|
|
|
|---|---|
|
Dom hitta på besiktningen att en fjäder fram på min 525 TDS,var av längst ner en bit. Hur ser jag nu vad jag vad för fjäder det ska vara? Tror bilen e sänkt. Finns det ngt knep o mätta på? | |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skulle väl vara att mäta den s.k. "ride height". Enligt Bentley manualen mäts denna som avståndet mellan skärmkanten och och nedre fälgkanten (med normallastad bil). Med normallastad bil menas 68kg i vänster framsäte, 68kg i höger framsäte, 68 kg i mitten av baksätet, 21 kg i bagaget samt full tank. Om man har allt original och fräscha fjädrar skall man ha 588 mm (15" standard chassi), 568 mm (15" sport chassi) samt 563 mm (M-Technic chassi). Med TRX 390 och TRX 415 fälgar gäller andra siffror, men det är väl inte aktuellt för din del antar jag. Risken är tyvärr om du mäter nu så finns risk att du får felaktiga värden pga av ena sidans fjäder är något förkortad samt den andra sidan fjäder är troligtvis inte i helt originalskick utan kanske är "ihopsjunken" något. Nu tror jag inte framfjädrar brukar sjunka ihop sådär värst mycket, min egen erfarenhet säger att fjädrarna brukar var i hyffsat bra skick utan det är dämparna som brukar gå sönder först. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.