AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.415

"snökaos" i södra sverige.. igen och igen och igen...

Sida 9 av 10
Undra hur många skånska Bmw förare som tog sig till jobb idag med bil :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag...har precis kommit till jobbet efter att ha suttit helt stilla i 45 min på E6an...en slovensk långtradare låg som en fällkniv i diket...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Oops...såg inte att du skrev BMW-förare...men jag är iaf fd BMW-förare... ;)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Några ord från en emigrerad norrlänning...

Det jag lagt märke till som skiljer snöfall här i södern från det i norr och som faktiskt kan vara besvärligare är först och främst den luriga saltmodden...inget biter ju liksom på den, bara att ta det varligt. Denna snöstorm påminner dock inte så lite om vilket rikligt snöfall som helst som man upplevde var och varannan dag i norr då vi har haft några minusgrader även här nere så de inte ens saltat vägarna utan till min förvåning lagt ut grus!

Det som dock gör vägarna halare och farligare här är den större trafikintensiteten som slipar en för några timmar sedan snöfri väg snorhal. I morse tänkte jag t.ex. att nu kan det väl ändå inte vara halt då vi haft som varmast -7 och det kommit snö i puderform som skapade ordentlig snörök...men men pendlingsvägen in mot Linköping var riktigt läbbigt ishal. Åkte också först en bit i motsatt riktning i ett annat ärende och den biten var mycket riktigt inte speciellt hal alls.

Har nog insett att med den större trafikmängden här nere så är saltet ett nödvändigt ont, men dagar som denna då det är för kallt för salt så blir det problem, samt dagar då man kan salta men snöandet bara fortsätter och man får den där elaka saltmodden.

/ Micke
Ufo: Även fd Bmw förare är varmt välkommna att skriva. Jag tog mig själv till jobbet utan problem, men ja behövde iof inte köra på någon motorväg för att korsa stan :)

Anledningen till frågan är nog mest att utav 20 fastkörda bilar ja såg påvägen hit så var ca 15 bakhjulsdrivna. Därför vaknade min nyfikenhet om de var en slump eller om detta vädret inte är bakhjulsdrifts vänligt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Håller med mixmaster_atv, men inte angående saltet :)
Jag avskyr saltade vägar punkt slut.

Hård trafik slipar fram en otroligt hal yta.
Varmare, fuktigare luft och nederbörd ger en tyngre snö som kan vara svår.

Men vi har allt detta i norr också men den stora skillnaden jag märkt av är att många fler i söder kör dubbfritt eller året-runt-däck och vissa områden har betydligt tätare trafik.

Helt klart olika definition på 'snökaos' vart man bor iallafall. Vi har fått ca 40cm nysnö de senaste dagarna och det blåser, men kaos? Näää... Vinter heter det :)

...en sak till, då man en gång bytt till 4x4 byter man aldrig tillbaks. Och det finns ju anledningar till varför man aldrig vill köra 2wd igen :)
Jo det är klart om alla körde 4X4 så blev det mindre problem...)
Undring: Självklart plogas vägarna där uppe på "vintern"? I läget som var här det senaste dygnet kom inte ens plogarna fram tidvis, fast det är klar det är ju här det... Eller så de är också dåliga förare?

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Om det inte hoppar ut ett djur, eller människa några meter framför bilen, eller ett träd blåser ner, eller en tromb blåser ner bilen i diket är det nog alltid en förares fel. Halka har aldrig orsakat någon olycka. Fel utrustning och dåligt omdöme ligger bakom de flesta.

Göran

FWD - Nej tack!
På tal om tromb, lite (mycket) byig vind och snö + polerad vägbana räcker, ett par bilar blåste faktiskt av vägbanan här igår samt en buss.
Men det är klart om man inte förflyttar fordonet så händer det sällan nåt, fast där ligger väl inte diskussionen riktigt.

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag bodde själv i Skåne några år i mitten på 70-talet. "Inte behövs väl några vinterdäck här vid Medelhavet", tänkte jag tills den första snöstormen kom och blåste mig och min 144 av vägen utanför Åhus. Inte stormens fel, utan bara mitt. Inga fysiska skador på mig, eller bilen, men egot fick sig en knäck.

Göran

FWD - Nej tack!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ni kan vara glada att slippa E4 Gävle-Shamn den biten är i mitt tycke rena skämtet,satt fast i 5tim i tordags.Före det var väl 1 mån sen med samma sak fast då blev vi anvisade till en kostig med följden att dom flesta åkte i diket.
Det som man blir mest mörkrädd är att när jag med 60t tågvikt tycker det går fort med runt 60kmh,så vipps blir man omkörd av en personbil.Finns ju ingen möjlighet att dom ser ett smack i snöröken efter tradaren så det går väl på känn.
O fråga inte vad jag anser om vajjerväg med omkfält,nä dom som behöver ambulanstransport,eller annan utryckning får ta ett klippkort o vänta, skrämmande är namnet.
Som parantes kan jag nämna att även polisbilen som skulle varna bilister blev rammad,trots blåljus tur att konstaplarna stog på sidan.

Måste bara skriva av mig lite,ursäkta alla från södern.

Mvh/Micke
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Blankpolerat? Intressant fenomen må jag säga.. kan det månne ha att göra med att "alla" kör dubbfritt? Här river ju alla dubbar upp den packade snön så den blir lite greppvänligare. I alla fall, är det så halt att bilar blåser av vägen, och så mycket snörök att man inte ser längre än till vindrutetorkarna är det ju lite besvärligt.

För övrigt kan jag väl konstatera att här uppe är det sällan/aldrig blixthalt om det är snöstorm, och inte heller snöstorm om det är blixthalt. Kanske därför det är mindre "kaos". Sen om er blixthalka beror på dåliga vinterdäck, polerande dubbfritt, olika definition av blixthalka, eller om det faktiskt är halkigare pga trafikintesitet och luftfuktighet vet jag inte.

Sen så är det nog svårt att komma ifrån att vi har längre halksäsong och oftare snöstorm än vad ni har 150 mil söderut. Vilket naturligen bör ge mer erfarenhet till nordfolket i stort. Vad ni än säger..

Men ta inte illa upp! Nog fattar jag att väldigt många, och speciellt de flesta som hänger på ett bilentusiastforum kan hantera sin bil i halka, även om man bor i skåne/blekinge! Jag säger inte heller att de flesta i norr är duktiga på att köra med halt underlag, 70% av alla här uppe klarar nog inte att sladda kontrollerat, men de 70 procenten har använt sina erfarenheter till att anpassa farten.

Slutligen, det jag reagerat mest över är när aftonbladet etc har fetaste löpsedlarna om snökaos, när det faktiskt inte kommit mer än någon cm snö. Men jag antar att dom vill locka läsare genom att överdriva rubriker. I och för sig blir det väl kanske lite kaosartat när så få byter däck i tid... Tur att inte alla här uppe gör som jag gjorde en gång :)
kicken
trucker: jag hörde en del historier av farbror min, som styr timmerbilen... han tänkte åka till iggesund med "löv" men ändrade sig och körde till dom lokala industrierna, ..och även här finns PROBLEM med den sk. "väghållningen" bilarna får dra ur sandspridarna i backarna PÅ E4 ...(numera är det tydligen så att alla tunga fordon skall sanda E4an själva ???) ...man blir så trött! , vad gör dom sk. "vägmästarna", sitter dom och porrsurfar upp pengarna eller? och vart tog dom såkallade "värstingsbilarna" som skulle ploga och sanda hela motorvägen i ett enda drag??...jag säger bara en sak; återgå till driften som var förr! MED väghyvlar och framförhållning, ..många människor får lida helt i onödan i princip, oftast med höga följdkostnader för samhället som förmodligen blir mycket mycket dyrare än att änn att göra en insats i rätt tid , men det finns ju inte kapacitet pga alla idoter som sitter och bestämmer!! .. jag LOVAR på denna sajt här och nu , dom som "styr och placerar plogbilspengarna" klarar inte av att koppla till/ från plog /salt utrustning, på ett därför avsett fordon! .. (man bliiir så tröttt) m.v.h
kicken
måste tillägga att jag menar sundsvall med omnejd, och att med onödigt lidande menar jag alla som just skadas fysiskt/ortopediskt..m.v.h
Johan_S: Försök förstå att det inte behövs särskilt många cm nysnö i kombination med hård vind på ett kargt landskap för att meterhöga drivor skall bildas. Och vid sådant före biter varken de senaste dubbdäcken eller snökedjor. Det enda som gäller är att stanna hemma :-)

Jag tror inte att någon tar illa upp här, snarare reagerar de mot att någon inte vill förstå hur saker och ting fungerar utan att kasta diverse gliringar.

Det är väl klart att många norrlänningar har större vana att köra i halka.
Men det är ju inte konstigare än att en Stockholmare lär ha bättre erfarenhet när det gäller att köra i tät trafik än en glesbygdsbo, eller att en tysk förare lär vara mer van att ratta sin BMW i 200+ än vad de flesta svenskar är.
Ang. blankpolerat så blir det så eftersom det oftast strax innan snöstormen är asfalt på vägen, det finns alltså ingen packad snö för de dubbdäcken som många faktiskt kör med även söderut att riva upp bra fäste i...så jag tror inte det har med dubbat eller odubbat att göra.

Trivs själv utmärkt med dubbfritt men det är någon/några dagar per vinter som jag inser att ett dubbat däck varit att föredra...idag var en sådan på morgonen, till hemresan var det torr asfalt igen!

/ Micke
kilroy
"alla" kör inte dubbfritt i Skåne. Tvärtom är det nog så att allt fler inser att vad vi i Skåne behöver är INTE jättemönstrade grova vinterdäck utan vinterdäck med dubb. Kombinationen hög luftfuktighet samt temperatur runt 0 ger mestadels snorhala vägbanor som dessutom kan frysa på inom loppet av ett par minuter.

Riktigt grovmönstrade vinterdäck har man sannolikt mest nytta av då man under långa perioder har ett snötäcke av torr och packad snö.

Skånes blankpolerade vägar är inget speciellt märkligt...snöfall i Skåne sker ofta i samband med hård blåst och snön "faller" inte ner...den kommer ner vågrätt. Effekten blir att vägbanorna poleras av en blandning av snö och underkylt regn.

Troligtvis omöjligt att förstå för någon som aldrig varit längre söderut än Gävle...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Den värsta blankpoleringen står faktiskt snön för. Snöfall i kombination med minusgrader och skapligt med vind polerar vägbanan så att den blir otroligt hal. Har råkat ut för att släpet har tappat greppet i sidled (sidvind) på en raksträcka. Då var det just det fenomenet, och vägbanan var halare än vid något underkylt regn eller frosthalka jag upplevt. Var inte helt kaxig när den fyraxlade vagnen helt plötsligt tog kommandot och drog bilen i sidled.. På nåt vis redde jag upp situationen, mer tur än skicklighet. Gick riktigt långsamt resten av den morgonen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Men oj vad upprörda folk är. Jag tror er, ni har haft halkigt i dagarna! Säkerligen andra dagar också..
Sen att vissa försöker vända detta till att södra sverige har konstant värre förhållanden än norra är bara löjligt.

Appropå salt så kan jag tro att det ställer till elände för er till stor del.
Körde upp 750n från stockholm på risiga tyska åretruntdäck, riktigt grisigt faktiskt, framförallt hela vägen upp till umeå där saltet härjade som värst. Fruktansvärt vilket ofog dom håller på med. Norr om umeå blev det genast mycket bättre när man fick vanlig vinterväg under sulorna.
kilroy
Johan_S*

Jag tror inte någon från Skåne försöker påstå att vi i Skåne har konstant värre förhållanden än man har i t ex Norrbotten. Så är det naturligtvis inte.

Min erfarenhet från norrländska förhållanden inskränker sig till 3 vintermånader i Arvidsjaur. Mycket snö, torr packad snö, -25 C varje dag. Riktigt grova vinterdäck var det som gällde.

Vi från Skåne slänger inte ur oss ironiska kommentarer om hur man kör bil vintertid i Norrland. Däremot förekommer det rätt ofta kommentarer "norrifrån" angående den skånska vintern...trots att man helt uppenbart saknar egen erfarenhet.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.