AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.406

"snökaos" i södra sverige.. igen och igen och igen...

Sida 6 av 10
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fraggen: Sist vi hade snökaos var knappast hastigheten problemet... eller jo kanske avsaknaden av den!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo här anpassar folk hastigheten efter sin förmåga. Nästan lite för mycket. Folk körde 50 knyck efter en större tvåfilig väg här, jag rullade förbi i 80-100 utan problem. Det gäller bara att bromsa i god tid och hålla avstånd, och akta sig för filbytare... Kanske smartare då att följa strömmen och köra 50, men det kliar i gasfoten när det är så här roligt underlag :)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ja där ser man ger man norrläningarna ett riktigt sydsvenkst vinterväglag så blir det kaos direkt nä ner med dem hit på lite utbildning i underkylt regn så blir det nog bra förare av er ochså :-)

Mpower
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
(I ovan inlägg menade jag förståss att "folk anpassar hastigheten efter _väglaget_" primärt. Det finns många även här som inte kan hantera bilen i sådant väglag, men då kör man som sagt efter sin förmåga, däck, och väglaget)

betan:
Tror du det här är första gången vi har extremt halkigt väglag? Blöt blank-is, osv är ganska vanligt. Kombinera det vissa gånger med snöstorm så man knappt ser en meter framför sig. Vet du hur mycket snö det kan komma på en dag här? Det är nog bara första gången som Aftonbladet.se har orkat skriva om det. Märk väl att vi inte haft några olyckor att tala om.

Förresten.. nu verkar Aftonbladet ha plockat bort nyheten från första sidan..

För övrigt, det är inte så lite bilar här uppe nu för tiden som ni tror. I centrala delar av stan är det mycket ofta helt tjockt. E4an i närheten av Luleå har jag för mig är en av sveriges mest trafikerade vägar. Den är i alla fall mycket trafikerad! Lägg till att vi inte har/har haft i närheten av lika bra vägar som i stockholmstrakten trots det.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Johan_S: Sveriges mest trafikerade vägar??

När var du i Stockholm/Göteborg senast en vardagseftermiddag?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Johan_S:En av Sveriges mest trafikerade vägar ligger i Norrbotten??? hmmm.......har du belägg för det?
JohanS: "E4an i närheten av Luleå har jag för mig är en av sveriges mest trafikerade vägar."

Jag tror bestämt att du har för dig fel.

Länk
Länk

"Ett exempel på detta är Essingeleden, som är Sveriges mest trafikerade väg, med 127 000 fordon per dygn. Ungefär 10 procent av detta är ren förbifartstrafik, resten är regional trafik som går igenom länet.

Ta gärna reda på hur många fordon som passerar där per dygn, jag lovar dig att resultatet kommer framstå som skrattretande i sammanhanget.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag sa "en av", inte "den mest". Stor skillnad. Jag sa också att "jag har för mig", vilket är en stark indikering om osäkerhet på mitt påstående. Vet inte om E4 Luleå-Piteå placerar sig på topp 5, 10 eller 20, eller vad det kan vara. Jag vet att vi har en oerhört stor mängd människor som pendlar mellan Luleå - Piteå, och det ÄR stora trafikflöden på den sträckan. Det jag hittade var att mellan Luleå - Umeå är det upp till 15.000 bilar per dygn (Länk. Då vet jag inte hur man räknar riktigt, om dom bara räknar fordon som kört hela den sträckan eller hur tusan dom gör. Kanske kan flödet vara störren mellan Luleå-Piteå (ca 5-6 mil) än Luleå-Umeå (ytterligare 20 mil). För er som inte har någon som helst koll på var dessa orter ligger kan jag rekommendera Länk.

Har inte tid att forska mer i detta nu, men jag lovar att återkomma om jag hittar mer info.

Och JA, jag har kört i sveriges tre största städer fler än en gång de senaste 2 åren. Det är mer trafik hos er, självklart.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Fungerande Länk
wendtan: Eller som jag skrev förra säsongen i samma tråd, Luleå har väl ungefär samma mängd invånare som Ystad eller Trelleborg :-)

Ta en sväng på E22 mellan Malmö-Lund eller Stockholm på E4 söderut klockan 16.30 en vardag, där snackar vi kö :-)
johan: du skulle ha tagit boden - luleå sträckan som jämförelse istället
där snackar vi köbildning,hehe
ca 2mil brukar den vara på morgon samt eftermiddag då många nötter inte släpper förbi andra som KAN köra fortare
och därigenom bildas den mest djävulska kö jag sett dom sista 3åren tack vare att det är enfiligt och kurvigt

många gånger har man testat att köra som michael schumacher och chansat kors och tvärs men insett att man då bara tjänat ca 2min gentemot dom andra trots att man riskerat andras och den egna livet

bättre att ta det lugnt har jag insett dom ggr man ska till boden

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
betan*
Hur många gånger har ni haft -14 på vägbanan då det kommit regn??

Jag tror nog vi häruppe hanterar underkylt regn lika bra som någon. "det är faktiskt ganska vanligt även på nordliga breddgrader":-)
Vilket även visas av att det knappt blev några incidenter.
Tyvärr var jag inte hemma då utan nere i Estocholmo på en liten semesterresa.Kunde konstatera att många 08:or kör med sommardäck fortfarande i väntan på nästa "snökaos":-) Det kom ju 1 centimeter snö på Tisdagkväll men det smälte bort ganska snabbt så jag fick aldrig uppleva sydländsk vinterkörning:-( körde hem i soligt väder med plusgrader, blöta vägbanor med saltlake på.90 mil,10 liter spolarvätska o 11 timmar senare stod Bimmern parkerad på riktigt bra mark, helt klädd i salt.

God Hjul på er alla

Min bil
Länk
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Hur kommer det sig att alla duktiga förare i norr inte startar en halkskola för oss inkompetenta sörlänningar?
Det måste ju gå lysande då vi är totalt odugliga på bilkörning och ni så otroligt duktiga..

"If you have a hammer, most things look like a nail".
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Mickeolsson: Kanonidé! Synd att man redan är fullt sysselsatt bara! Undrar om man skulle starta den i söder där kunderna finns, eller här i norr där halkan finns.. Konstgjord halka går väl att fixa iofs, men det blir knappast lika bra som t.ex. isvägarna här uppe.
I går kl 12.00 hade vi +18 på balkongen. Inte illa föra att vara julafton i Göteborg. Vinterdäck vadå? :)
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Johan_S: Nä, du måste nog fixa kursen där uppe för här finns naturligtvis ingen halka under hela vintern.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
mickeolsson: Att ni har halka då och då går ju inte att missa :) Men den är väl inte sepciellt långvarig och ihållande, eller?
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Nej för fasen, det är ju plusgrader på dagen och fryser till först till kvällen så halt är det ju bara halva tiden mot eran halka....

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Efter att ha växt upp i landsända med osaltade vintervägar och idag gör dagliga resor i Stockholmstrafiken tycker inte jag att det är någon större skillnad på halkan. Dock så är det skillnad på trafikintesiteten och där har vi problemet.

I Kista arbetar c:a 50 000 personer på en yta av 3x1 km. Det finns två utfarter ut ur området, båda med mindre uppförsbackar. Normalt är det köer vis femtiden på eftermiddagen. Tänk er då att det genom halkan bara hinner en fjärdeel så måga bilar vid rödljusen så är kaoset ett faktum. (Om man dessutom som en X5-ägare tröttnar och skall passera en refug som man fastnar på så blir inte situationen bättre). De första två kilmoterarna tog två timmar! När jag väl kom ut på E18 västerut så flöt trafiken utan problem resterande 40 km trots att det är samma bilister.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
självklart var jag en gnutta ironisk i förra inlägget,norröver har ni väll vinterväglag längre än torra sommarvägar och då borde man lära sig med tiden.
Men det drabbar ju norrläningen negativt när det gäller att hantera bilen på torra fina vägar som vi har här nere 9 mån om året, så välkomna ner och lär er hantera bilen på torr asvalt så ni blir vassa på sommaren ochså!! :-)

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.