AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.164

318i 2,0 -04 låter som en diesel på tomgång. Orsak?

Visa användare
11
bassplayer
320d Touring -10
Hej!

Har nyligen köpt en 318i Touring -04 och jag är helnöjd med bilen. Har dock upptäckt att den närmast låter som en diesel när den är varm och går på tomgång. Jag har ingen tidigare erfarenhet av BMW och deras motorer så det kanske inte är ovanligt. Nyfiken blir man ju dock och därför undrar jag om någon av forumets medlemmar kan ge mig en ledtråd. Tack på förhand!

/bassplayer
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hejsan

Aa det kanske ska låta så....jag hade själv en 318 - 01 och det lät också som en diesel bil....kanske motorn är liten pga det....

Jag trodde att det berodde på motorn, men jag åkte till bmw och fick en kontroll på bilen,,,,luftmass mätaren behövdes byta....

Sedan så prova jag en annan 318, det var samma sak där men luftmassen fungerade som den skall...så att det kanske beror på att det är en liten motor som ljudet beror på , har en vän som har en 328 och där är det en helt annan sound alltså, där känner man kraften och glädjen av en bmw.....

Provkör en 323 el 328 och känn om du tycker det finns skillnad....( kolla också din olja i motorn.. )

BMW - Bil Med Wingar
Visa användare
11
bassplayer
320d Touring -10
Tack för tipset. Får ta en koll.

/bassplayer

Hej

Jag har en 318 -02 och den låter också som en diesel på tomgång och speciellt när den är varm. Finns inget kännt fel i motorfunktion så jag antar att det är normalt

/ hobo
Visa användare
11
bassplayer
320d Touring -10
Hej!

Tack för info. Låter lugnande att det är fler som har uppmärksammat samma fenomen. Har försökt läsa på lite om hur motorn (N46 B20, tror jag benämningen är) är uppbyggd och min gissning är att "dieselljudet" beror på kosntruktionen med varaiabel lyfthöjd på insugsventilerna. Någon som kan bekräfta detta?

/bassplayer
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Detta var en kul gammal tråd! I förra veckan när jag glad i hågen tittade förbi svärföräldrarna för att visa upp nyförvärvet, familjens 318, utspelar sig följande konversation mellan svärfar på utsidan bilen och den stolte BMW ägaren på insidan (jag då alltså):

Svärfar: "Va fin den är! Starta så jag får höra på den."
(Den lilla fyran hoppar glatt igång.)
Svärfar, på fullaste allvar: "Har du köpt en diesel?"
Jag: "Nej"
(Tio sekunders pinsam tystnad)
Svärfar: "Förlåt då."

Som sagt, en fyra på 2 liter avger ju inte direkt några avgrundsvrål... Men faktum är att BMW måste ha ansträngt sig ordentligt för att få till ljudet under gaspådrag. Den låster ju som en sexa! Om man är open-minded och har bra fantasi... =)
sån vacker gång kommer du aldrig få, en stark fyrcylindrig diesel som jobbar frenetiskt hehe. lol

min bmw 324td hemsida Länk
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Min 318 03.a låter okså som en diesel, och den kan ticka imellanåt.... Tydligen vara fullt normalt, men jag undrar verkligen om tick är normalt.
Pa
1
Pato73
BMW 318i -02
Audi A4T fsi -05
hej, jag köpte en 318i för en månad sen och också låter som diesel och i tomgång ligger på 600-700 varv
Lugn, det gör även fyrcylindriga E90. Skulle dock vara roligt med en exakt förklaring så jag kan svara alla som undrar om nåt är fel på min 320i!

Boldly goes where no BMW has gone before
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
inte dålig olja då? min 316i e36 knackar den med, men de e igensatta ventiltryckare :P

jag älskar kvinnor och bilar, skulle nog säga 91/10, till bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.