|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett klapprande(tickande) ljud ifrån väster motorhalva. Ljudet uppkommer framför allt om man varvar upp till 2000 varv/min och därefter släpper gasen. Det går även att framkalla oljudet vid konstant varv på c a 1700 varv/min. Oljudet har varit konstant i c a 1000 mil d v s så länge jag har ägt bilen. Följande åtgärder har vidtagits: 1. Alla drev och kedjor(+sträckare) är bytta 2. Alla ventillyftare på vänster sida är bytta 3. Oljepump är bytt 4. Alla ventil- och ramlager är bytta 5. Avgas ventiler + en jävla massa annat är undersökt 6. Minst 8 BMW-mekaniker har skruvat på bilen!!! 7. Ingen vet vad oljudet beror på. 8. Bilen står just nu hos Jarl's bilservice(har gjort det sedan den 3 dec 01 !!!!) 9. Jarl har kommit fram till att oljetrycket varierar mellan 1.0 och 2.5 bar vid konstant varvtal c a 1500 varv/min. Detta gör att kedjestäckaren far ut och in vilket resulterar i detta oljud. 10. Sista åtgärd hos Jarl är att kolla kolvbultarna, sedan har de kollat allt.(enligt Jarl). Jag har hittat en Technical Bulletin(avser M62) som beskriver mitt problem exakt. Denna bulletin säger att man behöver byta alla vevaxel- och ramlager för att bli av med oljudet. Detta är gjort men ljudet är kvar. Bulletinen säger även att BMW har meddelat att detta inte påverkar bilens driftsäkerhet och att det är ett fabrikationsfel som endast åtgärdas inom garantitiden. FINNS DET NÅGON SOM HAR NÅGOT TIPS OM VAD DET KAN VARA ELLER VAR JAG KAN VÄNDA MIG FÖR ATT FÅ HJÄLP? MVH /Henrik Ps. Det är en superbil men jag hatar oljud! | |
|
Ingen som har något tips. Jag hämtade bilen i Juni 2002 hos Jarl's bilservice. Fortfarande efter 7 månaders felsökning fanns ljudet kvar. De sa att det fanns ett märke(?) i cylinder 1 vilket resulterade i ett klapprande ljud. Vidare så sa man att cylinder 1 hade sprutats med en metall(beror på att det inte finns något cylinderfoder att byta ut) och att metallskiktet skulle "slitas in" och därmed ljudet försvinna. Nu 5 månader och 700 mil senare är fortfarande samma JÄVLA oljud kvar. Intressant att tillägga är att om jag kör riktigt hårt ett par minuter så minskar oljudet betydligt. Finns det någon BMW-guru? |
|
|
Jag kvalificerar mig kanske som lite kunnig? Låter som om lyftarna(som skall fyllas med olja om bilen stått ett tag) kan göra missljud. HAr du undersökt om bilen vart stående ett längre tag innan du köpte den? När dom bytte lyftare och ventiler, byttes inte toppen? Vevaxeln kanske har fått sig en kyss? Status kamaxel?Läckage från grenrör? En så enkel sak som remspännaren till div remmar? Är kanalerna i toppen kollade, ev röngten av toppen? Komp mätt på ettans cylinder? Uppenbarligen får du köra hårdare:) Asken |
|
|
Lider med dig. Det kan inte vara en nätt nota du har att kvitera.:( Låter ju som Asken påtalade i första hand som lyftarslammer. Vet att det inre röret i grenrörets nedre del kan lossna från det yttre, med ett rasslande/klapprande läte som följd. Åtgärdas med ett par borrhål som punktas igen. Mvh.Patric |
|
|
PJ: För din info har henrik och jag haft en hel del tidigare kontakt, om jag förstått det hela rätt täcktes kostnader av garantier? Henrik korrigera mig om jag missat det senaste. Asken |
|
|
Jag har själv fått betala c a 7000 kr och varit av med bilen i c a 9 månader totalt. Bilen har varit hos en verkstad(minst) i tyskland, Autosport och Förenade bil i Malmö och till sist 7 månader hos Jarl's bilservice i Helsingborg. Man har bytt allt som skulle kunna generera detta ljud. Det finns inga skador eller förslitningar på övriga delar i motorn. Uppskattad renoveringskostnad är c a 60 000 kr. Bilen går mycket bra och tilläggas kan att jag fått 1 års "reperations"-garanti av Jarl. Enligt honom så har jag i princip numera en helrenoverad motor. Många hade nog aldrig lagt märke eller brytt sig om oljudet men jag hatar det. Det hörs nästan aldrig inifrån kupe'n. Nu skall min sambo få tjänstebil så vagnen är till salu. Bilen är i superskick. Hör av er om ni är intresserade. Om någon vill veta exakt vad som är gjort med motorn hänvisar jag till Jarl som jag anser är den mest kompetenta BMW-mekaniker jag stött på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.