AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.605

DTC på E60 525d?

Jag kom precis hem från jobbet och såg då en granne som för övrigt är läkare stå och försöka komma loss från sin parkeringsplats utan större lycka.

Bilen är flång ny, typ 3 veckor gammal enormt välutr.
Nu till saken, bilen ströp i princip all effekt så fort den kom lite på rull. Jag sade åt honom att koppla ur DSC och vips såg han ut som ett levande frågetecken. Knappen framför växelspaken sade jag malligt.

Men tydligen på nyare E60 heter det DTC. Vi kopplade ur detta med enkel knapptryckning vilket för mig borde koppla ur ASC funktionen med tji fick jag. Jag provade med då jag trodde det rörde sig om ett "handhavandefel" men icke.

Så fort man fått rull på bilen genom att flitigt gunga den fram och tillbaka mellan 1:an och backen så ströp den motoreffekten.
De E60 och E61 jag kört har haft en DSC knapp som fungerar i princip som på E46,men inte här alltså.
Han hade såklart inte bruksanvisningen i bilen så vi kunde klura ut hur man kopplade ur detta DTC.

Jag provade även att hålla inne knappen 10 sek men fick ingen annan indikering likt den man får där hela DSC är urkopplat.

Är det fel på den gode doktorns bil eller är de något annat lurt vi missade?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
sebbe_bmw
Hej!
Jag vet att på E65 så kopplar man in och ur DTC i Idriven... men det gör man ju iofs med DSC också, vilket inte man gör på E60...

Sebbe
Ok. På de E60/E61 jag kört har det suttit en DSC knapp framför väljaren precis som på E46. Denna DTC knappen satt precis på samma ställe, dvs här: Länk

Länk
Växelväljaren skulle de stå, inte väljaren :)

Länk
Tryck och håll in knappen.
Enligt BMW:s tekniska lexikon är DTC en vidareutveckling av DSC.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Om man håller inne den ca 10 sekunder kommer man i DTC-läge och sen om man håller inne den längre så kopplar man ur den helt. Om det nu hjälper för att komma loss? Jag fastnar ibland.
Bones: Därav min fråga. De var de första jag läste om innan jag gjorde inlägget nämligen :)

Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det heter DSC här också, men efter ett tag man tryckt på knappen så går man in i DTC-läge. Sen efter ett tag till så är DSC avaktiverat. DTC är ett läge med bättre framkomlighet än DSC.
På min bil heter knappen DTC, trycker man in denna knapp aktiveras DTC som är en optimerad variant av DSC.
Håller man istället knappen intryckt ett tag avaktiverar man både DSC och DTC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.