|
|
|
|---|---|
BMW-jonte |
Hej jag har en bakaxel med diffbroms, min bil e 325i -87 nu undrar jag vad det e för skillnad på en såndan diffbroms och en sådan som sitter på den fyrhjulsdrivna versionen?? MVH Jonas |
|
Du har en lamelldiff. Den fungerar ungefär som en koppling. Lameller som bromsar skillnaden mellan höger och vänster drivaxel. Den är konstant, oberoende av varvtal, moment eller nåt annat. 25% rakt av, även stillastående. iX:en har en viscodiff. Den består av plattor med hål i badande i silicon. När det skiljer i hastighet mellan drivaxlarna vispas siliconet runt mellan hålskivorna och stelnar. Vi mer det vispar ju stelare blir siliconet och vill få hålskivorna att snurra med samma hastighet igen. Detta betyder att den bromsar 0-90%. 0% vid stillastående eller sålänge drivaxlarna roterar med samma hastighet. Nackdelen med en viscodiff är att det är en liten fördröjning innan siliconet stelnat såpass att den tvingar axlarna att rotera med samma hastighet igen. Hoppas du förstod något av detta svammel... :-) Kiip Spiiding! |
|
BMW-jonte |
Tack för informationen. MVH Jonas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.