|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sharifhan: Både polisen och Bilprovningen har mätutrustning på prov sedan några år tillbaka. Det var tänkt som ett försök för att se om det fanns något egentligt behov av det, vilket det visat sig att det inte finns. Det finns hittills inte ett enda dokumenterat fall där en främre sidoruta eller vindruta tonad med film uppfyllt kraven på ljusgenomsläpp, inte ett enda! Den utrustning som köpts in används, men det finns inte längre några planer på att det ska finnas tillgängligt vid alla besiktningar... En "otonad" orginalruta har när den är ny ett ljusgenomsläpp på 80-90%, redan med helt transparent film understiger ljusgenomsläppet kravet på 70%, och med den "ljusaste" toningen blir det vanligtvis under 50%. En "orginaltonad ruta", alltså en ruta som är tonad från fabrik ligger när den är ny i bästa fall precis på gränsen och i många fall strax under. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado Som BMW-Danne frågade, de bilar som har ett värmeavstötande skikt i framrutan som mer eller mindre gör den omöjlig att se in i från vissa vinklar, hur bedöms det? Det är ju originalmonterad, men oftast ett tillval. Dessa, ofta minibussar av franska märken, kan ju omöjligt klara 70%. Får dom en 2:a? Knappast va! Vad är syftet med lagen? I USA tex verkar man kunna ha SVARTA rutor runt om utan att nån reagerar. Vet inte hur man ser på detta i övriga EU, men jag skulle gärna tona mina rutor runt om lite mörkare än original, mest för värmens skull. Ska villigt erkänna att det ser snyggt som tusan ut med, men ... Är det inte mest för att man ska kunna fota vid en fortkörning? För det kan väl inte ha så mycket med säkerheten att göra om man som förare ser ut eller inte? Finns väl ingen lag som säger att man inte får köra med solglasögon på natten om man så önskar. Jesperado, inget påhopp på dig som person, men det är ju du som kan svaret på alla dessa frågor tack vare ditt jobb. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen: Jag misstänker att det hela handlar om att man ska kunna få ögonkontakt med föraren. /Jesper |
|
|
Fransosen: Jag vet faktiskt inte vad det är för framrutor ni talar om, det är inget jag kan påminna mig att jag sett. Är det någonting som är orginalmonterat från fabriken så har tillverkaren fått modellen typad med den rutan och den har fått ett godkännande, då kan den inte i efterhand underkännas vid en kontrollbesiktning. Syftet med lagen är i första hand att man ska kunna få ögonkontakt med föraren, men naturligtvis också att man ska kunna se ordentligt ut genom rutorna. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fransosen kanske menar typ Reno Scenic som bl.a. har en sån värmereflekterande framruta på alla bilar. Den reflekterar i regnbågens alla färger, vilket gör det omöjligt att se föraren i bilen för det mesta. Men så länge det är originalmonterad ruta verkar lagens långa arm inte kunna nå dom. Alla andra vanliga dödliga får bara drömma om ett skydd mot stekheta solstrålar (OBS: utomlands!), för då färdas man inkognito, och det inte inte Big Brother om...:-) BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
...tycker inte om ska det stå i slutet... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Det är just de regnbågsskimrande framrutorna som jag avser. Oftast sitter dom på minibussar, både franska och även USA-bilar har dom. Antar att dom är till för att minska värmeinsläppet och dom är monterade från fabrik. Vet inte om det är standard eller ett tillval, men man ser inte ett smack in i bilen i vissa lägen. Kanske bara syns utomhus i starkt solsken? Jag förstår det där med ögonkontakt, men den är ju lika svår att få om man har mörka glasögon enligt mig. Man ser förvisso att föraren tittar åt "rätt" håll men ... Ska inte utveckla mera. Men det är väl som vanligt med lite luddiga lagar, bara att tugga i sig och svälja och hitta på fiffiga lösningar. Blir väl till att skaffa ett par besiktningsrutor!!! Snart är det vår :-D Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.