AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.617

Skumt fenomen med ventilhattar....

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Köpte ett par ventilhattar i aluminium till hjulen på Micro för ett tag sedan. När jag skulle kolla lufttrycket nyligen var de (dvs alla fyra!) FULLSTÄNDIGT omöjliga att lossa!?! Har försökt med tänger, polygriper och en uppsjö svordomar, men inget hjälper. Hela ventilen snurrar med och tängerna börjar äta sig igenom gummit på ventilen... Lite bökigt att försöka såga upp med bågfil också... Skitgrej att behöva fråga om egentligen, men är det nån som stött på detta och har en lösning?

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Smörj gängan med kopparfett innan du monterar liknande saker nästa gång =)

För att ta bort dom, så borde det gå att använda 2st tänger (en på ventilen och den andra på ventilhatten). Funkar inte det så är det bara att kapa bort dom !

Funktion före styling!
Roffen
du måste varma upp dom med en tandare!!då borde det gå
Hvis dom e gjorda av stål forstås!
!
gu
55
gullarp
330iA Touring -01
Har man aluminium tillsammans med andra legeringar kan det hända att det blir en annan reaktion än man väntat sig.

RT
BMWCS #4149
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Slå våren i akt och köp nya fälgar/ däck:D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag blev varnad av en däck-snubbe för att använda mig av ventilhattar av aluminium. Han sa att de skulle oxidera fast-precis som dina troligen har gjort!

Alternativet var att köpa kromade mässingshattar, de fastnar inte!

Det kan nog vara vanskigt att smörja vid ventilen då risken är stor att oljan/fettet kommer in i ventilen och stör dess funktion.

20
78
2002
2002tii -73
Mycket riktigt att aluminium oxiderar tillsammans med vägsalt och en ädlare metall = galvaniskt element. Se det från den ljusa sidan, du har fyra små batterier till på bilen!! Och inte nog med det, du har även fyra små vätgasanläggningar då aluminium är väteutdrivande i kontakt med lut och syror. Undvik även att använda innerskärmar av obehandlad aluminium då samma sak händer med dessa i salt väglag.

Ynf!
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
2002: *ha ha* Ja, där ser man vad styling för 60 pix kan ställa till! Fick efter mycket krabbande loss 3 st av dem. Den fjärde blåvägrar... Har lärt mig en läxa nu.... Kör nu med Kibohatten i svart gummi!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sitter kromade "orginalmonterat" på mina fälgar funkar
u.a, de från gummiverkstaden kanske är bättre.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade kromade mässingshattar från gummigubben på min förra bil. De funkade utmärkt.

Jag har beställt kromade ventilhattar med BMW-logga i (BMW-originaltillbehör i USA!) via en kamrat i USA. De kostar ca 15$/fyra st, har sett att de säljs av vissa stylingfirmor i Sverige för ca 290kr + frakt.

Får se hur länge jag får ha dem på bilen innan det kommer någon tjyv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.