|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska snart besiktiga min bil för första gången. Den har tonade rutor på alla sido fönster. Även förar/passagerarfönstren. Jag vet inte procenten toning, men det är väldigt mörkt. (man ser nästan inte in) Killen jag köpte bilen av "trodde" inte det skulle vara några problem. Men jag pratade med en besiktningsgubbe i ett annat ärende. Han sa att "vissa godkänner rutorna, och vissa inte". Vad är det som gäller egentligen? Kan det verkligen skilja från en besiktningsman/station till en annan? | |
kilroy |
Både jag ock min morbror fick plocka bort toningen från sidofönstren fram på våra 540. Lite surt eftersom det var rätt snyggt och dessutom behagligt på sommaren... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Jag fick en 2:a på tonade sidorutor fram.. men jag köpte 2 andra otonade och åkte in och besiktigade.. och då har jag en väldigt snäll och ljus toning.. | |
| Gamla rykten gör gällande att en bil inte måste ha rutor... hissa ner, dra säkringen... | |
|
Jag hissade ner och drog ut säkringen men då fick jag en icke godkännd besiktning, och ombeddes komma tillbaka när jag hade fixat mina el hissar. |
|
|
Jag har också testat med nedhissade rutor men det syns ju oftast en smal remsa och det räcker för att dom kan slå ner på det, Min E34 hade gått genom i flera år med tonade sidorutor men man kanske har blivit mer alert på att kolla den biten. Jag var 20 sekunder från att klara det, min kontrollant var på väg in efter provkörning då en skarpögd kollega ropade fast honom o pekade på den halvcentimeter som stack upp och då var det kört. Däremot skall det vara tillåtet att besikta utan sidorutor enligt Jesperado Skulle tro att det räcker med att lossa clipsen som håller lyftmekanismen i rutans nederkant för att få dom att sjunka ner nedanför listen och försvinna helt så slipper man jobbet att byta, sen kan man ju åka hem o spänna fast sidorutan i hissmekanismen igen |
|
|
Hej Detta är taget ur en annan tråd: där vår egen besiktningsexpert Jesperado säger: "Det finns inget krav på befintlighet av främre sidorutor, det går alltså bra att besikta utan rutorna. Sitter rutorna där men inte kan kontrolleras kan man anmärka på detta, då föreligger det en teknisk brist eller förändring på fordonet som förhindrar kontrollen vilket stöder ett underkännande." Min förra pärla :-) Länk |
|
| har för mig att det får vara tonat ca 10-15 % på framruta o sidorutor! | |
|
dd: det är något sådan men problemet är att på moderna bilar så har rutorna nästan denna toning som standard och det minsta lilla du ökar toningen gör att du hamnar på andra sidan gränsvärdet. Ska själv besiktiga min V70 Länk på fredag och den har samtliga rutor utom vindruta tonade. Det är professionellt gjort och gjordes när bilen var ny. Den första ägaren visste att ha inte skulle ha kvar bilen tills det var dags för första besiktning 3,5 år senare... Toningen är relativt lätt men jag är ändå ganska övertygad om att den inte bli godkänd men vi får se... ___ //Ulf |
|
|
Rutorna fram måste väl ha 25% ljusgenomsläpp om jag inte minns fel och en originalruta har ungefär det. Det kan man inte tro men testa att kika på snö genom rutan och sedan bredvid. Då syns skillnaden. Bilen: Länk |
|
|
Minst 75% ljusgenomsläpp för vindruta och 70% för främre sidoruta är det som gäller. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
kilroy |
Jesperado* Hur mäter man det? Måste besiktningsmannen m a o göra en mätning för att konstatera ljusgenomsläppet? Om man har 65 % eller 70 % lär väl vara omöjligt att bedöma utan någon mätning? Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy: Finns mätare mäter man, annars bedömer man utan tekniska hjälpmedel. Jämfört med många andra bedömningar man gör dagligen som besiktningstekniker är det mycket lätt att bedöma en rutas ljusgenomsläpp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
kilroy |
Jesperado* Hur gör du för att bedöma om ljusgenomsläppet är 68 % eller 72 % en eftermiddag i december kl. 15 när det nästan är mörkt? Jag betvivlar inte alls din yrkeskompetens, tvärtom har jag fått stort förtroende för din sakkunskap. Dessutom har jag för mig att ljusgenomsläppet för dagsljus och artificiell belysning inte är lika stort vilket medför att du inte blir hjälpt den mörka decembereftermiddagen genom att bedöma genomsläppet inomhus... Min släkting, som besiktade sin 540 på Fosiebesiktningen i Malmö, fick ingen upplysning om att det fanns ett genomsläpplighetsvillkor på 70 %, enligt besiktningsmannen så var tonade sidorutor helt enkelt förbjudna. Samma besked fick jag fast inte i Malmö. Spontant känns det som att ett beslut om ombesiktning pga tonade rutor mycket väl kan överklagas. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Killroy: Jesper (som oftast) har dom rätta svaren i äldre trådar: "Du kan överklaga beslutet och få frågan utredd. Visar det sig att underkännandet var felaktigt får du alla din omkostnader ersatta av Bilprovningen. Visar det sig däremot att underkännandet var rättfärdigat får du stå för samtliga omkostnader. Det enklaste i ditt fall är att få det uppmätt hos en tredje part innan du går vidare." samt "5§: Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls." "10§: Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta." Mera info finns här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för alla svar. Det ser således "mörkt" ut för mig inför besiktningen... Vet inte om jag grejar att montera bort fönstren inför besiktningen. |
|
kilroy |
Gasar_Magnus* Utmärkt info, jag bugar...!! Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy: Naturligtvis kan man inte med blotta ögat skilja på 68% och 72%, är man inte säker godkänner man. Jag har mätt en stor mängd rutor, och har hittills inte fått godkänt resultat på en enda ruta tonad med film, inte ens med helt transparent film. Är rutan tonad med film kan man alltså vara 99,9% säker på att kraven om ljusgenomsläpp inte är uppfyllda. Faktum är att många orginaltonade rutor inte klarar kraven på ljusgenomsläpp när de blivit några år gamla, dessa godkänns ändå då ingen ändring utförts från orginalutförandet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
kilroy |
Tack för infon, Jesperado!! Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
en sak jag har funderat på är på många nyare minibussar med vindruta modell skyltfönsterstorlek har ett färgskikt som reflekterar regnbågens alla färger. särskillt när solen lyser på den, detta gör det i många fall omöjligt att ens se föraren. hur kan tillverkaren få detta godkänt? ///danne |
|
|
I England har poliser börjat med utrustning som mäter rutans ljusgenosläpp under vägkontroller, just pga mkt tjafs och klagomål ang "felbedömningar". Om alla klagar så kanske Besiktningen oxå börjar förlita sig mer på teknike iaf... Så som det ser ut just nu får ALLA 2:or på löpande band bara för att man har film på rutan (inkl. mig själv), oavsett hur ljus den är . Men tänk om man ändå klarar 70% genomsläpp om originalrutan är otonad och filmen är den ljusaste som finns?... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.