|
|
|
|---|---|
|
Nån kunnig! Hjäälp please! Är nr 25, eller nr 21 lambda-sonden? Hur mäter jag upp om trasig lambda-sond? Länk Med vänliga hälsningar Håkan. | |
|
Ej 100% säker på mitt utalande. Men logiskt sett måste det vara Part:21 eftersom lamdan alltid (de bilar jag legat under) sitter framför katten för att fylla sin funktion, borde bli spökiga världen annars Däremot är de konstigt om lamdan endast skulle mäta värderna från ema grenröret. V8orna har ju dubbla lambdasonder men dessa sitter i varjefall brevid varandra! Vad Part:25 skulle va isåfall är ju en annan fråga... borde sitta vid liknande ställe som Part:21 om de vart dubbla sonder. Avgastemp blir ju inte heller korrekt! Blev ett helt grummligt inlägg men ja postar de iaf. Sista ordet får iaf bli att båda är lambdasonder, placeringen får väll förklaras med att man ska kunna läsa av katalysatorns funktion! Får du inget vettigt svar ska ja kolla runt lite i ETKn imorrn kväll! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nr 21 |
|
Tack för svaren!! Ska hissa bilen på OK i övermorrn och kolla om jag har nåt avgasläckage och även kolla om lambdan verkar sitta och kabeln är hel! |
|
|
Hittade detta på forumet ang. felkoder o sånt.. 70 Oxygen Sensor (Lambda Probe) This code is stored when the engine temperature is >70C and the Oxygen Sensor value is out of range or not present. Check the Oxygen Sensor wiring and the operation of the sensor. The value should fluctuate between 0.02 and 0.85V. Slow fluctuation indicates a polluted Oxygen sensor and negative values indicate a damaged sensor. 201 Emission (Lambda) Control This code is stored when the DME detects excessive deviations in the air-fuel mixture (too rich or too lean) for longer than 10 seconds. Possible causes: - Fuel tank ran empty - Incorrect Fuel Pressure - Injector valve defective or coked - Engine Temperature Sensor defective - Secondary air leak - Fuel evaporation control system defective - Air Mass Meter defective. - Combustion disturbed by mechanical failure (Spark plugs, compression, intake/exhaust valves, ...etc.) |
|
|
Enligt TIS är nr 25 termokänselkropp. /Peter |
|
|
Tack Peter Nu vet jag att det inte är en lambda-sond, utan att den sitter under just innan katten! Hm.. undrar vad termokänselkropp har för funktion eg.? Ang fel värden till lambdasond är det endast läckage före lambdasond som ger påverkan? eller kan ett läckage i bakre systemet också inverka`? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.