AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.412

"snökaos" i södra sverige.. igen och igen och igen...

Sida 10 av 10
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med den ovanligt milda vinter, som nog även i mellansverige varit skånelik kanske ?- Vet sedan mina långa utbildningsperioder i Ängelholm att paraply är ingen ide, för det regnar inte uppifrån :) regnställ som gäller och kan då tänka mig hur det är när det är snöar o blåser.
Det som jag noterat är som Kilroy beskriver, lömsk svartis som fryser till på utsatta ställen som man inte upptäcker förrän det börja slira, har åkt hemifrån flertalet ggr i blött väglag (innan den riktiga vintern kom) och sedan kommit 5 km och sedan varit snorhalt utan förvarning, Hade jag inte haft dubben som varnat mig och hållit kvar väggreppet, blir ju att annat vägljud när det blir is på vägen så hade man lika gärna hamnat i diket.
Misstänker att det är den lömska halkan som ni normalt dras med i Skåne som vi inte är vana vid här uppe ??
Tack vet jag riktiga vintervägar med packat snö och bra dubbade vinterdäck.
Var 179 Trafikvarningmeddelanden i Navin i går morse de flesta halkvarningar och stopp i trafiken var Söder om Jönköping.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ytterligare en faktor var uppe i går på Rapport - alla lastbilar som kommer från "sydliga länder", tror jag man kallade dem... Med dåliga däck och kanske inte den vanan vid den "variant" av vinter vi har i Skåne blir resultatet just det vi sett; lastbilar kör av, blockerar vägen och är allmänt trafikfarliga, tyvärr.

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
Precis. Igår morse var det en slovensk lastbil som ju gjorde att jag blev stillastående 45 min, och på E4an 3 mil österut var det en annan "sydländsk" lastbil som totalstoppade den vägen...

Se även dagens tidning här: Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag inser att ni kan ha riktigt besvärliga förhållanden.. OK?

Kilroy: Nej, jag har inte speciellt mycket erfarenhet av vinterkörning söder om Umeå, men ni måste förstå att det ser otroligt märkligt ut för oss här uppe när man ser bilder i tidningarna som visar 2 cm nysnö och det är fetaste rubrikerna om det. Vi kan nog även konstatera att du inte har speciellt mycket erfarenhet av norrländsk vinterkörning, framförallt inte vid kusten där största delen av den norrländska befolkningen bor. Det kan blåsa rätt friskt även här..

Och tro mig, vi har titt som tätt horisontala snöoväder eller snöblandat underkylt regn även här. Då omvandlas även den packade snön till tjock och blöt blank-is. Halkigare förhållanden än så tror jag är svårt att uppnå.

Fläckvis halka och "svart asfalt" ÄR lömskt och farligt.

Jag anser inte heller att det är löjliga rubriker när det verkligen ÄR bedrövliga förhållanden som ni haft i skånetrakterna senaste dagarna!

Och inte heller vill jag byta våra vintrar, som kan vara hyffsat kalla på termometern, men ändå kännas betydligt behagligare än era "vintrar" med fuktig luft och riktigt bitande minusgrader. En senvinterdag med strålande solsken ute på isarna i skärgården känns betydligt trevligare :)
De där lastbilarna som inte har bra däck borde självklart stoppas direkt.
Då jag körde i Colorado var det lag på snökedjor vissa sträckor, vissa datum. Även för personbilar :)

I höstas så hade vi is+slask+regn och hård vind. Bilen framför blåste faktiskt i sidled från stillastående!! En buss hade vikt sig över vägen och många kunde inte ens vända för det var så halt.

Svart-is är det värsta (oförutsägbart), men underkylt regn och is-stormar är nog näst värst... Riktig vinterväg är underbart :D

Apropå lastbilar...
Länk

Och såhär fint funkar den lokala snösvängen..

Länk
Länk

Tur att bilen är sunkig redan från början, annars hade jag nog ringt kommunen och varit rätt bitter.

--
Markus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Markus. Ni har iallafall en snösväng !! som tydligen kommer samma dag ??

///MVH Hasso
Länk
Det var nog mer en fastighetsskötare på det kommunala fastighetsbolaget som hade lite lite att göra, men trottoaren var fint plogad i övrigt, ja.
Jag vet inte ritkigt hur det funkar, men trycker man verkligen upp det man har i skopan mot en bil som står parkerad?

--
Markus
kicken
sunkmarkus: där finns det ett bildbevis på den "totala katastrofen" ,
herrej-vlar! ..(även om du inte bryr dig om bilen) . så anser jag att det är en principsak. ett under att inte hela bilen följde med i denna "snösväng" .. jag som sk. norrlänning har inga som helst problem med hur en skåning lr. övriga sörlänningar i allmänhet framför sina fordon efter allmänn väg i svåra förhållanden. jag har upplevt det ett par gånger . och hävdar fortfarande att det är VÄGVERKETS fel..d.v.s vi bilister får inte vad vi betalar för, ponera att du "fantiserar om (den totala) bilskatten" ..och tänk på om varje SEK skulle i praktiken ramla ur ditt avgasrör varje km/mil du kör.. då skulle vi behöva ha plogbilar som plogar undan PENGAR!!! ..tänk på den:-) ..och betänk inte bara ditt fordon, utan dygnet runt alla fordon
m.v.h kicken
Det var bättre förr...Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här Länk är en bild från E6:an någon mil norr om Malmö. Bilden tog jag med mobilen när jag körde hem i dag och då ska man tänka på att det inte hade snöat på nästan 1,5 dygn och att plogbilarna kör konstant.

___
//Ulf
Kicken - jag håller med dig om att principen är viktig. Ponera att det varit min VW buss från -66 som stått där, och dörren bucklats. En sån hittar man faen inte i första taget. Ponera om det, istället för en vinterbils 318 hade varit en 735a eller en 3.0CSi eller nåt, hade det gjort skillnad?
Om det hade gjort det så är jag besviken på väghållaren, men det hade varit mer rättvist mot fordonsägaren. Hade det inte gjort det, så är jag väldigt skeptisk mot väghållaren...
Jag funderar på att anmäla till kommun bara för principens sak, men jag vet inte om jag orkar.
Och, ja , detta är en kommun i skåne län, en stor grannkommun till den största staden i skåne, med ett stort universitet.´

udo > klockren länk :)

--
Markus
kicken
jah i vilket fall som helst så , är det ju inte helt ofattbart att jag som sköter det mesta på våra fordon har valt att vi kör michelins värsta 385/22,5 med 2000 dubb i varje däck fram, på timmerbilen våran, (observera att vi kört rundvirke i 50år) och aldrig kört av vägen ...jag skrev nyss ett inlägg som autopover tycks "slukat"?...se livet på våra vägar Länk så kan det gå om det inte styr...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lastbilar för europatrafik har ju givetvis däcksutrustning optimerad för den köringen, för att ge många däckmil och lägre förbrukning på motorväg. Det pratas ofta om slitna däck, men även ett nytt däck kan vara värdelöst i snö.

Enda raka vore att som Norge ha lag om snökedjor. Lika för alla, både inhemska och utlänska transportörer omfattas. Norrmännen kör stenhårda kontroller i färjeläger och vid gränspassager, saknas rätt antal kättingar blir det körförbud. Ingen är undantagen, även om du bara ska köra Svinesund-Oslo-Svinesund på E6:an krävs full utrustning.

Då har man fått bukt på den tunga trafiken. Återstår bara att få resten att flyta :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Började i höstas att köra trailer igen.... Fick en smärre chock när snön kom och jag märkte att de beter sig så fruktansvärt olika gent emot ett bil å släp. Sämre vinterfordon än en europadragare (2 axlig bil) att framföra på vintern står ej att finna. Har lyckligtvis en ordentlig 26tons boggiedragare och allt som oftast 32-33ton järn på flaket, så framåt kommer man alltid... men priset är ju att det inte går att styra. Det hade nog inte blivit bättre av ha 2000 dubb i framhjulen heller... styr, det gör det om man har ordentligt framaxeltryck.. och det är ju ganska svårt att få vikten längre fram än vad vändskivan sitter... :S Och -ja! Jag har ordentliga framdäck, inget rullmönster här inte!

Var i göteborg i onsdags under värsta snöovädret, men jag tog mig hem tackvare ordentliga drivdäck... medans utlandsdragarna stod i jonseredsbacken med hårda drivdäck anpassade för sommarkörning...

Som du säger Hangaround så får man inte åka in i norge utan kätting. 7st närmare bestämt... har varit över till bergen 2 gånger i vinter och dit GÅR det inte att åka utan att lägga på kätting på vintrarna...

// Erik
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Heinz_Keller Grattis till ekipaget som passar i solen:/ har själv kört europadragare i många år.(inte nu tack o lov) så fort snön kom var det bara att hålla i hatten,inte vart det bättre att min var modell mega med 60 profil på driven och ett skåp med dubbla lastplan (kunde ta det mesta från pall,långgods,bilar.
Vill bara understryka att trailer är ett elände i vinterväglag.

Mvh/Micke
och igen:Länk
är de någon från autopower som råkat illa ut!!!

min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Visst ser det ut som en E36 Limo med "kapsylfälgar" på bilden?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.