|
Sida 5 av 10
|
|
|---|---|
|
Mycket snack om vem som har 'värsta vägen'. I norrland har vi helt klart 'värsta' väglaget, men kanske inte värsta trafiken (fråga gärna fler yrkesförare), men folk anpassar sig ofta efter det också. Det gör man inte lika bra i söder. Visst kan det vara lika halt och drivsnö och is i söder, men varje gång blir folk förvånade att deras dubbfria vinterdäck eller 'all-season' däck blev så hala.... I går kom en helt ny Saab 9-5 kombi med sommardäck och bredställ i ca 90 km/h rakt in i en fint vinterrustad fyrhjulsdriven bil som körde ca 50km/h.... Man går aldrig säker för idioterna.... inte ens i norrland ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tjockhultarna fick ju allafall idka lite friluftsliv på Essingeleden :) Inte en snöflinga på marken i Hassoland. Gnällbältet hamnade mitt i mellan detta oväder. dock - 6C i morse ///MVH Hasso Länk |
|
Nollgradigt i morse...men ca +4° nu...och det ska bli ca +10° i helgen... :) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Härlig vit snö på vägen är det roligaste som finns. Bara man har bra däck mm förstås, annars ska man hålla sig hemma. Kaoset skapas av de som inte stannar hemma till stor del. Resten är sunt förnuft som att tex blinka i god tid, hålla lite extra avstånd och gärna öva lite på att häva sladd runt 100 km/h ifall man känner sig lite ringrostig. |
|
|
I natt/dag fick vi 36 cm snö. Kan knappt påminna mig om något liknande tidigare. Snökaos i trafiken ? Nope.. inga olyckor alls! Länk För övrigt: Otroligt vad bra 750n tar sig fram i DJUP snö! Jag har i stort sett agerat plogbil med frontspoilern, men bilen bara matar på, inga tendenser till att fastna trots 2-hjuls drift! |
|
|
du kanske har som dom flesta här i norrbotten riktiga däck med dubb och inget svammel med dubbfritt och breda alternativ det bästa jag gjort på länge var att byta från 195 or till 175 or visst det ser inte så fett ut,hehe men djävla vilket fäste det blev men det är ju inte så konstigt då det blir mer tryck per cm det är hur skoj som helst att kunna ligga i 140 efter Boden vägen då dom flesta bara kryper i 80-90km/h det är ju inte för inte som rallybilar kör med väldigt smala däck |
|
|
Ja. det var riktigt skoj att köra igår:-) Säjer som jag alltid gör..BMW är en jäkla bra vinterbil. Mvh Göran Min bil Länk |
|
| 85% av svenska folket bor ju i södra sverige. klart att det då också märks i nyhetsrapporteringen. om det skulle rapporeras om alla renar som blir påkörda skulle vi nog få samma uppfattning om norrlänningarna. | |
|
Favorit i repris: Det är inte den lilla mängden snö som faller som är problemet, utan det är halkan som uppstår när det går från +10 till -5 på ett halvt dygn. Plus att det regnade friskt samtidigt som tempen föll för att sen gradvis gå över till snö. Vad får man då jo ishalka! |
|
|
Var istället glada att ni inte fick 50 cm snö istället för 5:-) Å andra sidan skulle ni se halkan som blir då det på ett halvt dygn går från Minus 15-20 till +-0 +1 då får man blankis. |
|
|
Det största problemet till kaoset i Stockholm var att halkan i kombination med rusningstrafik gjorde att trafiken stod still. Hade trafiken flytit på i 20km/h hade det inte varit ett problem. Men att starta från stillastående i uppförbacke skapar problem för den tyngre trafiken, de med dåliga vinterdäck och de med sommardäck. Det är inte mängden snö som ställde till det. Det kunde lika gärna ha varit 2cm eller 36cm. Resultatet hade nog blivit det samma. Sen att varken plogning, sand- eller saltbekämpning kunde utföras för att all trafik stod till hjälpte knappast till. |
|
|
öh "lika gärna vara 2cm eller 36cm"? Ja för mig skulle det vara så, men för 'gemene man' i Stockholm skulle de vara en otrolig skillnad. Även om det är is under. Här i norr har vi blank-is hela tiden. Konstant is senaste 2 veckorna iallafall som man inte ens kan gå på till fots utan broddar. Lika så med däck.... dubbat! Då det blir bra väg lägger sig snön ovanpå isen och packas. Jag gissar bara, men min vilda tro är iallafall att om alla hade haft vinterdäck och därtill dubbdäck hade nollåttorna inte haft speciellt stora problem alls. |
|
|
"öh "lika gärna vara 2cm eller 36cm"? Ja för mig skulle det vara så, men för 'gemene man' i Stockholm skulle de vara en otrolig skillnad. Även om det är is under." Du menar på fullaste allvar att det är skit bakom spakarna som gjorde att det blev kaos i Stockholm? Sen håller jag självklart med om att om alla, inklusive bussar och långtradare hade haft dubbdäck hade situationen sett annorlunda ut. Men nu stod långtradare i bredd i långa rader och kom ingenstans. Då spelar det inte så stor roll att man sitter med isdäck på bilen. |
|
| Nu är ju dubbdäck förbjudet på tunga lastbilar, så där finns ju inte så mycket att göra. Tydligen har SL (och bussbranschen generellt) fått viss kritik för att ligga långt efter åkerinäringen när det gäller anpassad däckutrustning. | |
|
om bilen börjar slira eller fastnar någonstans så lyfter jag bara bort min nissan micra en bit där det är bättre fäste! :D sitter nya dubbade 12" (!!!) på bilen nu med 135-bredd så jag kommer förhoppningsvis klara mig fint :) |
|
|
Mycket riktigt är det så och jag ser gärna att tyngre fordon uttrustas med någon form av vinterdäck så att det inte händer igen eller att det slutar med att någon dör eller skadas. Dubb för bussar/långtradare hade varit fint men det sliter säkert alldeles för mycket på vägarna. |
|
|
Nu får Norrläningarna äntligen prova på vintrar som vi i söder har! =) Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Om de sedan stoppar in 100 gånger fler bilar på befintligt vägnät så kanske de förstår vad som händer när några få inte kommer uppför en backe. Det är trafikinfarkten som gör att det blir kaoss när det kommer lite snö. |
|
|
Om de sedan stoppar in 100 gånger fler bilar på befintligt vägnät så kanske de förstår vad som händer när några få inte kommer uppför en backe. Det är trafikinfarkten som gör att det blir kaoss när det kommer lite snö. |
|
|
"Nu får Norrläningarna äntligen prova på vintrar som vi i söder har! =) [LÄNK]" Jo men sen kan du läsa längre ner å:) "Men vi har inte haft några olyckor att tala om. Norrbottningarna är fantastiska, de anpassar sig direkt till väglaget" Vilket inte verkar vara fallet me er sörlänningar:D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.