|
|
|
|---|---|
|
Hoppla! Märkte till min fasa att jag har olja i kylsystemet idag...joo...TRAGISKT!!! Tänkte höra om man kan använda en nyare topp från typ 735an? Det verkar ju vara samma underdel eller? Har själv en 1980 733ia. Vad är skillnaden? | |
| det e kanske bara packningen som är trasig | |
|
Hej! Jo.. tror det med... Men man ska ha alla möjligheter färdiga.=) |
|
Paap Reeder |
... he, he litet reklam! Om någon vecka får jag hem min M30 topp med maskinslipade ventiler, kontrollerade ventilstyrningsspel, nya tätningar och planad. Allt på en profsverkstad. .. men det dröjer nog ngn vecka till ty först skall han pilla ihop V12- topparna åt mig. MVH /// Paap R |
| jag är inte helt säker men är det inte samma topp/ bottendel på 735 från 83-92? det är väl bara sprutet som skiljer, likaså på 2,3 o 2,5 , hade en 325 topp på min 81 323 från en 89a 325, har i bakminnet att det är samma botten i dom gammla 3,0 csi från sjuttio nån gång?men att kylkanalerna modifierades i början på 80 talet. men kolla packningen först så att du inte behöver göra mer än du behöver..jag är inte helt hundra på det jag skriver åt dig. | |
|
Innan 87 (E28 5-serie) (E23 7-serie) (E24 6-serie) och (E3 2500-3.3) passar M30 topplocken sinsemellan. Se bara till att du får en 82 eller framåt med modifierade vatten & oljekanaler, som bmwlover skriver. De nyare M30 topparna (från E34 5 serie & E32 7-serie) Passar inte. Denna information har jag fått från BMW själva en gång i tiden. Tänk på att det är olika kamaxlar på många modeller med.. En 528 kam går inte på en 733 med motronic, det skiljer även på kamaxlarna på bilar med Motronic, brytpunkt runt 1983. Tyvärr känns det som om du har en kass topp då du har en 80 års modell. Tittar man under huven på gamla E3:orna (7-seriens föregångare9 Är det så gott som ingen som fortfarande rullar med orginaltopp från 70-talet. M V H Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.