|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Johan_S: Inte kasta sten i glashus......Länk |
|
|
Hehe undrade när den tråden skulle dyka upp. Jag kan inte säga annat än att det var synnerligen korkat att gasa så pass bara för att vägen var is- och snöfri till 95%. Sen kom då den eländiga kurvan med ett rejält parti absolut blank och vattentäckt is, och det var inte mycket att göra med blankaslitna sommardäck. Lyckades iaf hålla riktningen så jag slapp få stolpen i sidan. Hade dock kört en månad på mestadels vinterväg med samma däck, går fint bara man inte kör fortare än vad som går. Skulle självklart ha räknat med att isfläckar kan dyka upp, men efter att ha smugit runt i 50 knyck en månad så blev jag lite ivrig att få känna 12an jobba med asfalt under sulorna igen :) Men man lär sig av misstagen! Det är det stockholmarna inte verkar göra :) Idag är det för övrigt nå så fruktansvärt halt ute! Det har regnat hela dagen (i januari.. brukar vara -20C i snitt här "typ".. skummt!) Under regnet har vi upp till 1 dm blank-is skulle jag tro och djupa spår dessutom. ABS'en sätter igång bara man nuddar vid bromsen. Har faktiskt sett en buss som halkat av vägen och ett par personbilar som snurrat.. Intressant att Aftonbladet.se bara skriver att det ska bli kraftig halka i morgon (mellansverige), dom glömde skrva att det är makalös halka här uppe. |
|
| rättelse: Körde nog mest med Volvon med vinterdäck förresten, i vilket fall som helst så hade jag inte fått gasa med 12an på länge, förutom några halkiga svängar med sommardäcken. | |
|
*betan* Kan vara en god ide..En avrostningskurs/avfrostningskurs för norrlänningar, nu styr man ju med gaspedalen mest hela tiden:-DD Så helt klart är det problem då man plötsligt måste vrida på rattfan i böjarna:) /Göran |
|
|
Ja, en avrostningskurs/avfrostningskurs borde alla få på hösten. Men man får väl leta upp någon stor p-plats eller dyligt och leka lite så man får in känslan. Detta bör man göra då man byter bil också för att känna på uppträdandet. I förrgår hade en 'dragspelsbuss' vikt sig tvärs över vägen och ned i diket på bägge sidor. Is + underkylt regn / vatten och spårigt... då undrar man vad bussarna skulle ut o göra. En bil framför mig, som jag gissar inte hade dubbdäck BLÅSTE iväg i sidled från stillastående :) Bara jag och några till som vände och körde en omväg på ca 2mil nyspolad väg. Då är man glad över Hakka4 dubbdäck och konstant 4hulsdrift. De andra väntade två timmar..... |
|
|
Själv är jag ganska nöjd att jag inte köpte nya vinterdäck den här vintern. Kan inte vara kul att sladda runt med nya puckar på asfalten vi haft hittills. Men det kommer väl att straffa sig, om nu snön väl kommer, då man har använt dom gamla ganska hårt nu istället. Man kanske blir den som blir blåst åt sidan... =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Upp och hoppa heltsonika snön har kommit (i Svealand)! Men ta det försiktigt om ni inte använder dubbdäck. Isen kom samtidigt. Inte märkligt iom att föll snöblandat regn i natt och nu har vi minusgrader, så idag blir det olyckor och iskaos. :( Mvh Mikael |
|
|
Dubbdäck? Inte efter en så pass lång och snöfri vinter! =) Det såg lovande ut imorse vid halv åtta men det visade sig vara blötsnö på parkeringen sen var det bara vatten på de större vägarna. Kanske är lika bra men synd att bilen blir så skitig. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tur man bor i Gbg, inte en snöflinga överhuvudtaget, nu regnar de igen, härligt hehe.. Om detta skulle vara resultatet av den omtalade "globala uppvärmningen" så passar de mig perfekt, jag hatar allt vad snö/is/vinter/minusgrader mm. heter BMW CS #5139 |
|
|
J.L Ja och en ljum vårvind drar genom stan nu:-) |
|
| kom inte å snacka om vattenhalka,här i norr står snöskotern fortfarande i garaget jag har funderingar på att byta till just en vattenskoter,ni i söder tror tydligen att vi har ständigt 25-, här har det varit så jävla halkigt så morsans katt inte kan gå ut å pissa utan å stupa,men minimalt med olyckor,många i norr tränar ( ink jag )på första halkan hur bilen uppför sig på halka,på så sätt om man får sladd så är det lika lätt att häva den som att höja stereon istället för när du redan ligger i diket å tänker oj då jag måste ha fått sladd | |
| Ja, just första halkan är kul tycker jag, då blir det alltid att sladda in reflexerna med ett stort leende, sen går ju allt på rutin igen. | |
| Detta är den enda snön vi haft och det är 3 månader sedan... Länk | |
| Är ni beredda den här gången då?? det säjs att det blir snöstorm i södra sverige till helgen | |
|
De säger "södra Sverige" eftersom det ligger söder om Stockholm... :) Vi här i Skåne-land ska möjligtvis få snöblandat framåt söndag, men ändå +3-6°... ...men det kan ev krypa ner under 0-an på mån/tis...vi får väl se...jag har väntat otåligt i två månader på att få testa min quattro ;) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Någon mer än jag som är förundrad över Örebro läns snöröjning? Själv blir jag närmast mörkrädd... Sträckan som normalt tar just över 2 timmar (karlskoga - fagersta) tog idag 3 timmar med 50 ton dragbil och trailer. Tycker det är helt makalöst dåligt av vägverket (eller vilka det nu är som sköter snöröjningen) att det får ligga 10-15cm blötsnö på en så pass stor och trafikerad väg som riksväg 50, och även väg 68! Snö som blir till blankis när den tunga trafiken plattar till den. Inte en tillstymmelse till plogbil syntes till mellan Örebro och Morskoga. Bra blev väglaget först efter Avesta... jösses säger jag bara! Någon mer som var påväg från ö-o upp mot Lindesberg runt 06.30-07.00 i morse? // Erik |
|
|
Kanske någon stockholmare kan förklara hur det kan bli blixthalka av lite snö? Länk På nysnö tycker jag man har ett grymt grepp! |
|
| de har en konstig snö i 08 | |
|
Jajamen Stockholms backar och korsningar poleras emellanåt snabbt till blankis när fordon bromsar och acellererar. Jag har själv sett hur bussar tappat fästet i stadens isbackar och jag tror att de flesta som bor/bott i S-holm varit med om sådant. Gud signe tunnelbanan. Bygg mer av den varan. Mvh Mikael |
|
|
Konstigare snö har vi inte såvitt jag vet. Halt som attan är det i vilket fall som helst, jag var ute och körde en sväng ikväll och halkigt värre var det. Komma iväg från stillastående gick inte vid minsta motlut och lååång bromssträcka vid inbromsning, men anpassar man hastigheten och kör med lite framförhållning så kommer man fram. Johan_S: synd att du inte kunde komma ner och se själv ikväll. Och att du orkar racka ner på oss i södra Sverige, du är ju inte fläckfri du heller!Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.