domkraft för att få den i rätt läge. 6. skruva på hjulet och hissa ner bilen. Göra samma sak på andra sidan. En del säger att man ska koppla loss massa andra saker också så att inte delar tar skada men jag har inte märkt något efter 3års användning av bilen efter det. |
|
Niclas.S |
Heynes reperationsbok, om ingen har fritiden o skriva en artikel :D OO=00=OO |
Niclas.S |
Jaha, de fick man för det :S OO=00=OO |
|
Tackar för den förklaringen Dubilidu! Verkar inte så värst svårt det där :) Niclas.S, Jo sen sådan har jag till förfogande ! Är det något annat man ska/bör passa på att byta ? Ingen som vill förklara hur man går tillväga för att byta fram ? |
|
| .. ingen ? hmf :/ | |
|
Okej, puttar upp denna igen.. måste finnas fler som bytt fjädrar på sin e36a väl ? Har läst igenom Mekartips där det byttes fjädrar bak som gällde e34 och e32 och den innefattade betydligt fler moment. Är det så "enkelt" på en e36a ? Som sagt, förklaring på byte fram skulle verkligen uppskattas, + lite allmäna tips, annat man kan byta i samma veva, vilka verktyg osv. Kom igen nu :) /G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.