AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

Vad gör man åt en hackig bil och orolig tomgång!

Sw
3
Swoop
318is -95
Speciellt i bilköer så är det svårt att bara smyga fram lite grann, bilen hackar sig fram, man måste gasa på ordentligt för att den inte ska rycka fram! Sen så när man startar bilen så lägger den av bara och även tomgången är väldigt orolig, hastighetsmätaren pendlar mellan 0:an och 2:an spelar ingen roll om jag har kört ett bra tag eller om jag precis har startat bilen! Vet någon vad det kan vara och vad det kan kosta? Och är det någon som känner till eller är en duktig bilmekaniker som kan hjälpa en i Stockholm!? Så jäkla dyrt på Bmw! Måste fixa allt så jag kan sälja den, behöver plats för barnvagn!

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
mät först om generator och batteriet fungerar som det ska.
Det kan ge vääldigt konstiga fenomen. om de är ok skulle jag gissa på dålig jord någonstans, möjligen mellan motor och kaross eller till / från instrumenthuset.
Det känns som något sorts elfel... lambda? LMM? Tändstift? Kablar? Några saker att börja med att kolla :) Det kan vara en god idé att ta bilen till en verkstad som kan köra en OBD-diagnos.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
325_e30
lambda LMM. eller Stift o kablar!

kollar filterna! så de inte är i gen satta!!

Bmw 4 Ever
mi
1
minisnut
X5 4.4 -2003
Har samma problem med min 540iA Touring -03,Först så bytte vi ut termostatkontakten + termostathuset,för det var det som kom upp på felkoderna, att den fick fel tempvärden.
Det vart inte bättre och nu kom även felkoder på cylinder bank 1 +2, pratade med verkstad och dom sa att man skulle byta lamdasonderna (dom främre),Vilket så gjordes men utan resultat,Började sen kollla upp kablarna tilll lamdasonderna och fann att dom var fulla med motorolja,vid kontroll av diverse andra kontakter kunde vi konstatera adtt det var olja i flertalet av kontakterna, bland annat så var det olja ända uppe i kontakterna på huvudboxen under kupefiltret. min fråga är ... Är det någon annan som har haft detta fel och vet vad man ska göra för att fixa det och vad det beror på ?
Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Båda dessa låter som saker som jag inte kan lista ut. Mitt tips är kontakta doktor per på bil&motorteknik i huddinge 087110687. Han har löst de flesta av mina bmwproblem genom åren. Dessvärre är det en del av min orsak till den långa väntetiden då detta säkert är mitt 200e inlägg om detta:D Lycka till! Mvh asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.