AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.503

Demontering av tändningslås (e30) utan det lilla "demonteringshålet"

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Tjena folks.

Ska byta låscylinderna i tändningslåset. Var på BMW å köpte ny låscylinder med 2 nycklar för 345kr. På det nya låset finns ett fint litet hål bredvid nyckelhålet, där man ska köra in en smal pinne när nyckeln är i ett visst läge åsså vips är låset löst, eller om man nu ska sätta in det, enkelt.
Problemet är att låset som sitter i bilen nu inte har det där finurliga lilla hålet. Hur gör man då?
Någon som har en hyffsat utförlig beskrivning?
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Ingen som har gjort det alls?
nxv
har du en brun plasthåller bakom tändningslåset?

Jag har problemet att tändningslåset "lossnar" från plasthållaren ibland, då kanske man skulle köpa en ny låskolv..

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Vet faktiskt inte, har inte demonterat något där än. Tänkte undvika det. Iaf innan ja får nån form av bra guide på hur man gör.
Hej

jag är också intresserad av hur man byter tändningslås...det finns bla en röd kabel som strömmen ligger på hela tiden...jag förmodar att strömmen ska gå över trill en grön kabel som i sin tur leder till tändspolen... när jag vrider på nyckeln så kommer ingen ström till den gröna... har du eller någon annan kunskap som kan hjälpa mej ?????

to
116
toffmeister
E87 130i -06
hehe, det är faktiskt mycket enklare en så.
Bredvid hålet där du stoppar in nyckeln finns ett litet litet hål där man precis får en t.ex. ett gem. Allt du gör är att vrida nyckeln så att den är nästan i läge 1 (minns inte exakt vart nyckeln ska vara, men det kan du se på det nya, när "låskolven" (som håller fast låscylindern) går att trycka in är nyckeln i rätt läge), då är det bara att fixa samma läge.

Om det inte finns ett litet hål där så får du ta bort ratten å kåpan under ratten, så sitter hålet på sidan av låscylindern. Jätteenkelt :D
Tack Foffmeister,

mvh Frank

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.