|
|
|
|---|---|
|
Tjena ! Har en svensk BMW broschyr från 2001 med 5-serien där de har med modellen 535 där de skriver alla slags fakta om motorn... Jag får känslan av att de sålde den ochså - i Sverige! Kan detta verkligen stämma? alla säger ju att de som finns i Sverige endast är importerade!!? Varför ha med motorn i deras reklam katalog men inte sälja bilen med den motorn? Någon som har ett vettigt svar på detta då jag grubblat läääänge på detta. MVH THEDOC.46 | |
|
Det finns åtminstone 1st Sv-såld 535i E39, en 03: a, med automat, som en ambassad äger, i Titansilvermetallic. I och med att bilarna är Europagodkända kan alla sådana bilar importeras till Sverige, på uppdrag av kunder, även om modellen inte tas in officiellt, det är min förklaring, till frågan. Mvh Stephan |
|
|
Intressant svar stephan ! |
|
|
Många gånger direktöversätter de broschyrer eller faktablad och då finns utrustning eller motorvarianter med som importören inte tillhandahåller. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
THEDOCTOR46: Det är riktigt! 535i/E39:an utgör ofta exempel på 5-serien i BMW:s modellbroschyrer och stylingkataloger. Det är ganska tydligt att denna modell har ett helt annat anseende och en helt annan status i framförallt Tyskland än den har i Sverige – den tycks vara en ”doldis” i USA också för den delen. Likaså beskrivs 3,5 liters V8:an i E39:ans svenska användarhandbok också bland de övriga motorerna i serien. Dessa informationsmaterial utformas av BMW och inte av de lokala importörerna. Att anpassa dem till de enskilda länders ställningstagande skulle bara kosta en himla massa extra pengar. Det skulle dessutom förvåna mig mycket om BMW har haft någon som helst förståelse för att exempelvis den svenska importören och de svenska återförsäljarna inte har velat ha 535i/E39:an med i sitt utbud. Så vitt jag har förstått så har man som BMW-kund alltid haft rätten att beställa en 535i/E39:a och importören/återförsäljaren har alltid varit skyldig att ta hem en sådan bil åt kunden. Men av allt att döma har importören/återförsäljarna här hemma ”dolt/skuggat” modellen så pass effektivt att marknaden inte har haft någon större kunskap om den och därför inte heller något större intresse för att köpa den. //Ellinas |
|
| Många tycker att den är en svag 540 eller en stark 528 och en "onödig" modell...Men uppfattningen ändras när man ägt en 535 E39! | |
|
535i E39 såldes inte i Nordamerika, det är därför den är okända på andra sidan atlanten. Det finns andra modeller som är okända för dom flesta, 525td E39 med 115hk är en sådan modell, fanns som Sedan i bland annat Belgien, dock inte på hemmamarknaden. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735 Samlar du på 540 e34? Stort garage? =) |
|
| På vilket sätt särskiljer sig lilla V8:an i 535 mot 540 respektive 528? Alltså hur är bilens/motorns karaktär? | |
|
TACK TACK... NU SLIPPER JAG GRUBBLA ÖVER DETTA FENOMEN LÄNGRE MVH THEDOC.46 |
|
|
mageng; Jag gillar 540i E34, och köper när intressanta exemplar dyker upp, så visst kan man säga att jag samlar=) Mvh Stephan |
|
|
Äger en 535ia 1997 med 16000mil på matären går som en klocka dricker som en kamel skitrolig bil rekomenderas varmt tyvärrr import vill bli av med den |
|
|
Jag ser faktiskt inte anledningen med så många motormodeller. 520 - Snikmodellen för folk som inte vill ha en BMW(körglädje) men ändå vill ha "status" 523 - Antingen denna eller 528 anser jag vara svenssonbil, men varför båda? 528 530 - Tveksamt mellanting mellan svenssonbil och prestanda. 535 - Varför inte köpa en 540i när man ändå vill ha V8? Tycker det borde varit billigare i alla led för BMW att skippa denna modell och göra 540i billigare. 540 - Med manuell 6vxl så är det en M5 utan de extrema kostnader som medföljer en M5. Som begagnad inte så hårt körd och inte alls de kostsamma reparationer som en M5 har. M5 - Det ultimata om man har pengarna. Det blir inte bättre än såhär. :) Jag har fel, självklart har jag det. Annars skulle inte alla dessa motorvarianter komma ut med varje modellserie. Men borde inte bilarna kunna göras billigare om man hade lite färre motoralternativ? Då kanske man hade råd med lite extrautrustning istället, eller en störra maskin? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.