|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
mattias h, Jag trodde du var en stolt och nöjd norrlänning? :-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Mattias: För dom underbara sen-vintrarna! Med strålande sol, några få minusgrader, möjlighet till utflykter på isen till öar m.m. Vi ska ju inte heller glömma att vi ligger i topp i sol-ligan varje år sommartid! Alldeles lagomt varmt har vi för det mesta på sommaren.. lite hett blir det ju förståss några veckor, men det får man stå ut med. Tänk bara på dom stackars sörlänningarna som får stå ut med BITANDE kyla även när tempen ligger runt noll eller några plus. Var i sthlm i Onsdags, så oerhört kylande väder har jag inte kännt på lääänge här. Kalle: Visst är våren lite senare, men knappast 4 månader :) 1 månad kanske är ganska rätt däremot, tyvärr.. :/ Men som sagt, hellre det än den oerhörda råkyla ni har där nere i flera månader! Men visst, jag gillar exempelvis västkusten, ja stora delar av södra sverige är väldigt trevligt sommartid på sitt sätt! Även stockholm :) |
|
| Alltså ursäkta mig sörlänningar, men hur i hela friden kan 100 bilister på rad vara så dum så dom kör alldeles för fort i förhållande till sikten. Ser man inte mer än 20m framför sig kör man inte heller mer än 20 km/h TYP. För att bilar ska förvandlas till skrot måste folk ju ha hållit hastigheter på 70-100 km/h. Korkat! | |
|
Som fd norrlänning, så skakar man bara på huvudet över trafiken på vinter vägarna här i söder . Alla litar blint på saltningen välsignelse . Hastigheten är sällan anpassad till väglaget . Snöröjningen ? alla väntar på våren eller att saltet ska töa bort snön . Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 |
|
| Kalle: Jag är inte ens speciellt stolt över att vara svensk. Men då polarisarna smälter och ni får gå med vadarstövlar i skåne så kanske du också får lov att bli norrläning. | |
|
mattias h, Drunknar hellre.... Nejdå, jag hoppas att både du och alla andra norrlänningar förstår ironin i mina inlägg här. Givetvis har alla landsändar sina för- och nackdelar - huvudsaken är ju att man trvis där man själv bor, och att man kanske dessutom kan ha lite självironi, så att man kan retas på en rimlig nivå :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ingen fara lite gliringar får man tåla, det är ju trots allt ingen jättehöjdare att bo här uppe 8 mån av året . Var själv lite ironisk men det förstod du nog. |
|
| Snökaos igen Länk Snön når ju nästan över skosulan på mannen vid bussen.. då kan det inte vara lätt! | |
|
Länk Wilhelm Svenselius |
|
| Vi fick alltså 40 cm drivsnö i fredags inte ett knyst på tv om det. Såg förresten ingen bil i diket heller,kaos känns som ett starkt ord för några få cm. | |
| Det är inte mängden snö som faller som är problemet, utan det är halkan som uppstår när det går från 10+ till -5 på ett halvt dygn. | |
| Plus att det regnade friskt samtidigt som tempen föll för att sen gradvis gå över till snö. | |
|
+ att det går att köra max 1km/h. Med 245'or sommardäck är det inte lätt att åka upp för små backar ens på motorvägen. Jag fick hålla bredställ över tre körfält en gång för att komma upp. Mer om det i min blog imorgon... En mkt händelserik kväll.... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Och varför åker man då med sommardäck när man vet att ovädret är på väg, och att vintern kommer varje år??? Typiskt 08-or... Vägverket borde ändra lagen så att man måste ha vinterdäck från 1november, men helst tidigare ändå, eftersom folk inte fattar själva att dom skall lägga på däcken i god tid. |
|
|
Andelen dumskallar är nog inte större i stockholm än någon annanstans. Skillnaden är att det bor 1 miljon här och att det finns många på samma ställe :) Om vi säger så här, om en dumskalle i norr ger sig ut på fel däck så kanske han hamnar i diket. Men han skapar inget kaos, inte 2, 3 eller 10 stycken heller. Problemet blir på ett större vägnät med tusentals bilar.. Min Cabrio Länk |
|
|
Anders S: Jag förstår hur du resonerar, men jag tror fortfarande att stadsbor väntar för länge med att lägga på vinterdäcken jämfört med folk på landsbygden, kanske beror det till en del på att de flesta på landsbygden besitter grundkundskaper i att skruva och slipper köa för att få hjulen skiftade på verkstad... men varför väntar man tills det är för sent, boka en tid tidigare på verkstaden istället då. Går jorden under om man lägger på vinterhjulen 1-2 veckor tidigare än när halkan kommer? Jag blir förbannad på alla som inte kör på vinterdäck, varför ska min försäkringspremie drabbas bara för att folk är lata och inte lägger på hjulen i tid? Är det vinterväglag och man åker ut på sommardäck tycker jag försäkringstagaren får skylla sig själv och inte få ut ersättning på försäkringen om man krockar. Tänk vad mkt pengar samhället skulle spara i trafikskador om det kom ordentliga lagar på vinterdäck. |
|
| Sen att stadsdelsnämderna och vägverket reagerar som en pormask på ovädret för att sköta vägarna är juh självklart en bidragande orsak oxå till just detta kaos... | |
Vantage |
Anders S. Du resonerar helt rätt i ditt påstående. Bor själv i Dalarna och "röt-ägg" finns även här:-))) Bara som jämnförelse kan man kika på Falun-Gävle trakten det senaste dygnet. KAOS lika som i Storstockholm. Att Norrlänningar kör bättre bil och har bättre koll på vinterdäck-skiftning är en skröna utan liknelse. För 2 veckor sedan rådde det nästan undantags tillstånd i Östersund.... Däremot så har sk Stockholmare en annan uppfattning när det gäller hastigheter i detta väglag, där är norrlänningarna kanske bättre förberedda ?? Så vänder vi på steken ( Sarkastiskt ) och inser att "Norrlänningar" blir förvirrade av alla röd-ljusen i Stockholm då eller ??? Nää Bättre eller sämre snacket håller inte tycker jag utan "Röt-ägg" finns på alla breddgrader i landet och eftersom %-uellt är den faktor som vi befinner oss i så är naturligtvis andelen större i en storstad mot en glesbygd. Tycker synd om alla vägröjare i Stockholm som ska skjuta bort all snö på ställen det inte finns plats att röja på !! Dito alla inom SL etc som tvingas jobba i den miljön där andra "Röt-ägg" totalt blockerat trafiken. Vem får skit och vem ska ha Skit ??? Det gnälls nå så förbannat utan att ha kunskap om allt. Har fått glädjen ( eller olyckan ) att prova på snöröjning inom tättbebyggt område en gång i mitt liv, och jag säger det.....det är en upplevelse när bilar står fel och villa-ägare etc gnäller på att "där kan du inte tippa av snö´n". Vafaan ska vi flyga med skiten till månen då ??? En klapp på axeln skadar inte dessa piloter som faktiskt ( hör och häpna ) gör allt för att vi ska komma fram överhuvud taget !!! Vantage |
|
Tror det handlar om lathet. Tvivlar på att det skiljer väsentligt mellan om norr o sydfolket. Latheten att vänta in i det sista tror jag är ungefär densamma. Konsekvenserna vid överaskningen när "vintern kom i år igen" blir dock större på ett redan överbelastat vägnät. Naivt tycker jag med, men människor är bekväma, vare sig man bor i norr eller söder. :) Min Cabrio Länk |
|
|
Tyvärr handlade det inte om lathet utan att min hyresvärd av någon märklig anledning hade tömt hela mitt lägenhetsföråd och tagit mina vinterdäck i beslag. Jag fick tillbaka dom igår förmiddag medans jag arbetade och hade inte ens chans att byta. Det började sen snöa när alla lämnade jobbet... Men jag kom till Statoil Järva krog sen insåg jag att det var bättre att avvakta och köpa en korv så länge.... =) 00:30 igår natt satt vinterhjulen på! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.