AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.451

Tappat körkortet!

NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
Blivit av med körkortet.... ( utan hjälp från polisen... :) )
Vad bör jag tänka på?
Har ringt polisen å vägverket och förlustanmält kortet,
ska man göra nåt mer?

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Vänta och vänta... kanske hittar du den inte och får en ny från VV...
Sedan dyker den gamla upp och du har två stycken(bra att ha ifall polisen vill ha en)... he he.

_____Vraum!_____
Ring UC och andra kreditupplysningsföretag och spärra personnumret! Mycket viktigt, annars kan någon som har ditt körkort i besittning ta lån och köpa prylar på din bekostnad. Har du inte ringt än, gör det NU!!! Det är iofs ingen garanti att du slipper problem, men seriösa företag som tar kreditupplysning ser att körkortet är förlustanmält och ringer förhoppningsvis polisen som haffar skurken.

(Har själv råkat ut för samma sak, i mitt fall damp körkortet ner i brevlådan i ett brev från polisen mer än två år efter att jag blivit bestulen. De hade hittat det vid en husrannsakan, så det var tur att jag ringde UC med jämna mellanrum och spärrade p-numret.)
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Pierre S:
Är jag dum nu eller, men är det inte foto på ditt körkort?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Och hur många personer är jättelika bilden på körkortet som kanske är tagen för 5-6 år sedan (beroende på hur gammalt kk man har)? Och hur många kontrollerar verkligen bilden på körkortet när de skriver ner siffrorna i ens personnummer?

Jag är inte särskilt lik mot då bilden till mitt kk togs. En gång har det påtalats då jag legitimerat mig. "Du ser ju inte alls ut som på bilden" fick jag höra då. Sen rycktes det på axlarna och så plitades mitt personnummer ner.

Inte vidare hårda kontroller....
Perre S: Det där med UC sker med automatik. Förlustanmälde mitt körkort för fem år sedan och för två år sedan skulle jag göra en ansökan om lån och stötte på patrull. De kunde klart och tydligt se att körkortet jag hade i handen var utfärdat efter att förlustanmälan var gjord men likförbannat gick inte köpet igenom.

Skulle jag ringa UC och be dom häva förlustanmälan renderar ju det bara i att någon kan handla grejer med mitt körkort så det är lite moment22 över det hela... Är det tio år de gamla körkorten gäller? (alltså de i A4 format)

Både nya och gamla körkort gäller i 10 år.
Haha =) Då gick ju det stulna körkortet ut för sex dagar sedan... Jag är FRIIIII :-D

Magnus18: Första gången det här hände mig hade jag checkhäfte i plånboken (var ett antal år sedan), efter ett par dagar strömmade det in checkar till min bank.

Skönt att UC-kontakten sker automatiskt nuförtiden, men jag hoppas jag slipper fler erfarenheter på området.
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
När jag ringde polisen så uppmanade dom mej att ringa 2 kreditupplysninsföretag så fort som möjligt....
Nu har jag fått tillbax det!
Tur att det finns lite ärliga människor kvar!
Tack för tipsen förresten!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.